Invalzaag verbrandt hout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.934
2.490
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb de zaag (Makita HS6601) nooit met geleider gebruikt (altijd langs een houten lat)
je kan beginnen met ipv een houten lat een metalen (alu) profiel te nemen dat recht is + een gladde zijkant heeft
Verder zit er gewoon het er bij geleverde 10-T zaagblad op, dia 165 mm, dikte 2 mm. Zou het de moeite zijn dat te vervangen? Ik moet er 40 mm essen mee afkorten en schulpen. Dat is een keukenblad, het moet dus netjes.
over de kwaliteit van dat blad kan ik niet oordelen
je kan er ook mee afkorten, maar dan moet je naschuren
om glad af te korten heb je meer hardmetalen tanden nodig
en dan de goeie voortgangsnelheid zoeken
te traag = verbranden
te snel = te ruw

rinus

Post veel
13 nov 2011
847
181
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik gebruik al jaaaaaren de 40-tands 'standaard' Makita bladen: EAN 0088381173681 (Als ik het goed begrijp naderen deze wel hun end-of-life :( ). Keuze gebaseerd op prijs - of wat dacht je - en aantal tanden op 'ik moet er ook regelmatig meubelpaneel/melamine' mee zagen. Nooit brandschade gehad, behalve wanneer het blad 'op' is. En voor de prijs ga ik niet reinigen, laat staan slijpen.

Onlangs met zo'n blad een meter of 40 eik geschulpt en afgekort, en ook dat was brandvrij, maar a) het eik was "slechts" een mm of 18 dik en b) je voelde dat de zaag er moeite mee had dus ik ga het zeker niet voor deze taak aanbevelen, ik geef enkel mee dat het blad, indien proper en scherp, waarscihijnlijk niet de dader is.

Iets waar je mogelijk op moet letten:
1) loopt de zaag parallel aan de geleider? De fijnstelling v.d. railnokken komt nauw.
2) Heb je wel een stabiele, niet vervormbare ondergrond bij het zagen? Dat deed ik eerst fout: een veel te dunne verliesplaat op schragen: die boog dus door bij het zagen, waardoor ik de zaagsnede derhalve 'dichtduwde'. Dat gaf brandsporen aan het einde, want daar was de buiging uiteraard het meest uitgesproken. Ik kon er zelfs de terugslagbescherming mee triggeren als ik echt te hard drukte op de zaag
Als je nog een stapeltje niet gereinigde en nooit geslepen bladen hebt liggen dan moeten we eens praten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.