Inrichten openbare werkplaats Den Haag

DirkHWP

Nieuw lid
14 jul 2023
10
5
Den Haag
Beste allemaal,

Samen met een vriend ben ik bezig met het oprichten van een openbare werkplaats in Den Haag. In de basis wordt het een houtwerkplaats toegankelijk voor iedereen, particulieren en zelfstandigen of bedrijven. In de toekomst willen we ook verder uitbreiden naar metaal, lassen, 3D printen en wie weet waar verder vraag naar is... CNC?

Ons doel is om een mooie plek te creëren waar van alles gemaakt kan worden en waar iedereen met jeukende handen en gebrek en aan ruimte of gereedschap terecht kan.

We zijn druk bezig met het aanschaffen van machines en gereedschap en zouden graag van jullie advies, tips, input, ideeën ontvangen om ons wat op weg te helpen. We hebben een basis in gedachten, maar zijn benieuwd of jullie nog ideeën hebben voor tools waarvan jullie denken dat we de makers in de omgeving mee kunnen warmdraaien om eens langs te komen.


Op onze lijst staat:

Machines
  • Formaatzaag
  • Vlakbank
  • Vandikte
  • Afkortzaag
  • Lintzaag
  • kantenschuurmachine
  • Kolomboor
We twijfelen nog aan een freestafel, kettingfrees, pennenbank. Maar is dit essentieel?

Elektrisch gereedschap

- Invalzaag
- Schaaf
- Bovenfrees
- Multitool
- Decoupeerzaag
- Schuurmachines

Zou een Festool domino bijv een mooie trekpleister zijn?

Tot slot gaan we allerlei houtbewerkingscursussen aanbieden en zoeken ook nog mensen om ze te geven. Neem vooral contact op als je je aangesproken voelt!

Als je nog zin hebt kun je nog even onze enquête invullen, dat helpt ook enorm! :)

Groeten,

Dirk en Max
"De Haagse Werkplaats"
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
De belangrijkste tool die ik kan bedenken is een aansprakelijkheidsverzekering. De voorwaarden daar van bepalen wat je verder kan doen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.499
961
Riemst
Als je een werkplaats inricht ga je zeker de mogelijkheid moeten voorzien om pen en gat verbindingen te maken.
Ofwel met de traditionele machines (pennenbank en langgatboormachine), ofwel met Domino (500 en 700) of deuvelfrees. Een goede lamello frees mag ook niet ontbreken.
Een electrische handschaaf en multitool hebben weinig toegevoegde waarde in een werkplaats.
 
  • Leuk
Waarderingen: DirkHWP

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Als je een werkplaats inricht ga je zeker de mogelijkheid moeten voorzien om pen en gat verbindingen te maken.
Ofwel met de traditionele machines (pennenbank en langgatboormachine), ofwel met Domino (500 en 700) of deuvelfrees. Een goede lamello frees mag ook niet ontbreken.
Een electrische handschaaf en multitool hebben weinig toegevoegde waarde in een werkplaats.
Een elektrische handschaaf is in mijn ogen geen must have, maar met goedkope wisselmesjes is het fijn om oud hout mee schoon te zetten, en ook voor brede schuine kanten kunnen elektrische handschaven echt erg nuttig zijn. Vaak goede spaanafzuiging ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: DirkHWP

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.499
961
Riemst
In een deelwerkplaats hoort naar mijn mening geen oud (gebruikt) en sloophout thuis. Dat lijkt leuk, maar is een ramp voor je machines. Een vergeten spijker en een zaagblad is bot, een steentje in het hout en je schaaf trekt strepen.
Als je enkel recyclagehout verwerkt is dat niet zo een probleem. Maar als je ook hoogstaande kwaliteit wil leveren in nieuw hout wordt het moeilijk. Machines en snijgereedschappen in conditie houden is sowieso een uitdaging.
 
