In de meeste gevallen komt het echt niet op de tiende millimeter aan als je met hout werkt. Voor die afmetingen kun je dus gewoon afronden bij het omrekenen.
Maar zodra je gaat kijken naar houtverbindingen, dan wordt het een ander verhaal. Die moeten zuigend passen. Iets van lucht moet er wel tussen zitten, want anders is er ook geen plek voor lijm. Maar meer dan dat is ook niet gewenst, want anders kan de lijm het gat niet overbruggen op een manier die voldoende sterkte oplevert.
Een andere plek waar ik graag met grote nauwkeurigheid werk is bij lades. Ladegeleiders zijn best vergevingsgezind, maar ze lopen nou eenmaal veel soepeler als ze goed vrij kunnen lopen en de afstanden over de volledige uitschuivende beweging precies gelijk blijven en de boel echt haaks is.
Ook de ruimte tussen de ladefronten dient nauwkeurig te zijn, want het menselijk oog ziet helaas al heel kleine afwijkingen. Dat is waarom opliggende fronten populairder zijn dan inliggende fronten.
De groef in de binnenkant van de lades voor de bodem kun je gewoon aanpassen aan de dikte van het materiaal dat je als bodem wilt gaan gebruiken.
In jouw plaatjes zie ik weinig dat vraagt om extreme nauwkeurigheid. Maar wat ik er niet direct uit kon halen was hoe de geleiding van de lades gedacht is. De meeste kogelgevoerde ladegeleiders zijn een halve inch dik. Daar moet je eventueel rekening mee houden bij het bepalen van de breedte van de lade of de korpus.
In jouw geval zou ik eerst bedenken welke maat voor jou leidend moet zijn. Moet het kastje ergens tussen passen, of heb je een gewenste breedte qua lades? Dan zou ik van daaruit gaan rekenen. Vergeet niet om de ruimte tussen de ladefronten onderling en de korpus mee te nemen in je berekening.
Verder ben ik het eens met de voorgaande opmerkingen over de dikte van het materiaal dat je gaat gebruiken. Wij werken in Europa meestal met 6, 9, 12, of 18 millimeter als we plaatmateriaal gebruiken. Bij massief hout is 20 mm of meer geen uitzondering. In de VS werkt men veel met veelvouden van een achtste inch als het gaat om kastjes.