Is de zaaglint bot?

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
86
36
Almen aan zee
Vind het sowieso wel een bijzonder aanzicht
of anders gezegd kan ik niet goed zien wat het is / wat er aan de hand is.

Met een bot zaaglint heb je vooral snel dat de zaagsnede wegloopt, dat-ie niet meer snijdt, dat het verbrand ruikt.

Hier ziet het er wel recht en strak uit.

Vezelig -ook met een scherp zaaglint- ken ik vooral van naaldhout, waar dan ook nog (wat) teveel vocht in zit.

Maar die verkleuring, zeker naar achter toe op de foto, toch iets verbrands?

Dan zeker bot.

Als je hiernaast ook een goed scherp lint hebt, kan je het verschil voelen en zien, dan weet je het meteen.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Bijzonder ziet het er inderdaad uit.
Ik heb nog geen andere zaaglint, dit was wat bij de machine zat (gebruikt)
Het is inderdaad naaldhout van een pallet, maar die pallet is al lang geleden gesloopt en de planken hebben zeker een half jaar droog gestaan, misschien was dat nog te kort denk ik.
Ik ben nog van plan om een nieuwe lint te bestellen bij lintzagenopmaat.nl, ik moet alleen nog naar de lengte kijken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Zo heel kort door de bocht denk ik : waaibomenhout. Zaag een fatsoenlijk stukje hout en kijk of je dan een ander resultaat krijgt. Als een lint bot is is het meest waarschijnlijke dat ie gaat verlopen of de hier boven vermelde oorzaken.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Waaibomenhout is wel mogelijk.
Hoewel het een hele stevige pallet was van 7 meter lang met planken van 25mm dik die bizar mooi recht waren.
Ik had ook eerder van de week een paar strookjes zwarte MDF gezaagd, die waren niet echt glad, maar ook niet erg vezelachtig.
Misschien moet ik eerst die nieuwe lint bestellen, morgen gelijk even meten.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
MDF zagen is voor mij schuurpapier zagen. Hout in het plaatje lijkt mij nat en niet droog, maar ik kan het fout hebben.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Kijk ook eens of je zaagblad schoon is. Ik maak ze schoon met HG kachelruitreiniger. Andere doen het met Dasty ik dacht bij Wibra. Maar dat is een stuk minder krachtig. Bij kachelruitreiniger handschoenen aan. Zonder prikt het aan je handen en het is gewoon niet goed. Als je naar de punten van je tanden kijkt zie je dan reflectie = witte puntjes?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Pallethout is vaak chemisch behandeld. Misdchien is dat de oorzaak van de verkleuring.
Met een bot lint is het heel moeilijk om recht te zagen. Als dit recht is, zal het wel meevallen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Pallethout zitten vaak verkleuringen in door inwerking van het weer. Ze hebben vaak ergens een tijd buiten gestaan en er zitten dan allemaal zwarte plekken in. Volgens mij zijn veel inlandse wegwerppallets niet behandeld. Je komt ook allemaal verschillende houtsoorten tegen. Veel populieren, maar ook beuken, soms zelfs met slaap. En harde planken, met hele fijne houtringen, waarvan ik dan de houtsoort niet weet.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ja, wanneer is een lint bot, ik had destijds een extra lint gekregen van Baptist bij mijn lintzaag.
zou iets van ca30 euro kosten. Afgelopen week maar eens gemonteerd en ermee gezaagd.
Iets verschrikkelijks kwa resultaat! De zaagsnede was gewoon zwart! Lint gelijk maar weer verwijderd en een lint uit Engeland van Tuffsaw erop gezet. Die zagen tenminste😎
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Er zijn nieuwe zagen die je eerst moet reinigen. Volgens mij modellen van record maar dat weet ik niet zeker.
Hij is inderdaad van RP Wim.
Ik heb echter niet gezien dat er een of andere laag op het lint zit. Kan hier nog even naar kijken, maar anders is het schroot😠
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
IK weet wel dat het lint wat standaard op de Record lintzagen zit van veel mindere kwaliteit is dan de record bladen in de verpakking. Ik heb jaren lang linten van metabo en scheppach verkocht. Toen ik eens aan goede klanten vroeg waarom ze deze niet meer bij mij kochten kreeg ik te horen dat ze bijna de dubbele prijs waren en de kwaliteit ver achterbleef. Ik heb dit aan de engelse demonstrateur van de lintzagen gevraagd en deze vertelde meteen dat het meegeleverde lint niet de beste was maar over de andere was hij zeer tevreden en er werd ook zo 20 cm hoog recht gezaagd. Over de standtijd weet ik niets.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.499
961
Riemst
Hij is inderdaad van RP Wim.
Ik heb echter niet gezien dat er een of andere laag op het lint zit. Kan hier nog even naar kijken, maar anders is het schroot😠
Als het gewoon koolstofstaal is kan je het vijlen. Mocht het na het vijlen wel goed zagen maar verlopen (scheef zagen), kan je het gebruiken voor zaagwerk waar recht zagen niet zo belangrijk is. Zo doe ik het tenminste.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Als het gewoon koolstofstaal is kan je het vijlen. Mocht het na het vijlen wel goed zagen maar verlopen (scheef zagen), kan je het gebruiken voor zaagwerk waar recht zagen niet zo belangrijk is. Zo doe ik het tenminste.
Nou, vijlen doe ik niet, dit zijn linten met geharde tanden en die slijp ik op de slijpsteen.
En recht zagen is geen probleem als je de geleider niet gebruikt.
Je kunt natuurlijk ook de geleider bijstellen, zodat je wel recht kunt zagen met het lint.
Een lint van tuffsaw heb ik nu al diverse keren geslepen en dit zaagt nog steeds prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.499
961
Riemst
Haren bij het zagen van pallethout heb ik ook wel eens. Ligt vooral aan het hout. Meestal populier of iets gelijkaardigs. Hout zonder vaste structuur.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.499
961
Riemst
Nieuwe linten met slechte zetting kan. De linten die ik bij Hammer gekocht had deugden ook niet. Niet recht mee te zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.