Inca major vervangen door Sawstop compact

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
156
33
45
Zwolle
www.kootje.com
Dag!

Ik post heel weinig en lees de laatste jaren af en toe alleen maar mee hier. Nog steeds aan het hout draaien en snijplanken maken af en toe.

Ik overweeg om mijn Inca major (met langgatboor, frees hulpstuk, sliding table, pengathulpstuk etc.) te verkopen en te vervangen door een sawstop compact. Ik gebruik de extra's van de major nooit en de zaagtafel is prettig maar de veiligheid van de sawstop spreekt mij aan. Ik behandel het met respect maar ongelukken zitten soms in een klein hoekje. Ik merk dat ik hem liever niet zo vaak gebruik.

De major is in erg goede staat en heb hem al jaren, maar het is ook prettig om vaker de zaagtafel te gebruiken om snijplanken te kunnen zagen.

Of zou het logischer zijn om de Inca Major en mijn Inca lintzaag weg te doen en te vervangen door een grotere en betere lintzaag? Uiteindelijk zaag ik er alleen maar balken mee (in de lengte)...

Iemand tips, wie spreekt er uit ervaring? Is de sawstop een stap terug of juist kwalitatief beter? Plaatmateriaal zaag ik met de Makita invalzaag trouwens, dus het formaat vd Inca en Sawstop is voor mij perfect.

Alvast dank,
Marco

Laatst bewerkt:

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
618
303
Almen aan zee
De Inca is wel echt een precisiemachine, hoe precies een sawstop is weet ik eerlijk gezegd niet.

Verschil is wel dat je bij de Inca als je onder een hoek wil zagen, de hele tafel kantelt
en bij de Sawstop ligt de tafel vlak, en verstel je de hoek van het zaagblad.

Als je zoals je zegt alleen maar balken in de lengte zaagt zou ik niet je twee machines vervangen voor een grotere en betere lintzaag.
Om daarmee echt recht te zagen heb je een heel strak afgestelde machine nodig, en altijd een scherp zaaglint.

Als je de beschikking hebt over een fijne vlak- en vandiktebank kan je natuurlijk alles strak en haaks en op exacte diktes schaven.

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
156
33
45
Zwolle
www.kootje.com
Ja, bij de Inca stel je de tafel in hoogte maar ook de hoek. En dat is best leip, iets met zwaartekracht...voor complexere snijplanken wil ik juist dát gaan doen.

Qua lintzaag, inderdaad, jouw punt dacht ik ook al aan. Ik heb trouwens ook de Inca Vlakvandikte staan. Maar goed, liever 1 handeling dan 2 denk ik maar.

Dank!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.