  • Leuk
Waarderingen: DirkHWP en baas

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Adviseer ook een pantorouter te overwegen; meesterlijke machine voor verbindingen.
 

jorisvh

Post veel
Machines

We twijfelen nog aan een freestafel, kettingfrees, pennenbank
een stationaire frees (topie, geen freestafel met lift en bovenfrees) is essentieel.
eerder dan een kettingfrees of een pennenbank lijken mij troeven:
  • een kantenlijmer
  • een vandikteschuurder (een waar een tafelblad in past?)
hangt er natuurlijk vanaf wat het publiek wordt en hoeveel ruimte en budget jullie hebben.
Elektrisch gereedschap
Zou een Festool domino bijv een mooie trekpleister zijn?
als er geen pennenbank is, is een domino noodzakelijk, lijkt mij.
ook standaard lamellenfrees en evt ZetaP2?
Tot slot gaan we allerlei houtbewerkingscursussen aanbieden
daar hoort zeker een verplichte initiatie thuis zonder dewelke je er niet in komt, tenzij je kwalificaties kan bewijzen adhv diploma of ervaring.
daarnaast zijn workshops “maak je eigen xyz” nuttig om abonnees te kweken.

kijk ter inspiratie eens naar de verschillende ateliers van woodfactory
  • Torhout lijkt mij vergelijkbaar met wat jullie plannen (ben ik zelf klant)
  • Gent is wat groter (shaper aanwezig)
  • Beringen is er heel groot en biedt ook services met oa 2 CNCs, opdeelzaag, kantenlijmer die je per uur/meter/…) betaalt.
veel succes, mooi initiatief !
 
  • Leuk
Waarderingen: DirkHWP

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Ik mis thuis een grote kolomboor en een lintzaag en een machine om mooie houtverbindingen te maken. Met deze investeringen heb je me beet. Is het mogelijk om ook voor een half uurtje langs te komen en om op het terrein te parkeren? Zodat ik even een half uurtje langs kan komen ipv een halve dag zoals in de enquete staat vermeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: DirkHWP

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Zeer mooi initiatief........

Heb zeker interesse in de mogelijke cursussen.

En zag idd al een voorstel voor een Pantorouter.....erg mooie machine inderdaad.

Ook merk ik bij mezelf dat de wens voor en manier om brede/grote delen te vlakken er is.
Dus denk dan aan een brede bandschuurmachine.

Grt
Danny
 
  • Leuk
Waarderingen: DirkHWP

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Als je een werkplaats inricht ga je zeker de mogelijkheid moeten voorzien om pen en gat verbindingen te maken.
Ofwel met de traditionele machines (pennenbank en langgatboormachine), ofwel met Domino (500 en 700) of deuvelfrees. Een goede lamello frees mag ook niet ontbreken.
Een electrische handschaaf en multitool hebben weinig toegevoegde waarde in een werkplaats.

Moet je perse alles aanbieden? een pen kan je ook maken met een tafelzaag of tafelfrees en het gat met een boorkolom.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Lamello clamex en een clasic zijn wel de must voor een werkplaats. De festool domino is ook wel fijn. Handheld kanten frees van bijvoorbeeld makita.
 
  • Leuk
Waarderingen: DirkHWP

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.499
961
Riemst
Moet je perse alles aanbieden? een pen kan je ook maken met een tafelzaag of tafelfrees en het gat met een boorkolom.
Pennen zagen kan je inderdaad op veel manieren. Lintzaag, tafelzaag of verticale freesmachine. Een pennenbank heb je eigenlijk enkel nodig als je ramen en deuren gaat maken. Een langgatboor is wel handig, ook voor slotkasten te maken. En een relatief eenvoudige en goedkope machine (in tegenstelling tot een pennenbank).
De moderne meubelmaker heeft inderdaad geen pennenbank meer nodig. Met de Domino of deuvelfrees kan je alle verbindingen maken (zelf heb ik mijn langgat niet meer gebruikt sinds ik de Domino heb).
 
  • Leuk
Waarderingen: DirkHWP

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.