Info gezocht over draaien van potten met sluitend deksel

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
40
3
Oost-Vlaanderen
Goeiemiddag,

Heeft iemand ervaring met het draaien van afsluitbare potten? Hoe zouden jullie onderstaand voorbeeld benaderen?
Zowel voor pot als deksel een volle lip draaien en dan met een mes respectievelijk een inkeping in die van de pot, en alles behalve 2 lippen in het deksel wegsnijden?

Alvast bedankt voor enige inzichten en tips die jullie hierover kunnen delen!

1708088261087.png


Bron en meer foto's: mortiseandtenonmag
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou dat wel zo doen, maar de constructie met 2 lippen aan het deksel en 1 uitsparing in de rand van de doos vind ik wel een hele vreemde.

Als er genoeg speling op zit kan het, natuurlijk, maar het lijkt me onhandig dichtdoen en zo veel speling zou met 2 uitsparingen in de rand van de doos niet nodig zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel en mink

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Dat wordt hier duidelijk in het nederlands uitgelegd. Jan Hovens is wel een van de beste. Woont in Venlo dat is ook nog eens redelijk in de buurt van oost vlaanderen. Belangrijk is wel dat je niet overal schroefdraad in kan strelen. Vele houtsoorten zijn niet geschikt. Het eenvoudigst zou zijn twee inserts maken van buxushout.
Voor mij was het probleem het toerental. Ik vergat dat dit zo rond de 270-300 toeren moet liggen. Ook moet je de beitel op tijd stoppen. Veel succes. Mijn eerste poging om schroefdraad te draaien was meteen een succes. Niets op aan te merken. Alle andere pogingen die middag mislukten. Dit door de twee bovenstaande oorzaken.
Gewoon proberen of iemand ze laten maken:eek:
Succes
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel en Nico Oosthoek

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Als je wil gaan oefenen op draad strelen zou ik het uitproberen op haagbeuk of taxus. Mag natuurlijk ook op buxus maar dat is wel aan de prijs.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.