Invalzaag problemen, beuk zwart, rook

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
178
4
Leuven, België
Ik heb met mijn bosch invalzaag altijd veel moeite gehad om zaagsnedes te maken zonder dat ze zwart worden. Ligt de plank niet perfect ondersteund of het minste dat de geleiderail beweegt, zwart en geur enzovoort. Mezelf altijd afgevraagd of het aan mij ligt, of dat zagen met een geleiderail gewoon erg precair is.

Maar zelfs bij perfecte ondersteuning had ik nu gisteren een probleem. Stukje (gelamineerde) beuk doorgezaagd (35mm), alles goed ondersteund (zowel in rust als post-zaagsnede), zaag heel langzaam voort geduwd. Toch alles zwart. Tijdens het zagen kwam er zelfs rook vanaf, en achteraf ruikt de plank ook verbrand.

Op de zaagtafel heb ik zoiets nog nóóit voorgehad.

Nu moet ik elimineren wat de oorzaak is:
  • Er is iets mis met de zaag
  • Het zaagblad is "op"
  • Ik ben onbekwaam


beuk.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

tuoh

Oud hout
Zo een verbrande zaagsnede krijg je meestal als je zaagt met:

- te fijn getand zaagblad
- bot zaagblad
- (veel) te lage doorvoersnelheid
- spanning in het hout
- zaagblad steekt onderaan te weinig door het hout
- geen vaste hand bij het zagen, meestal in combinatie met een te trage voorwaartse snelheid
- spouwmes te dun voor het gemonteerde zaagblad
- het zaagblad loopt niet in lijn met de zaaggeleider, maw. het zaagblad wijkt naar binnen of buiten ten opzichte van de geleider
- ...... etc.......

Ps: je bent niet alleen met dit "probleem" het www staat vol met foto's van verbrande zaagsneden:p
Je moet de machine leren kennen en leren om er mee om te gaan.
Meestal zitten er veel te fijn vertande zaagbladen op zo een ding, men verkeerd in de foute veronderstelling dat hoe fijner de vertanding is hoe zuiverder de zaadsnede gaat zijn.
Dat gaat voor massief hout NIET op, minder tanden geeft (veelal) een beter resultaat.
In massief hout zagen is iets heel anders dan in plaatmateriaal de zaag zetten.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
973
9
je bent aan het schulpen dan moet er een schulpblad in (16-24) tanden
zet je zaag bij het schulpen zo diep mogelijk

het blad dat je gebruikt heb voor deze snede is nu erg vuil die moet je reinigen en kan misschien ook een slijpbeurt gebruiken

Als het toerental regelbaar is zet hem dan sneller

goede afzuiging helpt ook tegen verbranden omdat het zaagsel beter wordt afgevoerd.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
79
8
Eemnes
Als je zegt dat je het altijd al hebt gehad dan zou ik toch eens kijken of zaagblad en geleider parallel aan elkaar zijn. Zoals tuoh al zei.
 

sies

Nieuw lid
10 mei 2017
20
0
Ik had het ook met mijn maktia en merkte dat het bij mij kwam omdat ik te langzaam door het hout ging.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.953
2
z.o. brabant
Controleer eens of de zaag zijdelingse speling heeft op de rail. Is dat het geval dan wringt het altijd, of je moet een hele vaste hand hebben.
Plaats eens een foto van het zaagblad en de tanden.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
178
4
Leuven, België
Aha al veel interessante onderzoekspistes, waarvoor dank.


Jurriaan: Jawel naar juiste kant hoor
Boerke: Dit is afkorten, recht doorheen de vezel. Bovendien is het gelamineerde beuk dus ik zaag niet alleen door hout maar ook doorheen (harde) lijm, zoals bij multiplex. Zit ook een stofzuiger op, 95% wordt afgevoerd, lang leve de invalszaag !!

En inmiddels waarschijnlijk ook een vervuild zaagblad. Zaagblad geregeld goed schoonmaken is ook erg belangrijk.
Het ziet er zeker zwart uit, zie onder. Waarmee maak je dat zuiver?


Zo een verbrande zaagsnede krijg je meestal als je zaagt met:

- te fijn getand zaagblad
Heeft 48 tanden in z'n bek, zie foto onderaan.
Bij grenen, vuren, enzo geeft dit nochtans een heel mooie snede. Ik heb ook een schulpblad maar dat gebruik ik nooit, dat gaf minder mooie snedes in dat zachtere hout.

