Inca Compact motor defect, is dit te repareren?

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Hallo,

Mijn Compact is er mee opgehouden. Door dat er een stuk schuimt tussen de aandrijfriem is blijven steken is de motor te zwaar belast geweest. In het verleden heb ik de draden vanaf de motor vervangen omdat de mantels broos waren, dit had ik beter tot op de wikkelingen kunnen doen. Waar de elektrakabels bij elkaar op de wikkelingen liggen zijn de gele en zwarte isolatiemantels doorgebroken/gesmolten.
Het resultaat is dat de motor heel langzaam achteruit draait, een nieuwe condensator had geen effect.
Het is me gelukt om de bekabeling voorzichtig los te peuteren. Het lijkt erop dat de koperwikkelingen(te zien bij de schroevendraaier) niet doorgebrand zijn. Wel is de coating er vanaf.
Nu kan ik nieuwe elektrokabels op aan de wikkelingen solderen, de motor opnieuw laten wikkelen of een nieuwe motor monteren.
Als ik zelf nieuwe elektra monteer, maakt het dan uit dat de coating van de wikkelingen af is? Welke type mantel kan ik gebruiken om de soldeerverbindingen te isoleren? Kan dat me gewone krimpkous of moet dat hittegestendig? De touwtjes om de wikkelingen heb ik doorgesneden, moeten deze weer vast gezet worden of maakt dat niet veel uit. Als ze opnieuw vast moeten, kan dat dan met vliegertouw, daar lijkt het nu ook mee vast te zitten.

Wat zou opnieuw wikkelen ongeveer kosten? Het motortje is 0,74kw.

Compact motor (1).jpgCompact motor (2).jpg

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
245
88
Hallo,

Mijn Compact is er mee opgehouden. Door dat er een stuk schuimt tussen de aandrijfriem is blijven steken is de motor te zwaar belast geweest. In het verleden heb ik de draden vanaf de motor vervangen omdat de mantels broos waren, dit had ik beter tot op de wikkelingen kunnen doen. Waar de elektrakabels bij elkaar op de wikkelingen liggen zijn de gele en zwarte isolatiemantels doorgebroken/gesmolten.
Het resultaat is dat de motor heel langzaam achteruit draait, een nieuwe condensator had geen effect.
Het is me gelukt om de bekabeling voorzichtig los te peuteren. Het lijkt erop dat de koperwikkelingen(te zien bij de schroevendraaier) niet doorgebrand zijn. Wel is de coating er vanaf.
Nu kan ik nieuwe elektrokabels op aan de wikkelingen solderen, de motor opnieuw laten wikkelen of een nieuwe motor monteren.
Als ik zelf nieuwe elektra monteer, maakt het dan uit dat de coating van de wikkelingen af is? Welke type mantel kan ik gebruiken om de soldeerverbindingen te isoleren? Kan dat me gewone krimpkous of moet dat hittegestendig? De touwtjes om de wikkelingen heb ik doorgesneden, moeten deze weer vast gezet worden of maakt dat niet veel uit. Als ze opnieuw vast moeten, kan dat dan met vliegertouw, daar lijkt het nu ook mee vast te zitten.

Bekijk bijlage 127211Bekijk bijlage 127212
Flosdraad gebruiken en afwerken met seconde lijm.

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
245
88
Hallo,

Bekijk bijlage 127211Bekijk bijlage 127212
Deze problemen ontstaan door te weinig koeling ik maak altijd meerdere ronde gaten in de stalen bodem plaat.Haast standaard probleem bij deze machines van dik 40 jaar oud.

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Ik heb het een en ander uitgezocht over het vervangen van de motor.

