Inca Major versus Universal

ReneN2020

Actieve deelnemer
16 okt 2020
51
5
67
Midden Gelderland
Beste allen,

Ik had een bieding gedaan op een Inca Major met een aantal accessoires, maar ik denk dat de bedragen daarvoor buiten mijn budget gaan vallen. Misschien dus.... Maar ik zie nog wel een aantal Universal's aangeboden worden, maar hoe groot zijn de verschillen in de 2 types? Ik had hier op het forum al eerder aangegeven dat ik wat fijn werk met hardhout wil gaan doen, dus de nauwkeurigheid van bijvoorbeeld verstekhoeken zijn essentieel. Is daar de Universal net zo geschikt voor als de Major of kan ik toch beter op de Major wachten?

Zoiets gaat het weer worden, alleen veel kleiner, zo'n 151x226x166 (BxHxD):

IMG_2490 kopie.JPG
 

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
De universal is hier zeker net zo geschikt voor qua precisie, zie het letterlijk als een kleiner broertje met de zelfde kwaliteit dus minder groot werkblad en zaagdiepte omdat er een kleiner zaagblad in moet. Maar voor wat jij beschrijft er mee te willen gaan doen is de universal zonder twijfel een goede keuze.
 

ReneN2020

Actieve deelnemer
16 okt 2020
51
5
67
Midden Gelderland
Dank je wel Dencom, het gaat mijn inderdaad meer om de precisie, dan heb ik ook wat meer keuze uit een groter aanbod. Ik had dat al wel gedacht maar hoor dat dan liever ook even van iemand die meer ervaring heeft... :) 👍.
 

ReneN2020

Actieve deelnemer
16 okt 2020
51
5
67
Midden Gelderland
Uiteindelijk heb ik de Major vandaag tóch nog kunnen bemachtigen. Er moet alleen een nieuwe snaar op maar voor de rest is het een heel goed exemplaar. Eerst de snaar maar bestellen en dan uitproberen....
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Mosterd na de maaltijd, maar als je zo'n kistje wil maken zoals op de foto, dan moet je de panelen in verstek gaan zagen. Bij de Inca zagen kantel je niet het zaagblad maar de tafel zelf. Het lijkt mij dan vrij lastig om 2 zijden netjes in verstek te zagen. Je moet dan je werkstuk tegen de geleider drukken terwijl deze door de zwaartekracht naar beneden wil vallen. Pas maar op voor je handen!
 

ReneN2020

Actieve deelnemer
16 okt 2020
51
5
67
Midden Gelderland
Mosterd na de maaltijd, maar als je zo'n kistje wil maken zoals op de foto, dan moet je de panelen in verstek gaan zagen. Bij de Inca zagen kantel je niet het zaagblad maar de tafel zelf. Het lijkt mij dan vrij lastig om 2 zijden netjes in verstek te zagen. Je moet dan je werkstuk tegen de geleider drukken terwijl deze door de zwaartekracht naar beneden wil vallen. Pas maar op voor je handen!


Ik ga het eerst een aantal keren proberen met balkjes, en kijken hoe ik het op een goede manier kan gaan geleiden. En ja, dank voor de waarschuwing 👍


Ik ben een beetje van de "Vintage" geworden de laatste jaren. Zo heb ik ook een práchtige Garrard 301 platenspeler gekocht, naar huidige maatstaven niet de beste maar voor mij zéker de mooiste. Mooi jaren 50/60 ontwerp. Zo ging het ook met de zaagtafel: kiezen voor de laatste ontwikkelingen (bijvoorbeeld een Dewalt 7485 of zo) óf voor zo'n mooi oud apparaat. Je hebt inmiddels de uitkomst gezien....
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Mosterd na de maaltijd, maar als je zo'n kistje wil maken zoals op de foto, dan moet je de panelen in verstek gaan zagen. Bij de Inca zagen kantel je niet het zaagblad maar de tafel zelf. Het lijkt mij dan vrij lastig om 2 zijden netjes in verstek te zagen. Je moet dan je werkstuk tegen de geleider drukken terwijl deze door de zwaartekracht naar beneden wil vallen. Pas maar op voor je handen!
Je kan ook gewoon aan de andere kant zagen, dan valt hij door de zwaartekracht tegen je geleider aan. Het reststuk daarentegen zal wel tegen de zaag vallen.

Tip 1: Verleng je geleider naar voor en achter door er een rechte regel tegenaan te bouten
Tip 2: Klem je geleider ook achter vast.
 
Laatst bewerkt:

ReneN2020

Actieve deelnemer
16 okt 2020
51
5
67
Midden Gelderland
Je kan ook gewoon aan de andere kant zagen, dan valt hij door de zwaartekracht tegen je geleider aan. Het reststuk daarentegen zal wel tegen de zaag vallen.

Tip 1: Verleng je geleider naar voor en achter door er een rechte regel tegenaan te bouten
Tip 2: Klem je geleider ook achter vast.
Ja, nu begrijp ik hem Arjen. Ik zat me al te bedenken hoe je dat bedoelde, maar zo dus. Ik ga morgen de Inca verder bekijken, hoe hij werkt en de opmerkingen van hier meenemend. En even naar de snaar kijken, want die is brak....
 

ReneN2020

Actieve deelnemer
16 okt 2020
51
5
67
Midden Gelderland
Ik heb e Inca wat beter bekeken en zag iets wat niet fijn is, het zaagblad staat teveel naar rechts. De zaag heeft ook een hapje uit het geleide plateau gezaagd.... Moet ik daar de (wel) meegeleverde schijven voor gebruiken om hem meer naar het midden te justeren? Of komt hij dan weer teveel naar links te staan? In de bijgeleverde gebruiksaanwijzing kon ik er niets van vinden....

IMG_0562.jpg

IMG_0564.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Die ruimte heb je nodig bij het onder een hoek zagen. Die hap uit het blad is vermoedelijk het gevolg van te groot hout te willen zagen. Als je dan de controle verliest , gebeuren er soms nare dingen.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Die ruimte heb je nodig bij het onder een hoek zagen. Die hap uit het blad is vermoedelijk het gevolg van te groot hout te willen zagen. Als je dan de controle verliest , gebeuren er soms nare dingen.
Idd, je zaag staat gewoon goed. Als je recht of schuin zaagt komt je blad tegen de zwarte, gietijzeren "schijf" die op je as zit en daar hoeft niets tussen.
Die hap komt naar alle waarschijnlijkheid doordat de vorige gebruiker vergeten is om de hoogteinstelling vast te draaien. Hierdoor zit er nog speling op de tafel, als je vervolgens gaat zagen en druk uitoefenen dan kiept het blad iets waardoor de zaag de insert raakt. Goed controleren of hij vast zit dus. Probeer het blad maar eens te wiebelen als je de klem los draait.
 

ReneN2020

Actieve deelnemer
16 okt 2020
51
5
67
Midden Gelderland
Mooie aanvullingen weer, dank. Ik vond zelf het zaagblad zó dicht op de rechterkant van de inleg zitten en zovér van de linker vandaan, dat vond ik wat apart zeg maar. Maar als het zo goed is is het goed. Ik zal die speling morgen controleren met een losgedraaide klem.

Overigens, als ik aan het zaagblad duw en trek, zit er echt nul speling op, mooi....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.