- bot zaagblad
Ik heb er redelijk wat melamine mee gezaagd en ook eens héél eventjes door een schroefje (vonk vonk...).
- (veel) te lage doorvoersnelheid
Ik denk dat dit niet het geval was, ik probeer snel te gaan maar bij zo'n dik, sterk paneel voel je goed dat hij wat tijd nodig heeft.

- spanning in het hout
Dat zou natuurlijk kunnen maar dat kan ik niet verifiëren.

- zaagblad steekt onderaan te weinig door het hout
1 à 2 mm
- geen vaste hand bij het zagen, meestal in combinatie met een te trage voorwaartse snelheid
rechterhand aan de machine en linkerhand op de geleiderail zodat ie niet verschuift. Als ik de geleiderail bevestig kan ik 2 handen gebruiken, dan gaat het altijd wel iets beter.
- spouwmes te dun voor het gemonteerde zaagblad

- het zaagblad loopt niet in lijn met de zaaggeleider, maw. het zaagblad wijkt naar binnen of buiten ten opzichte van de geleider
De vraag is, hoe kan je dat controleren.


Ps: je bent niet alleen met dit "probleem" het www staat vol met foto's van verbrande zaagsneden:p
Je moet de machine leren kennen en leren om er mee om te gaan.
Die fase is al wel achter de rug, ik heb ze al meer dan een jaar en al veel meubels mee gemaakt. In het begin problematisch, geleerd dat er nooit druk mag zijn, het materiaal moet altijd goed vlak liggen zowel vóór als na het zagen ; dat loste meeste issues op.
Plaatmateriaal gaat redelijk goed maar kartelt toch altijd wel wat.


Meestal zitten er veel te fijn vertande zaagbladen op zo een ding, men verkeerd in de foute veronderstelling dat hoe fijner de vertanding is hoe zuiverder de zaadsnede gaat zijn.
Dat gaat voor massief hout NIET op, minder tanden geeft (veelal) een beter resultaat.
In massief hout zagen is iets heel anders dan in plaatmateriaal de zaag zetten.
Dit is in strijd met alles wat ik al gehoord & getest heb? Schulpen -> weinig tanden ; afkorten -> veel tanden.

Zo ziet ie eruit als hij van de winkel kwam:

A1VygiNEvSL._SL1500_.jpgA1Foyumvr1L._SL1500_.jpg

Ai, made in Italy lees ik daar. Da's geen goed teken.

De huidige situatie:

IMG_20190713_162644.jpg
IMG_20190713_162656.jpgIMG_20190713_162706.jpg

- - - Updated - - -

Als je zegt dat je het altijd al hebt gehad dan zou ik toch eens kijken of zaagblad en geleider parallel aan elkaar zijn. Zoals tuoh al zei.
Bedankt voor de tip Joost, maar hoe kan je dat checken?
 

tuoh

Oud hout
Bij de keuze van zaagbladen moet je één ding zeker voor ogen houden, hoe extremer het zaagblad gekozen word, hoe enger het toepassingsgebied gaat zijn.
Met andere woorden, voor elke toepassing moet je zaagbladen wisselen. Even een stuk hout schulpen en daarna op lengte afkorten gaat niet met zo een extreem gekozen zaagblad.
Het is ofwel het ene maar dan niet het andere. Een fijnvertand zaagblad werkt dan voor afkorten, maar schulpen gaat er niet mee. Omgekeerd, afkorten met een schulpblad is ook noppes qua eindresultaat.

Voorbeeld, wisseltand 165mm - 48T = perfect voor plaatmateriaal, bij massief (hard)hout stelt dit blad zware eisen aan de zaagmotor, je moet het ding als het ware door het hout dwingen.
Schulpen kan je al helemaal vergeten.

Steek je daarentegen een blad van 165mm - 36T dan ga je zowel schulpen als afkorten met dat ene blad kunnen doen.
Schulpen gaat iets zwaarder maar gaat wel werken. Afkorten, loopt ie zo doorheen. Afsplintering is met een scherp blad vrijwel verwaarloosbaar.

Je gebruikt dan een universeel zaagblad, = geschikt voor meerdere toepassingen = tijdwinst, en de machine word er heel blij van wegens minder zwaar werken geblazen.

