Invalzaag Parkside Performance PTTSA –iemand hier ervaring mee?

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Ik overweeg om, naast de zaagtafel, een invalzaag aan te schaffen. Dit als alternatief voor een zaagslede en voor het zagen van plaatmateriaal.

Omdat ik goede ervaringen heb met de Parkside Performance reeks en sinds 2023 een invalzaag verkrijgbaar is overweeg ik die. Redenen waarom ik aarzel zijn de volgende min-punten die ik haal uit YT-recensies/tests:
  • Speling bij hoekverstelling
    zie o.a. deze
    review van GoToolsTV 11’. Had jij dat ook? Zo ja: heb je het opgelost (bv. door vervangen schroeven, toevoegen van een klemplaatje, ….?)
  • Afzuiging matig tot slecht (afhankelijk van de tester). Wat is jouw ervaring?
  • Als laatste tegenstrijdige ervaringen over de kracht. De een (GoTools va 21’30) zegt dat het te weinig is. Maar die gaan dan ook een beuken balk van 4 cm schulpen. Laat ik daarvoor nu net een zaagtafel hebben… Dus voor mij minder interessant maar voor anderen wellicht wel.
    Overigens is te zien dat de Bosch (waarvan de Parkside een kopie lijkt) er ook moeite mee heeft, zij het net iets minder. Wel vraag ik mij af of de gebruikte accu wel op de power stand stond.
    Desondanks hoor ik graag ervaringen van anderen op dit punt: een zaag waarbij ik op moet letten dat het vooral niet te snel gaat lijkt mij niet prettig werken.
  • GoToolsTV merkt ook op (25’30”) dat na zwaar werken de temperatuurbeveiliging van de accu in kan grijpen. Niet fijn als je even lekker door wilt werken. Ook hier: wat is jouw ervaring?
Grote voordeel is uiteraard de prijs: € 129 incl. 2 * 70 cm rails. Wel excl. accu en lader maar die heb ik al. Als je duur doet en zowel de smart accu lader als de 8 Ah accu koopt dan is de totaalprijs rond € 245, nog steeds weinig. Maar als het niet deugd dan heb ik daar niets aan en geef ik liever meer uit voor een goede.

Uiteraard weet ik dat ik met een alternatief zoals de Makita SP600J1X (= incl. liniaal van 1500 mm) altijd goed zit. Maar die kost dan ook € 250 meer en is ook nog bedraad. De accu-variant kost nog weer een flinke hap extra.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Het is de vraag hoe vaak je de graden instelling gaat gebruiken. Verder moet je wel een goed zaagblad op de parkside zetten en grof blad voor schulpen. Tegenwoordig zijn er ook dunnere bladen en ik weet niet of die op de parkside zitten. Verder is gotools een bosch fan. Benieuwd of ze gesponsord worden.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Het is de vraag hoe vaak je de graden instelling gaat gebruiken.
Klopt. Verwacht het weliswaar niet/nauwelijks te gebruiken maar zou wel fijn zijn als het dan ook goed werkt.
Verder moet je wel een goed zaagblad op de parkside zetten en grof blad voor schulpen.
Of ze goed genoeg zijn weet uk niet, maar Lidl verkoopt ook passende zaagbladen in de Performance reeks.
Tegenwoordig zijn er ook dunnere bladen en ik weet niet of die op de parkside zitten.
Ja: zelfde formaat als op de Bosch (140 mm doorsnee, 1,8 mm dik en 20 mm boring).
Verder is gotools een bosch fan. Benieuwd of ze gesponsord worden.
Dat zit mij ook al een tijdje af te vragen: de Bosch had het er net zo goed moeilijk mee (zij het iets minder dan de Parkside) maar die vond hij wel acceptabel. Dat terwijl de Makita er doorheen vloog (maar ja, die is dan ook 36 volt door 2 accu's).
 
Laatst bewerkt:

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
35
29
Mortsel
Ik overweeg om, naast de zaagtafel, een invalzaag aan te schaffen. Dit als alternatief voor een zaagslede en voor het zagen van plaatmateriaal.

