invalzaag - welke afmeting zaagblad voor een hobbyist?

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
30
0
Allen,

Al tijden lees ik veel op dit forum wat me al veel heeft gebracht. Echter nu zit ik met een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden.

Het is voor mij als hobbyist nu duidelijk voor welk merk invalzaag ik ga. Het wordt toch een budget, waar zeer lovend over gesproken wordt. De SCHEPPACH PL 55 of - en dat is meteen de vraag - de PL 75.
Qua prijs verschilt het niet zoveel van elkaar. Echter het blad is 160mm of 210mm, waardoor de zaagdieptes vanzelfsprekend verschillend zijn en de PL75 ook krachtiger is.
Ik ga hem gebruiken voor een kledingkast (multiplex / mdf) en het maken van een werkbank. Later zullen er vast en zeker andere projecten bij komen, maar voor nu gaat het dus vooral om zagen van plaatmateriaal als MDF en Multiplex.

vraag:
Even los van de prijs; voor welke zaag kan ik nu het beste gaan. Ook even losgekoppeld van dit merk. Waar baseer je de keuze op om voor een groter zaagblad te gaan of "genoegen" te nemen met 160mm.

Ik hoor graag hoe jullie hierover denken zodat ik snel mijn bestelling kan plaatsen en van start kan gaan.

Alvast bedankt!

Groet, Paul
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Allen,
vraag:
Even los van de prijs;

Hoe moet ik dat lezen? Maakt het je niet uit welke je koopt want je hebt budget genoeg voor de 75 of vraag je puur even naar de adviezen waarom je de kleinste of grootste uitvoering zou moeten pakken?

Als je het geld hebt, zou ik zeggen, pak de 75.

Ik heb de MT55 en gebruik die in 90% op plaatmateriaal waarbij de zaagdiepte toereikend is, echter, met houtbouw had ik graag wat meer zaagdiepte gehad voor inkepingen/houtverbindingen die ik nu wat omslachtiger moest aanpakken.

De kleinere pl55 zal echter wat lichter en makkelijker te hanteren zijn, misschien zijn de zaagbladen ook wat goedkoper mocht je straks wat meer verschillende materialen zoals hpl of alu willen gaan zagen. om maar eens wat te roepen.

Ik zou in jou geval de 75 nemen.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
ik zou 55 kiezen. Die zaaghoogte heb je zelden tot nooit nodig en een 75 is significant groter en zwaarder waardoor ie minder makkelijk te hanteren is. Groter is niet altijd beter ;) .
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Als je de hele dag een zaag optilt en weer neerzet, vaak met één hand, ben je er snel achter dat de 55 aanzienlijk beter voldoet. Maar als dat niet het enige is gaat het te zagen materiaal de maat bepalen. Voor plaatmateriaal voldoet een 55 erg goed. Ga je meer balkhout zagen kun je, zeker met verstekken, met de 55 soms wat te kort komen. Niks wat een handzaag niet oplost, maar toch.

Groet,
CC
 

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
30
0
Bedankt voor jullie snelle antwoorden tot nu toe!

Ik denk dat ik grotendeels plaatwerk ga zagen. Als het dan sporadisch balkenwerk is kan ik dat ook, wellicht wat omslachtiger, oplossen. Maar ik denk dat de gebruiksvriendelijkheid van de PL55 (lichter) dan doorslaggevend is ten aanzien van hoe ik de zaag ga gebruiken.

Nogmaals, dank!!
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Bedankt voor jullie snelle antwoorden tot nu toe!

Ik denk dat ik grotendeels plaatwerk ga zagen. Als het dan sporadisch balkenwerk is kan ik dat ook, wellicht wat omslachtiger, oplossen. Maar ik denk dat de gebruiksvriendelijkheid van de PL55 (lichter) dan doorslaggevend is ten aanzien van hoe ik de zaag ga gebruiken.

Nogmaals, dank!!

ik denk dat je dan een prima keuze maakt,

in mijn geval had ik het dan ook niet over vuren balkjes maar over 300x200 douglasbalken van tussen de 3 en 5 meter voor een veranda ;-)

veel plezier met je aankomende aanwinst!
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Nog niet genoemd maar als je met geleiderails gaat werken dan komt je zaag daarop te staan en kun je al weer bijna 0,5 cm van je effectieve zaagdiepte aftrekken; 55 wordt dan 50. Bovendien gloort je volgende project - een werkbank - ook al aan de horizon en dan kan de 75 al gauw van pas komen. Balken in de lengte verzagen gaat ook lekkerder met een zwaardere zaag...... Succes met je keuze en aanschaf, groet, Hendrick.
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Ik heb zelf vroeger de scheppach 55 gehad. Veel plezier aan beleefd, maar in gebruik toch een machine waar je wat meer ‘werk’ aan hebt. De veer is wat zwaarder dan bij de duurdere merken, loopt wat stroever op de rail, ... Ik schat in dat dit bij de zwaardere versie - de 75 - dus best nog wel eens wat harder werken met zich mee kan brengen.
Ik vermoed dus, dat als je voornamelijk plaat materiaal gaat doen, je polsen blij gaan zijn dat je voor de 55 gekozen hebt :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.