95% van al mijn zaagwerk doe ik met één en hetzelfde zaagblad, prima eindresultaat, minder zwaar belaste machine en veel vlotter werken. Gedaan met dat constant wisselen van zaagbladen.
Het is enkel voor occasioneel zaagwerk in hpl, Trespa en melamineplaat dat ik een blad steek met meer tanden.
Idem bij het schulpen van grote(ere) hoeveelheden massief hout.

Al de rest, en dat is heel veel, gaat met één (universeel) Zaagblad. Wisseltand 300mm dia. en 48T op de paneelzaag.

wisseltand 190mm - 36T voor de cirkelzaag, ook een Bosch trouwens. Schulpen in douglas 58mm gaat ermee in looppas:p
Wel mede dank zij de meer dan prima motor in de Bosch cirkelzagen, dat is er eentje van Mafell trouwens.
 
Laatst bewerkt:

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
178
4
Leuven, België
Voorbeeld, wisseltand 165mm - 48T = perfect voor plaatmateriaal, bij massief (hard)hout stelt dit blad zware eisen aan de zaagmotor, je moet het ding als het ware door het hout dwingen.
Schulpen kan je al helemaal vergeten.
Goeie info, bedankt. Mijn gevoel zou zeggen 36 of 48 ; dat is toch bijna hetzelfde.
Ik vind voor mijn zaag (bosch gkt 55 gce) niet direct 36 tanden maar wel 32. Zal die eens kopen en testen.

wisseltand 190mm - 36T voor de cirkelzaag, ook een Bosch trouwens. Schulpen in douglas 58mm gaat ermee in looppas:p
Filmpje? :p

Wel mede dank zij de meer dan prima motor in de Bosch cirkelzagen, dat is er eentje van Mafell trouwens.
Over die motor ben ik erg tevreden, buiten de beuk hier, werkt ie erg, erg, erg vlot. Een plezier in vergelijking met mijn vorige zagen.

OK ; algemene conclusie, een combinatie van bot zaagblad met suboptimaal aantal tanden, de machine is nog niet noodzakelijk afgeschreven, maar wel nog even checken of ie parallel loopt (geen idee hoe). Bedankt iedereen.
 

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.227
44
Voor massief hout, vooral soorten als beuken, essen en de tropische, Zou ik de 12 of 24 tands Industrial van ecotools aanraden. Meer tanden dan dat gaat geen voordeel opleveren.
 

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
39
0
Beste Ronald,

Voor wat het waard is; ik heb in het verleden problemen gehad met een Bosch zaag (de gewone, niet de invalzaag). Dacht ook dat het aan mij lag, kreeg geen enkele mooie zaagsnede bij melanine plaatmateriaal. Toen meer eens gemeten en toen bleek dat het zaagblad niet parallel met de geleiderail liep. Machine teruggestuurd en een nieuwe gekregen en alles was OK.
Misschien bij jou ook het geval? Ik lees een paar keer iets over het verschuiven van de geleiderail en daar heb ik helemaal geen last (meer!) van, ik hoef de rail niet vast of tegen te houden!

mvg.

Gijs.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.024
28
Met een scherp blad ga je zelfs in dat beuken geen probleem hebben. Ik heb deze week 40mm padoek met de Mafell geschulpt, met een 24 tands blad, en dat ging als een mes door boter. Zelf geeft het merk de 24-tands ook op als universeel blad, voor schulpen en afkorten, en daarmee doe je jezelf echt niet te kort... Een 12-tands zal nog beter/sneller gaan als je gaat schulpen, maar tenzij je écht veel productie moet draaien lijkt me een 24-tands zeker een goede keuze.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
5.490
79
Gaanderen
Ik heb bij het schulpen van zeer oude grenen balken met hars een 24 't blad binnen 4 mtr naar de slijper kunnen brengen. Met 12t de klus geklaard. Maar ook ik zet voor een enkele zaagsnede meestal geen nieuw blad op
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
894
10
Twente
www.rjmaakt.nl
Van de week een grenen blad geschulpt met het standaard zaagblad dat op de Festool invalzaag zit maar wel in meerdere keren erdoor en dat ging perfect, wel geprobeerd om het in 1 keer te doen maar daar had die moeite mee.

Binnenkort ook nog een eiken tafelblad in stroken zagen daarvoor bestel ik nog wel een ander zaagblad met heel wat minder tandjes :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.