Is dit Boctor?

Mecânico

Actieve deelnemer
1 feb 2021
30
1
Vandaag een boompje in mijn tuin omgetrokken omdat er over een lengte van een halve meter schade aan zat.
We hebben op die plek vorige week nog met een paar mensen omhoog staan kijken en niets gezien dus het lijkt heel snel gebeurt te zijn.
Moet ik mij zorgen maken, voor mijn andere bomen die er in de buurt staan?
IMG_20210410_130550_1.jpg
IMG_20210411_155131_3.jpg
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
9
Vandaag een boompje in mijn tuin omgetrokken omdat er over een lengte van een halve meter schade aan zat.
We hebben op die plek vorige week nog met een paar mensen omhoog staan kijken en niets gezien dus het lijkt heel snel gebeurt te zijn.
Moet ik mij zorgen maken, voor mijn andere bomen die er in de buurt staan?
Bekijk bijlage 101685
Bekijk bijlage 101686
Deze was al dood neem ik aan dus hoeft niet gelijk probleem voor de rest te zijn
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Als die schade er binnen een week zat heeft er waarschijnlijk een specht (met z'n hele familie) jacht gemaakt op de boktor.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Er zijn veel soorten boktorren. Er is er maar 1 (hier althans) schadelijk voor hout binnenshuis - de huisboktor (hoe toepasselijk ;-) ), Hylotrupes bajulus. Die leeft (althans zijn larve) voornamelijk van droog, relatief vers naaldhout. Boktorren die je in levend hout vindt (zeker in loofhout, maar in principe ook in levend naaldhout) zijn altijd andere soorten, die geen gevaar opleveren voor het hout in je huis. Wel voor andere bomen in de omgeving natuurlijk...

Overigens, de schade die je nu aan de buitenkant ziet is, zoals AvdLinden al aangeeft, niet door de insectenlarven zelf veroorzaakt, maar door een beest dat die larven eet, waarschijnlijk een (of meerdere) specht(en). Bomen in de omgeving zouden zomaar ook reeds aangetast kunnen zijn door vraat - en in dat geval zullen die spechten die binnenkort ook wel onderhanden nemen. De tijd om preventief op te treden is dus waarschijnlijk reeds lang voorbij.
 
  • Leuk
Waarderingen: BenB en Mecânico

Mecânico

Actieve deelnemer
1 feb 2021
30
1
Er zijn veel soorten boktorren. Er is er maar 1 (hier althans) schadelijk voor hout binnenshuis - de huisboktor (hoe toepasselijk ;-) ), Hylotrupes bajulus. Die leeft (althans zijn larve) voornamelijk van droog, relatief vers naaldhout. Boktorren die je in levend hout vindt (zeker in loofhout, maar in principe ook in levend naaldhout) zijn altijd andere soorten, die geen gevaar opleveren voor het hout in je huis. Wel voor andere bomen in de omgeving natuurlijk...

Overigens, de schade die je nu aan de buitenkant ziet is, zoals AvdLinden al aangeeft, niet door de insectenlarven zelf veroorzaakt, maar door een beest dat die larven eet, waarschijnlijk een (of meerdere) specht(en). Bomen in de omgeving zouden zomaar ook reeds aangetast kunnen zijn door vraat - en in dat geval zullen die spechten die binnenkort ook wel onderhanden nemen. De tijd om preventief op te treden is dus waarschijnlijk reeds lang voorbij.
Er staan zo'n 50 bomen omheen...
Dat zou ik wel jammer vinden, maar er is niets aan te doen dus?
 

N0lfin

Nieuw lid
17 sep 2020
9
3
Uhm je boom was al even dood aan het zijn hoor. Het witte wat je ziet op de foto ( als het ook zacht is ) is wit rot. Hierin zitten altijd insecten die spechten en andere vogels op eten. Je hoeft je niet direct zorgen te maken voor de andere bomen wel even controleren op uitvlieg gaten met name in de stamvoet. Groet johan
 

N0lfin

Nieuw lid
17 sep 2020
9
3
Wilgenhout rups. Zijn idd beste beestjes maar zitten over het algemeen in levend hout met name de stamvoet onderste 50 cm
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.