Invalzaag VS Tafelzaag

Hout&Nieuw

Nieuw lid
7 okt 2025
7
0
Nederland
Ik maak tegenwoordig veel kasten op maat.
Hier wordt vaak meubelpaneel voor gebruikt.

Het op maat zagen doe ik nu met mijn invalzaag met rail.

Ik overweeg een goede tafelzaag te kopen.

Wanneer gebruik je nu precies een invalzaag en wanneer een tafelzaag?

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.718
945
Moordrecht
Ik gebruik mn invalzaag vnl als het materiaal te groot is om accuraat te kunnen zagen op mn tafelzaag. Ik heb een Dewalt 7492. Overal uitgebouwd en ik zou er makkelijk een volle plaat overheen kunnen gooien op de maximale zaagbreedte (82 cm). Maar heb ik voldoende controle? En de max zaagbreedte is dan de volgende beperking.

Met een haakse geleider kan je ook nog een flinke stukken haaks zagen, probeer dat maar eens met een zaagtafel.

Dus tenzij je een formaatzaag aanschaft, is de combi wmb een must

Hout&Nieuw

Nieuw lid
7 okt 2025
7
0
Nederland
Ik gebruik mn invalzaag vnl als het materiaal te groot is om accuraat te kunnen zagen op mn tafelzaag. Ik heb een Dewalt 7492. Overal uitgebouwd en ik zou er makkelijk een volle plaat overheen kunnen gooien op de maximale zaagbreedte (82 cm). Maar heb ik voldoende controle? En de max zaagbreedte is dan de volgende beperking.

Met een haakse geleider kan je ook nog een flinke stukken haaks zagen, probeer dat maar eens met een zaagtafel.

Dus tenzij je een formaatzaag aanschaft, is de combi wmb een must
Thanks voor je snelle antwoord.

Ik zit met name met het strak verstek zagen van kleine en middelgrote stukken.

Dus bijvoorbeeld een traptrede overlay, waar ik 130cm super strak verstek moet kunnen zagen bij 2 losse stukken die op elkaar moeten aansluiten. Gebruik je daar dan de tafel voor?

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.718
945
Moordrecht
Dat ligt er maar aan hoeveel ruimte je voor je zaagblad hebt en hoe accuraat je verstekgeleider is. Je hebt een flinke zaagtafel nodig die goed afgesteld is en een dure verstekgeleider om dat voor elkaar te krijgen. Als dat alleen voor dit project nodig is, zou ik het met de invalzaag doen. Festool heeft een goede gradenboog..

• Leuk
Waarderingen: jaap

Hout&Nieuw

Nieuw lid
7 okt 2025
7
0
Nederland
Dat ligt er maar aan hoeveel ruimte je voor je zaagblad hebt en hoe accuraat je verstekgeleider is. Je hebt een flinke zaagtafel nodig die goed afgesteld is en een dure verstekgeleider om dat voor elkaar te krijgen. Als dat alleen voor dit project nodig is, zou ik het met de invalzaag doen. Festool heeft een goede gradenboog..
Sorry voor mijn beginners vragen mbt dit onderwerk.

Maar de gradenboog is toch om een plaat in een hoek te zagen?
Ik bedoel echt een 45 graden verstek, zodat je de kopse kanten niet ziet.

Als ik dat doe met mijn invalzaag is het toch niet perfect 45 graden.

Ik dacht dat je daar perfect een zaagtafel voor kon gebruiken.

En het is zeker niet voor een project.

Heb zelf een TS55 met rails, overweeg er een met voorritser te kopen.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.718
945
Moordrecht
Oh zo. Verstekken zijn er meerdere vormen en maten.. ;) Ik zou de hoeken die je moet zagen, sws goed opmeten. en die een tiende tot een halve graad groter zagen, zo heb je altijd de punten die goed op elkaar zitten en als je de zijkanten niet ziet..

Daar kan je idd perfect een zaagtafel voor gebruiken. Nogmaals, deze moet goed afgesteld zijn, zaagblad parallel aan de geleider en sleuven.

Laatst bewerkt:

Hout&Nieuw

Nieuw lid
7 okt 2025
7
0
Nederland
jouw vraag is redelijk ruim
wil je écht mooi werk leveren + zaag je grote stukken, dan is een formaatzaag met rolwagen van minstens 250 cm aangewezen
nu enkel nog jouw beschikbare ruimte opmeten + jouw budget peilen
Ik werk meestal op lokatie. Dus formaatzaag is geen optie. Budget is afhankelijk van hoeveel ik het zou gebruiken en de verbetering van mijn werk.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.400
1.099
Enschede, Twente
Ik werk meestal op lokatie. Dus formaatzaag is geen optie. Budget is afhankelijk van hoeveel ik het zou gebruiken en de verbetering van mijn werk.
Met een mobiel zaagtafeltje ga je het niet redden. Invalzaag en rail zijn dan een betere optie. Goed zaagblad gebruiken, toekomstige zaagranden tapen.
Je hebt al een TS55 en rails; voor afkorten kun je nog investeren in een daartoe bestemd hulpstuk voor de rails. Benchdogs, TSO of die van Festool (die dus van TSO is…) & er zijn meer aanbieders.

