Instelblokjes Vlakvandiktebank - magneten in voetjes 'los'?

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
89
26
Ljouwert
Hallo allemaal!
Iemand ervaring met instelblokjes voor vlakvandiktebank-messen?
De magneten in de voetjes van mijn blokjes zitten los, d.w.z. ik kan ze indrukken, en dan lijken ze langzaam weer terug te komen naar de oude stand, die bij enkele van de magneetjes een fractie uitsteekt t.o.v. het voetje. Is dat bij jullie ook zo?

Ik ben nl. mijn onlangs tweedehands gekochte HBM 200 VVD aan het ontroesten/afstellen.
Nu probeer ik de messen te stellen, met zo'n setje wat ik (wel nieuw) bij HBM heb gekocht (zag 'm pas later bij babtist, al is 'ie daar even duur, en waarschijnlijk zelfde (chinese?) makelij.)
Heb deze online handleiding gevolgd: youtube-filmpje. Die adviseert beide blokjes op één punt gelijkt te zetten met het oude mes (omdat de oude messen wel 'ns niet perfect even diep aan beide uiteinden gemonteerd zitten). Dat advies opvolgend is de vouw van het mes op niet overal evenveel afstand van de messenblok-cilinder. Dat zou kunnen komen doordat de magneetjes wat los zitten, lijkt me.

Andere vraag: kan ik de oude messen van deze 250x30x3 HSS naslijpen, of zijn nieuwe kopen een beter idee (@HBM €30). En zo ja, ook nog met mesjes waar hapjes van 0,5mm diep inzitten?
Ter info: ik gebruik de VVD slechts af en toe.
 
Laatst bewerkt:

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
89
26
Ljouwert
Voor de duidelijkheid nog even foto's toegevoegd, bij de 2e foto is 't magneetje 'ingedrukt'
 

Bijlagen

  • IMG_1314.jpg
    IMG_1314.jpg
    101,8 KB · Weergaven: 16
  • IMG_1315.jpg
    IMG_1315.jpg
    102,8 KB · Weergaven: 16

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Andere vraag: kan ik de oude messen van deze 250x30x3 HSS naslijpen, of zijn nieuwe kopen een beter idee (@HBM €30). En zo ja, ook nog met mesjes waar hapjes van 0,5mm diep inzitten?
die 30 is de oorspronkelijke breedte/hoogte van de messen
ik denk dat je zeker tot 25 terug kan slijpen
zelf heb ik nog nooit messen tot op de minimummaat laten slijpen
heb wel een paar reeksen in gebruik om niet zonder scherpe te vallen
een hap van 0,5 mm is geen enkel probleem
als je 1 van de messen 1 mm kan verschuiven, én die hap niet langer dan die 1 mm is, kan je perfekt zonder slijpen met de messen verder
tenzij ze echt aan slijpen toe zijn
de keuze tussen nieuw of slijpen hangt van de prijs van het slijpen af
alhoewel je mag verwachten dat die lager dan nieuw ligt, want anders zouden de slijpers geen werk meer hebben
 
  • Leuk
Waarderingen: sibejan

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ingedrukt is niet erg. De voet zelf - zwarte plestik blok waar de magneten inzitten) is de referentie - staat op je invoer- en uitvoertafel. De magneten zijn er alleen om het geheel vast te houden. Een uitstekende magneet zou wel een probleem zijn; die zou je terug moeten duwen.

De plek van het magneetje in de pen in het midden (met de instel-draai-schaal) is wel cruciaal - die bepaalt de hoogte van het mes. Dat moet je bij voorkeur voor je de messen er uit haalt instellen, en daarna niet meer aankomen. Als je dan de nieuw geslepen messen installeert, hangend aan die magneet, dan zou het scherp van de messen precies op dezelfde hoogte uit moeten komen als voordat je ze uit de schaafbank haalde.

Let wel, als je het ding zo calibreert (op de versleten messen voordat je ze er uit haalt) heb je _eigenlijk_ niet de juiste hoogte, omdat de messen al zijn afgesleten ten opzichte van de stand waarin ze vers geslepen werden gemonteerd. Ik weet niet in hoeverre dat heel erg is. Ik zou wel overwegen om dergelijke afstelhulpjes ooit te calibreren op een vers geslepen mes, waarvan je hebt vastgesteld dat het correct gemonteerd is. En dan nooit meer aankomen (aan de instelling van de instelhulpjes dus...)

Instellen zonder hulp: vlak hout (of een rei van 'zacht' materiaal, iig iets dat volkomen recht/vlak is) op je uitvoertafel leggen, zodanig dat het uitende net op je mes ligt. Als je mes goed afgesteld is moet die 'rei' als je m naar achteren (dus in de richting waarin je normaliter hout schaaft) precies je mes meenemen, maar meer ook niet (het contact tussen mes en rei is als een handkus ;-) )
 

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
89
26
Ljouwert
Dankje, @chevy66 en vooral ook @henkverhaar!

Magneetjes gaan - na indrukken - langzaamaan weer uitsteken. Ben nu bezig ze te fixeren gelijk met of net wat in het zooltje, want het lijkt er op dat dat uitsteken sowieso ook voor een afstel-fout zorgt.

(En 't is inderdaad niet optimaal om de oude versleten messen als referentie te nemen.
Wat je ook kunt doen, is je mal instellen op de ronde zijde van het messenblok, dat als 0-punt hanteren, en dan de mal op de instelling (bijv. 3mm) vastzetten die de handleiding voorschrijft. Maar ja, die handleiding heb ik niet, en het is de vraag of een HBM-handleiding hier überhaupt iets over zegt.)


