Is dit schimmel of zijn dit oxidatievlekken ?

Hendrik77

Nieuw lid
13 apr 2026
2
0
Amsterdam
Dag mensen,

Ik heb een vraagje aan de ervaren houtbewerkers. Bij een familielid kwam ik dit tegen op verschillende spaanplaattegels onder de vloerbedekking. Ik dacht eerst aan schimmel maar twijfel nu of het mischien oxidatievlekken zijn. De vlek voelt niet zompig of pluizig aan. Het voel eerder hard en stevig en niet nat. Ook komt er geen rare of muffe lucht van dat spaanplaat af. Gaarne uw advies

Ik hoop dat het geen schimmel is. Die spaanplaten ondervloer vervangen is een rampklus omdat volgens mij die tegels zijn gelijmd

Groeten Hendrik20250621_085802.jpg

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
943
267
Twello
Het is afhankelijk van de plek. Als het een plek is die belopen wordt, bijvoorbeeld van binnen naar buiten dan is het smeer. Heeft er iets opgestaan dan kan het condens geweest zijn. Maar als je het aan mij vraagt is het viezigheid.

• Leuk
Waarderingen: Rik Hechtel

Hendrik77

Nieuw lid
13 apr 2026
2
0
Amsterdam
Het is afhankelijk van de plek. Als het een plek is die belopen wordt, bijvoorbeeld van binnen naar buiten dan is het smeer. Heeft er iets opgestaan dan kan het condens geweest zijn. Maar als je het aan mij vraagt is het viezigheid.
Ik heb het even nagevraagd. Het is geen belopen plek. Wel hoor ik dat het pand van die vloer lang heeft leeggestaan. En de plekken waar die vlekken zitten waren niet bedekt toen ze in dat pand kwamen wonen. Die vlekken zaten er al en ze hebben er gewoon vloerbedekking overheen gelegd. Zou het dan vuil kunnen zijn dat is neergestreken op die onbedekte plekken ?

O ja, één van die plekken was wel bedekt maar niet helemaal. Er lag een oude tapijttegel op maar omdat die tegel aan de rand op een andere tegel rustte zat er dus ruimte tussen de tegel en de ondergrond. U noemt condens, dat kan ook deze verkleuring veroorzaken zonder dat er sprake is van schimmelvorming ?

Groeten

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.