invalzaag scheppach

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
177
4
Hulshout
Hoi,

Iemand ervaring met een scheppach invalzaag? Ik wilde er graag een kopen is low budget, en denk ik goed genoeg voor de enkel keren dat ik ze nodig heb.
Is ze zuiver in het zagen van melamine en laminaat en kan je er verstekken mee zagen vooral in mdf.

WALTERMOES

Nieuw lid
2 sep 2015
4
0
Mafell heeft wel een voorritser en zaagt perfect melanine en laminaat. Een beetje duurder dat wel maar wat een resultaat !

MrHLN

Actieve deelnemer
26 apr 2020
70
30
Noord-Holland
De mafell heeft ook een voorrits functie, maar kost een boel meer dan de scheppach :)

@TS: ik ken de zaag niet, maar ben erg tevreden met mijn groene machine. Voor verstek zagen en afkorten zijn er ook mooie hulpmallen te maken. Zie Peter Millard op YT

edit: Ik was niet de eerste met de mafell. Ik heb bewust voor een invalzaag van een A-merk gekozen daar ik een kleine werkplaats heb en met de verschillende mallen en MFT ook een boel flexibiliteit kan creëren.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.398
1.171
Ulvenhout
Als je de eerste zaagsnede net door de toplaag laat gaan en daarna pas helemaal door, dan heb je het gebrek aan een voorritser toch opgelost? Lijkt mij prima te doen. Wellicht wel een ander zaagblad monteren dan de standaard van Scheppach.
Verstek zagen gaat wel met een invalzaag, maar niet echt makkelijk.

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.728
1.235
Fryslân
Voor incidenteel gebruik is een scheppach prima om mee te werken. Een goed scherp zaagblad is wel een vereiste. De zaag is zo precies als de man achter de zaag. Zelfs met een lowbudget machine valt prima mee te zagen, als je zelf alles maar goed in de gaten houd.
En ja, een machine van 700 euro zal vast goed zijn. Maar als er iemand met weinig ervaring of verstand achter staat, krijg je ook een beroerd resultaat.

Dus mijn advies, heb je weinig een invalzaag nodig, dan is de scheppach prima, maar koop er een goed zaagblad bij en leer met de machine omgaan. Rustig oefenen en eventueel instellen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.017
2.515
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het is om platen te zagen niet echt afgekorten.
die scheppach heb ik ook
kost rond de 150 met 2 zaaggeleiders van 70 cm
is kwaliteit/prijs, maar vermits de prijs laag is . . .
die gebruik ik voor het grove werk, zoals paletten
ik raad je aan om de platen door de houtboer met een opdeelzaag te laten zagen
kost je amper iets meer
met verstekzagen - door de houtboer of zelf - heb ik geen ervaring
maar dat is nog meer ingewikkeld dan in een hoek van 90° loodrecht zagen
zou ik zeker met een scheppach niet aan beginnen

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
573
128
Ik heb er al 7 jaar eentje en ik kan er alles mee. Voor plaat materiaal zagen heb ik geen festool nodig.

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.432
317
omgeving Rotterdam
Hoi,

Iemand ervaring met een scheppach invalzaag? Ik wilde er graag een kopen is low budget, en denk ik goed genoeg voor de enkel keren dat ik ze nodig heb.
Is ze zuiver in het zagen van melamine en laminaat en kan je er verstekken mee zagen vooral in mdf.
Voorritsen kan ook met een invalzaag en een liniaal: Liniaal vast zetten, invalzaag paar mm laten invallen en dan de zaag achterwaarts door het material halen. Zaag op juiste diepte zetten en dan definitieve snede maken.
Zorg wel voor een goed scherp zaagblad.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.398
1.171
Ulvenhout
Als je niet veel haast hebt kan je ook wachten tot de invalzaag van Parkside weer beschikbaar is. Ben je de helft goedkoper uit en ik denk niet dat deze onderdoet voor een Scheppach. Ze hebben in ieder geval hetzelfde vermogen.
Ander blad erop van Ecotools en je bent klaar.

• Leuk
Waarderingen: StephanS

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Ik heb er al 7 jaar eentje en ik kan er alles mee. Voor plaat materiaal zagen heb ik geen festool nodig.
Ik heb hem ook al een jaar of 7 en ben er erg blij mee. Enige dat ik vrijwel meteen vervangen heb is de splinterstrip, degene die erop zat rafelde snel. Ik heb de festool splinterstrip erop gezet. Ik zou niet weten waar ik een duurdere voor nodig zou hebben. Zolang je de liniaal nauwkeurig plaatst, zaag je nauwkeurig. Hij is wel wat luid, dat wel.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.