Instellen VVD Kity

Richard#

Nieuw lid
30 aug 2023
8
0
Groningen
Hallo. Heb dit forum nagezocht en ook youtube afgespeurd maar kon niets vinden. De handleiding van Kity maakt mij ook niets wijzer. Daarom: wie kan mij helpen met informatie over instellen/afstellen van een Kity 439 VVD? Twee zaken: de vlaktafel is niet vlak en als als ik alles (6 bouten per kant) vastzet kan ik de schaafhoogte niet meer instellen/veranderen. Tweede punt: bij de invoer van de vandiktetafel staat een deel van eerste rij 'grijpers' die terugslag moeten voorkomen anders ingesteld. Is dit te veranderen? Kan nu maar een klein deel van de totale breedte van de machine gebruiken: grootste deel van de invoer wordt geblokkeerd. De grijpers (totaal 20 stuks ongeveer) hebben een glad deel en een gekarteld deel dat draait om een as. Kan het niet beter uitleggen. Kan foto's maken als dat helpt.
Alvast zeer bedankt!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Foto's kunnen handig zijn. Zitten de terugslagbeveiligers verkeerd om? Het klinkt alsof je meer bouten aandraait, dan de bedoeling is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
In ieder geval zitten de helft van die vingers verkeerd om. Ik ben zelf ook niet handig met computers, maar is het mogelijk om de foto's los en wat groter te plaatsen. Dan is het wat makkelijker om details te zien.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Die inbusbouten op die plaatjes links en rechts moeten niet volledig vast, maar zo vast dat je invoertafel spelingsvrij is maar nog wel kan bewegen.
 

Richard#

Nieuw lid
30 aug 2023
8
0
Groningen
Dank voor de reacties. Nieuwe grotere foto's toegevoegd.

IMG_2079.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_2086.jpg
    IMG_2086.jpg
    63,2 KB · Weergaven: 5
  • IMG_2087.jpg
    IMG_2087.jpg
    86,3 KB · Weergaven: 5

Richard#

Nieuw lid
30 aug 2023
8
0
Groningen
Dank voor de reacties. Inbusboutjes: zet ik de beide tafels eerst vlak/horizontaal? Met de invoertafel op 0 mm? Daarna de vier inbusboutjes van de invoertafel zo los dat de tafel kan bewegen zonder speling. Is dat correct?
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Dit machientje heeft wel iets weg van een Inca? Misschien heb je hier iets aan?
 

Bijlagen

  • INCA Planer Jointer tuning.pdf
    7,8 MB · Weergaven: 6

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Die terugslagvingers moeten allemaal dezelfde kant opstaan. Je moet de as waar die op zitten demonteren en weer terugplaatsen met de vingers in de goede richting.

Bij deze machine is je uitvoertafel vast, die blijft zitten bij het vandikteschaven. Die moet parallel staan t.o.v. de schaafas, niet de messen maar de as. Ik ken deze machine verder ook niet, weet niet of er stelmogelijkheden zijn, of dat er ergens een spanstift of pen in zit. Zou het nodig zijn moet je met vulplaatje corrigeren op het schuine montagevlak.

En dan je invoertafel afstellen, idealiter liggen beide tafels in lijn wanneer je invoertafel op 0 staat. Als dit niet helemaal klopt is dit niet erg dus een beetje voor of voorbij de 0 Is, als de tafels maar in lijn liggen en paralel met de schaafas. In principe is dit bepaald door de schuine montagevlakken en de schuinte op de tafels.
Dan de schaafmessen afstellen volgens handleiding.

Wanneer je info zoekt over deze machine, is ook als Scheppach Plana 2.0 op de markt gebracht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.