Inca Compact motor defect, is dit te repareren?

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
347
126
Niet tobben voor 200,- ben je klaar. Veruit de goedkoopste oplossing.Marktplaats.
Met 40% inschakelduur kun je ook problemen krijgen als je lange tijd zaagt zonder af te koelen.
 
Laatst bewerkt:

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Als het zo moeilijk is om een andere passende motor te vinden zou ik het kasje aan passen zo dat je wel
Gemakkelijk een andere motor kunt in bouwen, of de werkplaats ruimte moet een probleem geven .
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
We zijn een paar maanden verder. De machine werkt weer.
Ik heb in China een 750 watt brushless motor gekocht met bedieningspaneel.
De motor heb ik gemonteerd met een 3mm metalen plaat die als een flens gebruikt word.
De orginele poelie paste op de as. De as is voor het mooie 1 cm te kort. Hij zit nu voor ruim 2/3 over de as geschoven.
Het spannen kan met de hand doordat de flensplaat één ruim gat heeft.
In de bodemplaat heb ik een ruime uitsparing gemaakt voor de ventilatie, de randen van "motor ruimte" zijn stofdicht dmv schuimband.
Eigenlijk wilde ik het bedieningspaneel overbouwen in de orignele metalen behuizing van de Inca maar dat zou te veel werk worden. Ik heb gewoon bovenop de onderkast gezet.
Aan de onderzijde is er nu net genoeg ruimte om de Hegner schuurschijf op te bergen. Dat was ook de reden dat ik er geen grotere motor onder kon hangen.
De machine zaagt weer als vanouds, heerlijk zo'n kleine, zuivere en stille zaagtafel voor het fijne werk!
Hieronder de fotos.
Inca compact motor replacement (5).jpg
Inca compact motor replacement (2).jpgInca compact motor replacement (3).jpgInca compact motor replacement (4).jpgInca compact motor replacement (1).jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Mooi opgelost, maar het was makkelijker geweest als je dat grijze stuk blik alleen als afstandshouder gebruikt had en gewoon een standaard motor in het houten kastje gehangen had.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
in het houten kastje gehangen had.
Bedankt voor het compliment. In dat kastje staat dus een Hegner schuurschijf. En mijn schuur is één puzzel waar relatief veel machines in heel weinig ruimte staan opgeborgen. Vandaar dat ik hem in de grijze blik wilde hebben.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Waar woon je? Ik weet van mijn werk vroeger in Eindhoven een goed adres om de motor te laten wikkelen:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.