Inca lintzaag 260 opknapper?

hiddink

Nieuw lid
9 sep 2019
4
1
Hallo,

Heb een lintzaag overgenomen voor weinig (50 Euro), een Inca 260 vm.
Hij draait maar op moment van zagen vliegt de aardlek er uit. Wat zou dit kunnen zijn, de condensator die onderaan de motor hangt.
Ook heb ik gezien dat de bedrading in de motor behoorlijk oud en verweerd is wellicht dat hier ook een issue zit.
Als het de condensator is, zijn deze nog verkrijgbaar?
Wat denken jullie verder van de machine, is deze het opknappen waard?

Bedankt alvast!

mvg



inca2.jpginca3.jpginca1.jpg
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Tuurlijk, altijd opknappen, een goed exemplaar doet minstens een paar honderd euro dus je mag er gerust iets aan besteden;)

Succes!
 

hiddink

Nieuw lid
9 sep 2019
4
1
OK, ga ik doen, ondertussen wat verder gelezen en ws zijn de bedradingen van de motor vergaan/slecht dus die ga ik eerst aanpakken, wellicht dat de condensator nog ok is...
Zijn er nog onderdelen verkrijgbaar voor deze modellen?
 

Sebascbas

Nieuw lid
5 jan 2020
16
4
Ik heb een tijd terug ook een opknapper gekocht, voor een stuk meer. Zag er aan de buitenkant een stuk beter uit dan de binnenkant. In mijn geval was het ook de bedrading tot aan de motor wikkel. Het kunststof van de draden liet gewoon los en maakte daardoor kortsluiting. Zoveel als mogelijk vervangen en de draden dichtbij de de wikkel ingepakt met krimp kous omdat ik die niet kon vervangen. Is even een priegel klusje, maar sindsdien doet ie t prima. Dus zou inderdaad beginnen met de bedrading.👍 Succes!
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
350
127
Voordat je er tijd en geld in gaat steken zou ik kijken of de motor nog goed is. Probeer eens een groep zonder aardlek. Raak voor de zekerheid de machine maar niet aan als je de stekker er in steekt. Als ie draait is de motor nog goed en kan het een kwestie zijn van nieuwe isolatie op de aansluitdraden Of een condensator. Als je motor naar gefrituurde electronica ruikt is hetgeen je dan vermoed bijna altijd werkelijkheid.
 

hiddink

Nieuw lid
9 sep 2019
4
1
Ja de motor draait nog, slaat pas uit zodra ik ga zagen en meer vermogen vraagt.
Dus was al begonnen met demontage maar zie niet goed hoe het wiel van de motoras te verwijderen. Gewoon er "aftikken"? Of is hier speciaal gereedschap voor nodig?
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Ja de motor draait nog, slaat pas uit zodra ik ga zagen en meer vermogen vraagt.
Dus was al begonnen met demontage maar zie niet goed hoe het wiel van de motoras te verwijderen. Gewoon er "aftikken"? Of is hier speciaal gereedschap voor nodig?
Ik denk dat @OPeatey je het best verder kan helpen (zelf kom ik niet verder dan poelietrekker).
 

hiddink

Nieuw lid
9 sep 2019
4
1
Ik zag dit zojuist staan:
Maar is nog al wat werk...
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.994
821
Omgeving Leiden
Ik zag dit zojuist staan:
Maar is nog al wat werk...
In bovenstaand draadje staat het volgende, waar je denk ik wel wat aan hebt:

Om de motor open te krijgen en goed aan te kunnen werken moest die uit de zaag gehaald worden.
Door de 5 spaken van het wiel paste een poelietrekker met 2 of 3 armen niet dus wat hulpstukken gemaakt om 'm toch eraf te krijgen. Wiel zit ook vast met een borgschroef.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.