Is deze vlak/vandikte nog bruikbaar

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Kwam bij mijn in de buurt op MP deze machine tegen:
https://link.marktplaats.nl/m1482781496

Ja, hij is stokoud. Maar dat is mijn draaibank en freesbank ook.
Maar de messenwals baart me zorgen, mist deze een stuk of hoort dat zo?
Heb hier veel eiken schaaldelen liggen, en dit leek mij een mooie machine voor dit werk.
Ruimte en krachtstroom is geen probleem, en denk dat dit prijs technisch een stuk aantrekkelijker is dan een metabo 260 oid.
Lassen kan ik ook, en een nieuwe beugel maken lijkt me geen probleem.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
$_86.JPG


$_86.JPG


$_86.JPG


$_86.JPG


$_86.JPG


$_86.JPG


$_86.JPG


$_86.JPG


$_86.JPG


$_86.JPG


$_86.JPG


$_86.JPG
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Dat stuk dat vlak is, kun je volgens mij gebruiken om profielmessen op te monteren om bv sierlijsten te maken. Die grote en dikke ouderwetse schaafmessen met van die sleuven er in, gaan niet vriendelijk geprijsd zijn als je nieuwe moet laten maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Op de grotere foto's lijkt het dat de machine gewone standaard messen heeft. Dat scheelt. Dat gietijzeren beugeltje lassen kan tegenvallen, maar is simpel te vervangen door een stuk ijzer met een paar y blokken. Verder lijkt de machine compleet. De hoofdlagers lijken ook kogellagers te zijn en geen babbit. Als je eiken schaaldelen van een halve meter breed, door deze machine wil gooien met enige afname, denk ik dat je een serieuzere motor nodig hebt.
 

tuoh

Oud hout
Dat is een mook oud ijzer vrees ik, dergelijke schaafassen ( bouten belast op trek) mogen al veel jaren niet meer gebruikt worden.
Met dit type schaafas zijn in de loop der jaren al de nodige issues geweest.

Hetzelfde voor de mogelijkheid om profielmessen op de as te schroeven. Daarom die uitsparing in de schaafas, daar zit een T-slot in gefreesd voor de bouten die de profielmessen op hun plaats moeten houden.
Het concept is niet meer van deze tijd. Het geheel is ook te oud om er nog kosten aan te doen (nieuwe schaafas plaatsen) Het toerental ligt ook en flink stuk lager dan bij hedendaagse machines = trage doorvoer.
Dan zijn er andere koopjes te vinden in dit segment.
 
Laatst bewerkt:

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Duidelijk, mijn machines hoeven geen CE te zijn. Dat is de draaibank en de freesbank ook niet, die riemschijven zijn wel af te schermen.
Als er maar mee te werken is, dat is het voornaamste.
Maar een kity en andere compacte machines gaan niet goed werken voor eiken schaaldelen ben ik bang.
En een beetje extra breedte dan die 26cm is ook wel fijn.
Gewicht en formaat, en krachtstroom is in mijn geval dus juist een pre ipv een nadeel.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Met trekbouten is op zich niets mis. Je moet alleen weten wat je aan het doen bent. Aandraaien op moment, niet met een meter pijp over de rekgrens trekken. Bij beschadiging vervangen. Als je zo'n machine koopt, gelijk alle bouten vervangen, zodat je weet dat ze goed zijn. Een kap over de riemen. Een kap over het niet gebruikte deel van de messen bij vlakschaven. Een degelijke spanenkap over de messenas bij vandikte of profiel schaven. Gewoon 5mm staalplaat gebruiken. Je kan de in en uitvoerkant nog voorzien van stukjes ketting voor wat extra veiligheid. En dan gewoon schaven. Die machine heeft al een werkzaam leven achter de rug. Als je hem netjes behandeld gaat hij jou nog overleven.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
De kap bovenaan ontbreekt.
Naar veiligheid zeker aan te raden hier een oplossing voor te voorzien.

Dickenhobel-Dicktenhobel-hobelmaschine-Hobel-schreiner-zimmere.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De manier waarop de messen geklemd zitten is niet echt meer van deze tijd, aandraaien met een momentsleutel is een vereiste. Terugslagpallen ontbreken ook.
Leuk voor in een museum of anders schroot.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Gisteren voor slechts 100 euro een vandikte bank gekocht met een breedte van 40cm. Degelijk compact machientje op krachtstroom aandrijving in een gesloten tandwielkast, zaterdag nog even ophalen.
Zit nog een extra set messen bij, die meteen even laten slijpen. Geen voorziening voor afzuiging, maar ik kan deze machine gewoon in een open schuur zetten. De spanen veeg ik naderhand wel bij elkaar en gaan bij de koeien of paarden de stal in. :D
Terugslagpallen zitten er op, messen zitten wel geklemd, maar heb een momentsleutel voor handen. Deze is ook beter afgeschermd dan bovenstaande machine. Ben er blij mee :)
 
Laatst bewerkt:

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Nee nog niet, ga de machine morgenochtend ophalen. Dan zal ik wat foto's schieten.
Een merk is bijvoorbeeld nergens op de machine te vinden :confused:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.