Inca Expert lintzaag, geleiding kapot

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.440
693
Emst
Ik heb een Inca expert lintzaag, waar de geleiding van is gebroken.
Hoe kan ik dit oplossen?

IMGP4790.jpg

IMGP4792.jpg
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.207
569
Ik zou zo'n dingetje van ijzer maken.
Ik heb er echt het volste vertrouwen in dat chevy66 inderdaad zo'n dingetje van ijzer kán maken, en dat in voorkomend geval ook zeker zou doen.
Ik ben zelf duidelijk minder handig met metaal en heb daarom voor de reparatie van mijn BAS 315 voor aluminium gekozen. Dat vond ik al uitdaging genoeg. Tot dusver houdt het beter dan de zamac-achtige legering waar Elektra Beckum zijn lagertjes in hangt.

@de Haan : als het gebroken deel niet al te spontaan brokkelt, kan je er een trekschroef in zetten.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.207
569
IMGP4790a.jpg

Zo dus.
Geel is trekschroef, blauw is een vulblokje (moer?) van de juiste dikte om te voorkomen dat je de boel weer aan gort trekt :p
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.440
693
Emst
Ik denk dat ik het met een trekboutje eerst probeer en dan één van ijzer namaken.
Een m3 of m4 boutje.
Heb ik al gedaan en hij zit ook hier op het forum
Hij heeft het ook niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor en Woutmans

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.207
569
Ik denk dat ik het met een trekboutje eerst probeer en dan één van ijzer namaken.
Een m3 of m4 boutje.
Ik had het hierboven een beetje lullig aangegeven maar ik denk dat combineren met een vulblokje dan wel nuttig is. Het dichttrekken van de breuk levert onherroepelijk een zwakkere constructie op dan Inca het heeft bedoeld. Als je het vulblokje of de moer zo dun maakt dat het lagerasje precies vast komt bij aandraaien van de inbusbout, wordt de reparatie minder zwaar belast.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
782
74
Leeuwarden
kan je het niet laten maken door iemand met een cnc?

Heb je alles meteen met het juiste formaat.

Rot voor je dat ie stuk is gegaan.

Succes nog.

Gr Danny
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Ijzer van die dikte klemt niet af zal je toch een ander constructie moeten maken , mooiste is na maken dan houw je het zo origineel mogelijk , houd de machiene ook zijn waarde mocht dat van belang zijn
 

DouweB

Actieve deelnemer
26 sep 2015
33
8
Lelystad
Sorry voor de late reactie, maar het is een vaker voorkomend euvel. toen in mijn tweedehands expert kocht, nog in de gulden tijd, wilde ik de lagers vervangen. bij een van geleidingen bleek dat de lager as niet een helemaal een kwart slag gedraaid was maar de imbus wel strak aangedraaid was, daardoor was de gleuf dicht geknepen en het lager kon er niet meer uit, en de geleiding brak net als bij de Haan af toen ik m voorzichtig wilde bijbuigen. Kon toen nog (toen ook al voor veel geld) een originele geleiding kopen. Toen echter een jaar of 3 terug de tweede brak, heb ik bij romtools (toen nog in Roemenië, nu ook .nl) een geleider met 10 mm as besteld, hier de achtergeleider van verwijderd (anders moet de originele eraf gezaagd worden) een vlak kantje aan het 10mm asje geslepen, en deze draait nu nog steeds. en is makkelijk(er) instelbaar.IMG_5193.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: Danny1984

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
782
74
Leeuwarden
Zou je zodra je hem besteld hebt, misschien een linkje willen plaatsen hiervan, want dit is een ingenieuse oplossing.

Gr Danny
 

DouweB

Actieve deelnemer
26 sep 2015
33
8
Lelystad
dat heb ik niet geprobeerd, ik had nog 10 mm diameter liggen, een lengte van 50 mm gebruikt, maar dat zou wel iets korter kunnen, bij de originele geleider steekt er ongeveer 40mm uit, en het bevestigingsgat van de romtools versie is 10mm diep.
 

Bijlagen

  • IMG_5206.JPG
    IMG_5206.JPG
    874,8 KB · Weergaven: 15

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.