Omdat ik goede ervaringen heb met de Parkside Performance reeks en sinds 2023 een invalzaag verkrijgbaar is overweeg ik die. Redenen waarom ik aarzel zijn de volgende min-punten die ik haal uit YT-recensies/tests:
  • Speling bij hoekverstelling
    zie o.a. deze
    review van GoToolsTV 11’. Had jij dat ook? Zo ja: heb je het opgelost (bv. door vervangen schroeven, toevoegen van een klemplaatje, ….?)
  • Afzuiging matig tot slecht (afhankelijk van de tester). Wat is jouw ervaring?
  • Als laatste tegenstrijdige ervaringen over de kracht. De een (GoTools va 21’30) zegt dat het te weinig is. Maar die gaan dan ook een beuken balk van 4 cm schulpen. Laat ik daarvoor nu net een zaagtafel hebben… Dus voor mij minder interessant maar voor anderen wellicht wel.
    Overigens is te zien dat de Bosch (waarvan de Parkside een kopie lijkt) er ook moeite mee heeft, zij het net iets minder. Wel vraag ik mij af of de gebruikte accu wel op de power stand stond.
    Desondanks hoor ik graag ervaringen van anderen op dit punt: een zaag waarbij ik op moet letten dat het vooral niet te snel gaat lijkt mij niet prettig werken.
  • GoToolsTV merkt ook op (25’30”) dat na zwaar werken de temperatuurbeveiliging van de accu in kan grijpen. Niet fijn als je even lekker door wilt werken. Ook hier: wat is jouw ervaring?
Grote voordeel is uiteraard de prijs: € 129 incl. 2 * 70 cm rails. Wel excl. accu en lader maar die heb ik al. Als je duur doet en zowel de smart accu lader als de 8 Ah accu koopt dan is de totaalprijs rond € 245, nog steeds weinig. Maar als het niet deugd dan heb ik daar niets aan en geef ik liever meer uit voor een goede.

Uiteraard weet ik dat ik met een alternatief zoals de Makita SP600J1X (= incl. liniaal van 1500 mm) altijd goed zit. Maar die kost dan ook € 250 meer en is ook nog bedraad. De accu-variant kost nog weer een flinke hap extra.
Ik heb die van Bosch op draad wel, het heeft een groter zaagblad en meer power tegenover die met batterij. Afzuiging is zo goed als perfect als je de opening afplakt. Ik heb daarmee 45mm dikke eik mee gezaagd en het was geen probleem.

Ik twijfel wel aan de zaagkwaliteit van meerdere geleiders aan elkaar vast te maken. Maakt dit uit voor uw werk?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Even anders benaderd: je hebt al accu's van Parkside. Dat scheelt in de kosten. Je hebt denk ik geen behoefte aan een ander accuplatform, dus de enige keuze die je hebt voor een accumachine is de Parkside.
Daar twijfel je aan, dus dat zou ik dan niet doen en verder kijken naar een machine met snoer.
 
Laatst bewerkt:

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Dat is inderdaad mijn overweging. Overigens gaat het mij er niet om dat een accu versie is. Normaal gesproken ben ik fan van accu gereedschap maar voor een invalzaag vind ik dat minder belangrijk -hoofuit leuk mee genomen.

Maar voordat ik er een met draad koop ben ik vooral benieuwd of de praktijkervaring overeenkomt met wat ik zie op YT. Dit met de gedachte dat ik zo mijn twijfels heb over de objectiviteit en/of deskundigheid van de tester. Vandaar dat ik graag hoor of een van onze mede-houtbewerkers er praktijkervaring mee heeft.
 

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
35
29
Mortsel
Dit is voor mij zeker iets om rekening mee te houden.
Misschien weet je het al, maar de premium merken hebben ook langere rails. Bosch heeft de langste en denk ik meeste keuze. Ik heb die van 800mm, 1100mm en 1600mm. Hierdoor kan je heel makkelijk combineren en heb je zo goed als altijd de juiste lengte. Die van 1600 vind ik een van de handigste om een volledige plaat van 1220mm af te korten. Hiermee heb je genoeg ruimte aan het begin en einde van de zaagsnee om de machine te ondersteunen, in tegenstelling tot bv die van festool van 1400mm.
Bosch heeft ook het beste koppelmechanisme vind ik van festool, makita en bosch (Kijk naar de review van Matt Estlea).
Ik raad je aan om wat te sparen en eventueel 2dehands te kopen (heb ik ook gedaan).
Dit soort machine is zeer universeel en precies en kan heel veel betekenen in je werkplaats als het een goede is.
 