Maar naast de (nog) imperfecte stelblokjes, merk ik ook dat de uitvoertafel niet zuiver parallel staat aan het messenblok (al stond die wel perfect co-planar vlak met de aanvoertafel, en ogenschijnlijk in 1ste instantie ook met het messenblok).
Dus die eerst maar 'ns goed parallel, en dan weer verder messen afstellen... Afijn, ben straks langer bezig met afstellen en fatsoeneren, dan met het op- en neerrijden naar de andere kant van het land om 'm te kopen (zoals 't natuurlijk hoort bij marktplaats, ;) ).
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik stel de messen met de magneetjes op de messenwals. De messenwals staat parallel aan de vandikte tafel. De vlakbank tafels stel ik alleen als ik ze nodig heb. En dat is zelden. Ze staan opgeklapt, of neergeklapt vol met zooi.
 

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
89
26
Ljouwert
Een paar uurtjes monnikenwerk verder en heb m'n HBM 200 VVD dus volledig gesteld. M'n eerste balkje gevlakt, en jongens, wat een heerlijkheid: eindelijk fatsoenlijk kunnen schaven en vandikte-en.
Nu hopen dat de instellingen niet verlopen tijdens gebruik, want 't is geen sinecure als je zoiets niet geregeld doet. (@chevy66 - mijn messenblok stond dus niet zuiver parallel met uit- noch invoertafel, i.t.t. tot wat ik in eerste instantie meende gezien te hebben - niet verwonderlijk bij een tweedehands machine).


Een paar dingen vielen me op:
1. Bij het instellen van de "coplanariteit" van beide tafels t.o.v. messenblok, uit te voeren met de 2 stelboutjes per tafel, merkte ik dat het daarna vergrendelen met de excentrische bout invloed had. Dus een fractie te 'ver' instellen, vergrendelen - en het is goed.
2. De stelboutjes zijn aan bovenzijde niet perfect vlak, want de lettertjes op de kop van de bout steken uit. Dit zorgt aan het metaal dat hierop wordt geklemd dat er wat plaatselijkere slijtage ontstaat = onzuiver. Bij een volgende x instellen ga ik die vervangen met echt vlakke, of kopjes even vlak slijpen.
3. De excentrische vergrendel-bout bij de aanvoertafel hoeft niet aangepast te worden bij verschillende hoogtes, in mijn geval; dit i.t.t. de uitstekende review van @L.N.
4. De hoogte-instel-knop bij de uitvoertafel draaide mee bij het om-flippen van de tafel. Dit merkte ik pas na een tijdje, omdat dede hoogte van de tafel t.o.v. mes af en toe mysterieus leek te veranderen. Dan kun je stellen tot je een ons weegt, maar 't blijft niet kloppen. Een streepje op de knop op de juiste stand bleek handig, en nadat deze uitvoertafel perfect was, heb ik de knop met twee moeren gefixeerd. Eenmaal goed hoeft je die toch nooit meer te veranderen, zolang je de messen op dezelfde hoogte kunt houden.
5. De lang-geleider is inderdaad behoorlijk k#t ontworpen, zit er ook wat scheef op, misschien dat ik zelf nog 'ns wat beters ga knutselen, maar da's voor later.
6. De Chinese HBM instelblokjes (denk overigens dezelfde als van Baptist) hadden inderdaad press-fit magneetjes. Van tegenoverliggende zijde voorzichtig klein gaatje boren, de eruit drukken, ontvetten met IPA, en met epoxy vlak of een k#thaar verdiept fixeren. En nu werken ze als een charme. ;) Ik heb ze beide ingesteld op hetzelfde punt van een mes dat er al inzat, zodat je zeker weet dat beide instelblokjes op dezelfde diepte staan ingesteld (schaalaanduidingen waren dan niet gelijk, maar met een louche stickertje geplakt). En ze daarna bij de te plaatsen messen natuurlijk wel aan uiterste zijden geplaatst.
Mocht je bang zijn dat het magneetje je scherpe mes beschadigd: ik heb er niets van gemerkt. Maar mocht je dit spannend vinden, zou je er misschien een dun stukje 'harde' tape over kunnen plakken (waar je mes niet meteen insnijdt, of een dun stukje zacht (magnetisch?) metaal op plakken...

Zover mijn bijdrage, ik wilde dit (ellenlange) epistel maar opdragen aan deze gemeenschap; als dank voor alle gedeelde en voor mij bruikbare kennis!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mink en ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Mijn messenwals staat parallel aan de VANDIKTETAFEL. De vlakbanktafels stel ik met een machinewaterpas en een rei als ik ze eens nodig heb. Ze verlopen bij mijn machine nog al eens. De bevestiging van de vlakbanktafels op de scharnierpunten is voor verbetering vatbaar, maar ik gebruik hem te weinig om daar nu wat aan te doen.
 

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
89
26
Ljouwert
Mijn messenwals staat parallel aan de VANDIKTETAFEL.
Sorry, sorry, niet KWAAD worden, ik heb inderdaad niet goed gelezen. ;)
Maar nu inhoudelijk: heb jij dan ook een HBM 200, @chevy66 ?
En waarin verschilt een machinewaterpas van een 'gewone' waterpas? Ah, ik zie het al, exacter dan de gewone bouw-waterpas natuurlijk, hier is er ééntje; mooi apparaatje (voor op de sinterklazelijst). Volstaat 200mm voor zo'n hobby-VVD? Ik gebruik hier een Wixey voor, maar die heeft slecht een nauwkeurigheid van +/- 0,1 graden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik heb een sicar 210. Als je al een wixey hebt, kan je nu alles goed staat afgesteld, toch controleren wat je wixey aangeeft? Als dat voldoet, dan zou ik mijn geld aan iets anders dan een machinewaterpas uitgeven. Bij houtbewerking komt het wat minder precies, dan bij metaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: sibejan

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.