Is deze toupie bewerking toegestaan?

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
298
9
Heist o/d Berg
Een toupie is een gevaarlijk ding waarbij je altijd moet opletten. Maar in dit geval denk ik dat een eindstop niet nodig is. De massa van de balk - en de kleine hoeveelheid die je moet wegfrezen- maakt het mogelijk om 'gewoon' in te zetten zonder eind- of beginstop, wel altijd voorzichtig zijn.
Voor kleine plankjes zijn stoppen heel nuttig.
gr,
Danny
 

tuoh

Oud hout
We gebruikten de machine voor diverse klussen. In massief hout, ramen, deuren, poorten, etc. Plaatmateriaal voornamelijk mdf (zuurvrij)voor het vervaardigen van (tijdelijke) tentoonstellingen in de verschillende musea in Antwerpen. Er werd heel veel mdf van 12mm gebruikt, wat altijd met een verlijmfrees in verstek gefreesd werd op deze machine. De freesmachine is volledig electronisch gestuurd, er zitten 99 vast te leggen posities op. Wat inhoud dat per positie het type frees, aantal ringen op de as, stand van de geleiding, hoogte as boven blad, eventuele schuinstelling van de as en het toerental van de as werd vastgelegd. Deze verschillende posities zijn met één druk op de knop op te roepen en de machine stelt zich automatisch in, met uitzondering van de frees en de ringen, dat moet manueel gebeuren, maar je leest af wat er op moet gezet worden.

Door het grote werkblad is het een fantastische machine om tegen de as te frezen, en voor zwaar freeswerk is er power genoeg aan boord, 12pk maar liefst, toerental is traploos regelbaar met een FU. Op de machine hadden we ook verschillende uitwisselbare assen, een beetje analoog met Felder, maar een paar maatjes zwaarder. De meest gebruikte frezen bleven op een as zitten, en werden zo gewisseld, veel sneller omstellen zo.
 

tuoh

Oud hout
Een toupie is een gevaarlijk ding waarbij je altijd moet opletten. Maar in dit geval denk ik dat een eindstop niet nodig is. De massa van de balk - en de kleine hoeveelheid die je moet wegfrezen- maakt het mogelijk om 'gewoon' in te zetten zonder eind- of beginstop, wel altijd voorzichtig zijn.
Voor kleine plankjes zijn stoppen heel nuttig.
gr,
Danny


Als je regelmatig deze klussen doet heb je hier inderdaad geen stoppen nodig, maar als je voor de eerste maal inzetwerk gaat doen met een topie speel je beter op safe. Je moet de "skills" in de vingers krijgen, voelen hoe hard een frees aan het hout trekt bij het inzetten, anticiperen op een dreigende terugslag, etc. Beter voorkomen dan genezen in dit geval. Ook voor seriewerk zoals hier werk je veel sneller met stoppen, je moet niks afschrijven, de stoppen bepalen de start- en eindpositie.

Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.510
969
Riemst
Ik heb al een paar keer een werkstuk voelen trekken bij invallen. Gelukkig is het goed afgelopen! Maar nu let ik wel beter op om zeker niet meelopend te frezen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Standaard MDF bevat volgens mij nog steeds (relatief veel) formaldehyde.

Zuurvrije MDF is wel degelijk een speciale soort (MDF ecologique, Medite ZF = Zero Formaldehyde, formaldehyde-arm MDF...).... wordt o.a. gebruikt om kinderbeddekes van te maken. Wel is het zo dat als je MDF afgewerkt (gelakt) hebt, de formaldehyde-emissie zeer laag / te verwaarlozen wordt. Formaldehyde / Ureumformaldehyde wordt gebruikt in de lijm / het bindmiddel dat gebruikt is om de plaat te produceren. Komt in gewoon meubelpaneel trouwens ook voor. Als je MDF aan het bewerken bent komt er natuurlijk wel een en ander aan vuiligheid vrij.... Je mag er van uitgaan dat het goedje carcinogeen is, al bestaat daar natuurlijk wat controverse over....
 
Laatst bewerkt:

Mac

Actieve deelnemer
Heren,

Dank voor de vele voorstellen en de adviezen. Ik heb de methode gevolgd die Tuoh beschreven heeft ( is het dan geen metuohde ??? ) en ik moet zeggen dat het alles meeviel. Ik had me danig zorgen gemaakt maar uiteindelijk viel het allemaal enorm mee. Ik heb nu gevoel voor de beweging maar heb ook kunnen voelen hoe sterk eigenlijk die toupie is. Niet om mee te spotten!

Enkele foto's van het werk ( ik heb uiteindelijk geen lamstong gemaakt omdat je die eigenlijk helemaal niet zag. Nu is het in- en uitval punt de versiering geworden )

tltxwce8.jpg

tnh75zzc.jpg

Hier met de geschaafde planke op de balken..

jakqc4zu.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.