Inca major van 380 naar 220?

Houtenkop007

Nieuw lid
24 feb 2020
20
1
Groningen
Hallo allemaal,

op MP ben ik een mooie inca major zaagtafel tegen gekomen die op krachtstroom draait maar op het plaatje staat de aanduiding 220/380. De aanbieder zegt ook dat hij simpel is om te bouwen naar 220.
Vraag: is het inderdaad simpel? Heb ik daar nog spullen bij nodig (condensator, freq omvormer, je leest van alles) of is de inca zo gebouwd dat het met wat eenvoudige handelingen is te doen? Heb je dan te maken met vermogensverlies? Of hou je dan voldoende over?

Daarnaast wil ik de tafel gebruiken voor fijn hout maar ook later het wat grovere werk, kozijnen maken. Is dat goed mogelijk met de inca major of is die eignelijk pir bedoeld vor het fijnere werk?

Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoorden ,alvast dank voor de moeite,

groet Hans

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
163
50
Den Hoorn, ZH
Goedemorgen!

Een 3-fase motor (220/380) kan je met een condensator ombouwen naar 1-fase met hulp van een condensator. Je raakt hier wel een deel van je vermogen kwijt.
Andere optie is inderdaad een frequentieregelaar (VFD) die 1-fase omzet naar 3-fase. Ook hier verlies je vermogen. Voordeel van een VFD is dat je de snelheid van je motor kan regelen, hoewel dit bij een zaagtafel nauwelijks een rol speelt.

Ik heb geen Inca Major gehad, alleen het kleine broertje. Gezien de maat kan je op een Major ook wel grotere werkstukken kwijt. Alleen het in verstek zagen doe je door de tafel te kantelen en dat is met grotere werkstukken lastig lijkt mij. Maar het juiste antwood op die vraag laat ik aan ervaringsdeskundigen over.

Volgens mij is een Inca nooit een miskoop. Als ie niet bevalt kan je hem waarschijnlijk zonder verlies weer doorverkopen.

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
De major is heel geschikt voor het fijnere werk maar minder voor het grovere werk. Kozijnhout van een meter of 2 word al lastig, het kan wel maar dan moet je voor en achter voor ondersteuning zorgen en dat werkt niet erg gemakkelijk en nauwkeurig. Het is eigenlijk maar een klein tafeltje maar super fijn! Wat betref motor zou ik gewoon op zoek gaan naar een goede tweedehands op 230v, dat is het voordeel je kan er alles onderzetten wat je wil.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.