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Ik heb er een, niet doen, geen power, enkel met de dure 8ah batterijen op performance mode doet het een beetje wat het moet doen.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Voor een review over deze machine zoek even Jonas Winkler op en dat is een Duitser die op dit moment de spullen van Parkside beoordeelt. Soms is het crap en soms goed. De machine die hier boven staat valt helaas in de eerste categorie, maar wat wil je voor die prijs.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Voor een review over deze machine zoek even Jonas Winkler op en dat is een Duitser die op dit moment de spullen van Parkside beoordeelt. Soms is het crap en soms goed. De machine die hier boven staat valt helaas in de eerste categorie, maar wat wil je voor die prijs.
Heb ik gezien. Voor zover ik kan zien beoordeelt hij vrij objectief. Vermoed alleen dat hij in dit specifieke feval een ondeugdelijk exemplaar ontvangen heeft: hij is tot nu toe de enige met een slechte zool. GoToolsTV geeft expliciet aan dat hun exemplaar mooi vlak is. Zo niet hadden ze dat ongetwijfeld gezegd
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
… (geen power als al moeite met 18mm plaatmateriaal)
Kijk, dat is helder. En wat ik al vermoed had.
Kun je met de 8 Ah accu in performance mode wel normaal plaatmateriaal zagen of nog steeds met moeite?

Wat is je ervaring met de andere 2 minpunten (speling hoek verstelling en afzuiging)?
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Misschien weet je het al, maar de premium merken hebben ook langere rails. Bosch heeft de langste en denk ik meeste keuze. Ik heb die van 800mm, 1100mm en 1600mm. Hierdoor kan je heel makkelijk combineren en heb je zo goed als altijd de juiste lengte. Die van 1600 vind ik een van de handigste om een volledige plaat van 1220mm af te korten. Hiermee heb je genoeg ruimte aan het begin en einde van de zaagsnee om de machine te ondersteunen, in tegenstelling tot bv die van festool van 1400mm.
Bosch heeft ook het beste koppelmechanisme vind ik van festool, makita en bosch (Kijk naar de review van Matt Estlea).
Ik raad je aan om wat te sparen en eventueel 2dehands te kopen (heb ik ook gedaan).
Dit soort machine is zeer universeel en precies en kan heel veel betekenen in je werkplaats als het een goede is.
Wist inderdaad dat er verschillende lengtes waren maar had de indruk dat er niet/nauwelijks kwaliteitsverschil was. Dus een extra punt is om op te letten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Hangt van je rail af. De oude festool railen hebben er een. Voldoet niet 100% Die van tso zijn zelfcentrerend.
Ik had ze echt nodig bij het zagen van platen van 3050 mm lang.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb de 220V versie en die bevalt heel goed. Stofafzuiging is best Ok met afgeplakt gat, er is een filmpje van 10 Minute Workshop dat ook vrij goed laat zien hoeveel beter een Festo afzuigt. Vooral bij start en stop "spuugt" ie even een poefje stof.
Ik heb meteen het Ecotools industrial blad er in gezet (kocht de zaag van iemand die het voor mekaar gekregen had om het blad in de liniaal te krijgen...), en daarmee kan ik met gemak door 18mm multiplex. 36 Heb ik ook wel eens gedaan, ging ook goed.
Omdat je zaagstrip ook "verzaagd" wordt als je de hoek verandert doe ik dat eigenlijk nooit. Ik gebruik hem alleen op 90 graden, en dat doet ie poepiestrak. Ben altijd onder de indruk van de kwaliteit van de zaagsnede.
De rails zelf zijn goed, maar sluiten niet haaks op elkaar aan! Ik meet dat altijd even na, maar een langere rail staat bij mij op de verlanglijst. Is compatibel met Festo en zo'n oranje merk waar ik nu de naam van vergeten ben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.