Inca zaagtafel Inca Compact, vergrendelpen zaag wisselen

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Afgelopen vrijdag een Inca cirkelzaag opgehaald, en daar zat van alles bij, maar niet die pen die je kunt gebruiken om de as te vergrendelen om het blad te wisselen.
Weet iemand welke diameter dat dat is? En in de handleiding is het laatste stuk conisch, is dat nodig?
Hebben mensen die pen nog, of steken jullie er een lange schroevendraaier in?
Het is de 341.017, en dan de versie met direct aangebouwde motor.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Bij mijn Inca Major kan ik er een grote steeksleutel opzetten om te blokkeren, er zit daar voor een sleuf in het blad van de tafel.
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
De diameter is 10 mm, lengte zal iets van 8 tot 10 cm zijn. Lengte is een schatting, want ik heb die van mij net vervangen door een Major.

De punt aan het uiteinde is handig, want dan vind je het gat in de zaagas gemakkelijker. Dat gezegd hebbende, met een schroevendraaier (bv kruiskop, want ronde tip) of priem lukt het vast ook…
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Thanks allemaal, dit weekend eens even proberen. Hij moet toch wel even uit elkaar om te checken.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Gisteren al een deel uit elkaar gehaald (nog wat andere vragen ook, dus daar maak ik nog wel een ander draadje voor), en dat uiteinde is idd taps om te voorkomen dat de borgpen erin kukelt.
Kleinste diameter is 6mm, dus ik denk dat ik hier een afvalstukje staf rond 8 of 10 (staal) probeer te vinden en daar een conisch deel aan slijp/schuur.
Maar een kruiskopschroevendraaier werkte idd ook :D
 

Erik S

Nieuw lid
4 nov 2023
8
0
Wageningen
Ik haak even aan, ben net met dezelfde actie bezig, zaagblad loshalen, maar dan bij een net gekochte major. Dat wil nog niet echt lukken. De handleiding is vrij helder, steeksleutel gebruiken om te blokkeren en dan met een tweede steeksleutel de moer van het zaagblad loshalen...klopt toch? Misschien zit het handeltje gewoon wat vast? Kan ook een nieuw draadje beginnen als het teveel afleidt.. Scherm­afbeelding 2023-12-16 om 21.37.36.png
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Zaagbladmoer altijd losdraaien in de draairichting van het zaagblad.
En als je een beetje sleutel 30 op die moer hebt gezet kun je er toch best wel aan hengsten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.