• Leuk
Waarderingen: jaap

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
513
526
Voor enkel het bouwen van kasten vind ik de toegevoegde waarde van een zaagtafel beperkt (tenzij zoals hierboven, het een formaatzaag is)

verbindingen in verstek kan je ook met een frees doen, dat is bij grote platen i.e.g. mijn voorkeursmethode.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.952
1.317
Riemst
Hoe ga jij dan te werk? Rijdt je met een kofferbak panelen naar de locatie en begin je daar alles ter plaatse op maat te zagen?
De interieurbouwers die ik aan het werk zie hebben alles in het atelier voorbereid en in de mate van het mogelijke al samengebouwd. Op de werf wordt enkel het hoogst nodige gezaagd, zoals lijsten en vulstukken die moeilijk op voorhand te meten zijn. Als het niet dringend is in de voortgang van de montage wordt er opgemeten en de stukken in het atelier op de paneelzaag gezaagd. Die worden dan de volgende morgen meegenomen. Een invalzaag is bewerkelijk, vraagt veel tijd en gevoelig voor fouten in maatvoering en afwerking.
Op de werf wordt er een (afgejakkerde) Festool of Dewalt tafelzaag gebruikt. Soms een invalzaag, maar die zie ik eigenlijk zelden.

Bremmerhoutwerk

Nieuw lid
30 mrt 2025
7
41
Bergambacht
Bedoel je met meubelpaneel massief gevingerlaste platen, of gemelamineerde spaanplaat? In het laatste geval is een zaag met voorritser eigenlijk onmisbaar. Festool heeft een invalzaag met rits, verder ken ik geen mobiele oplossingen die dit hebben, en kom je toch weer op die formaatzaag uit. Voor verstekt zagen zal je met een zaagtafel altijd betere resultaten krijgen. Als je een zaagtafel wil kopen zou ik adviseren om het marktplein op dit forum goed in de gaten te houden, er is pas nog een mafell erika weggegaan voor een absolute spotprijs.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.952
3.792
Gaanderen
Ik heb met mijn festool ts 55 3050 mm platen in de lengte in verstek gezaagd. Twee railen aan elkaar gekoppeld en twee parallelaanslagen aanslagen en hierna langs de 45 gr frees gehaald. Resultaat is dat de delen hol waren. Deze lengtes moeten met meer parallel geleiders gezaagd worden. In de uiteindelijke kast was er niets meer van te zien nadat de hoeken gebroken waren met een freesje.

Een zuiver resultaat ga je alleen met een formaatzaag bereiken. Alternatief is laten zagen.

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
225
41
Beusichem (Betuwe)
Panelen met de invalzaag: als het echt moet gebruik ik ook een 300cm rail. Dat scheelt echt veel tov twee gekoppelde stukken. Maar een formaatzaag is het aangewezen gereedschap om consistent dit soort verstekken te zagen.
Voor smalle en niet al te lange stukken kun je ook prima met een zuiver afgesteld zaagtafeltje en wat in- en uitvoer ondersteuning aan de slag.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.757
2.595
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit moet je doen met een lineaal uit 1 stuk. Ik heb een vermogen aan zo'n lange festool rails uitgegeven voor deze toepassing. Daarna gaat het wel zuiver.
Ik denk eerder dat het hol zagen komt omdat te zagen plaat niet overal goed ondersteund wordt en door het gewicht wat weggeduwd wordt.
Heb over het maatvast zagen met de invulzaag en rail toevallig gister dit filmpje nog bekeken. Het lijkt op het eerste gezicht wat extra werk, beide kanten steeds haaks zagen, maar het resultaat is wel spatzuiver.

jaap

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
489
106
Oss
Als ik echt 45 graden moet hebben pak ik cnc of frees. Zeker met vacuumtafel werkt dat perfect schuin en kaarsrecht.
Platen zijn altijd iets rond zeker berken. Zodra je die op zaag of formaatzaag gaat zagen met goede ondersteuning blijft hij rond . Iedere afwijking in plaat komt terug. Zelfs bij de beste platen en als leverancier komt zit het altijd net binnen de toegestane norm.
Dus gaat erom hoe je ermee omgaat want voorkomen is het niet.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.