Huidige/nieuwe 1 of 3 fase motoren met een gietijzeren behuizing zijn allemaal net te groot qua formaat om het vermogen te leveren. Het past simpelweg niet in de metalen behuizing van de Compact. Als ik dit wil toepassen moet ik of naar een ouder model zoeken met kleinere behuizing of de motor onder monteren zoals bij een universal. Dit zou wel de goedkoopste oplossing zijn en het meest eenvoudig m.b.t. elektronica.
Soga-9R_080070_AA-500x500.jpg

Optie twee is een eenvoudige borstelmotor voor een draaibank van Ali:
Qua formaat gemakkelijk te monteren.
Dc-Motor-750W-110V-220V-450W-600W-1100W-83zyt-Voor-Mini-Bench-Top-Frezen-draaibank-Machine.jpg_220x220.jpg_.webp

https://nl.aliexpress.com/i/32880743489.html

Optie drie is een borstelloze draaibank motor van Ali met aansturing: Borstolloze motor kit met controlkastje Of Brushless motor kit
A9387ab25974f45999ed0b0893011c353x.jpg

Borstelloze-Dc-Motor-850W-1100W-Hoofdbesturingsbord-Draaibank-Power-Drive-Board-Motor-Kit.jpg_Q90.jpg_.webp

Optie vier is een servo motor: Servo motor kit
Qua formaat gemakkelijk te monteren alleen voor een leek als ik lastig te programmeren.
1000W-Ac-Servo-Motor-Drive-Kit-3000rmp-80SS100-5-4A-3-3N-M-ASD2100-Servo-Drive.jpg_Q90.jpg_.webp

Al met al een forse investering van al gauw 250 tot 350 euro, net zo veel als de machine in goede staat waard is. Als iemand van jullie op of aanmerkingen heeft of hele goede alternatieven dan hoor ik het graag. Ik ga hier in ieder geval nog even op "kauwen".

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.930
3.509
Je hebt het over een riem waar iets tussen is gekomen. Dan lijkt het me toch redelijk simpel om die motor door een andere te vervangen. Kan je misschien foto's plaatsen van de machine waar het over gaat? En foto's van het probleem waar je tegen aan loopt bij het vinden van een vervangings motor?

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.404
220
Gem. Winsum (Groningen)
Wat ik niet zou proberen en wat ik wel zou proberen (maar weinigen zullen steunen ;) ).

Niet opnieuw laten wikkelen (te duur), Geen andere goedkope en volgens ander principe werkende China-motor kopen.

Wat wel:

Als ik goed naar je foto's heb gekeken zijn tussen de 11 en 20 windingen aangetast.
Knip ze door en voorzie ze van krimpkous en soldeer ze met heel kleine (in de handel zijnde) soldeeerhulsjes weer aan elkaar. Krimpkous erover en proberen.

Ja, kost tijd en wat gepruts maar mits tijd een ondergeschikte rol speelt en je dit soort prutsen leuk vindt, is dit naar mijn inschatting een te prefereren niet kansarme actie. Kost geen drol en je sluit geen andere optie af.
(De doorgeknipte touwtjes wel vervangen hoor!

Ben benieuwd.
Klaas

• Leuk
Waarderingen: Roel22

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Ik heb het een en ander uitgezocht over het vervangen van de motor.

Huidige/nieuwe 1 of 3 fase motoren met een gietijzeren behuizing zijn allemaal net te groot qua formaat om het vermogen te leveren. Het past simpelweg niet in de metalen behuizing van de Compact. Als ik dit wil toepassen moet ik of naar een ouder model zoeken met kleinere behuizing of de motor onder monteren zoals bij een universal. Dit zou wel de goedkoopste oplossing zijn en het meest eenvoudig m.b.t. elektronica.
Soga-9R_080070_AA-500x500.jpg

Optie twee is een eenvoudige borstelmotor voor een draaibank van Ali:
Dc-Motor-750W-110V-220V-450W-600W-1100W-83zyt-Voor-Mini-Bench-Top-Frezen-draaibank-Machine.jpg_220x220.jpg_.webp

https://nl.aliexpress.com/i/32880743489.html

Optie drie is een borstelloze draaibank motor van Ali met aansturing: Borstolloze motor kit met controlkastje Of Brushless motor kit
A9387ab25974f45999ed0b0893011c353x.jpg

Borstelloze-Dc-Motor-850W-1100W-Hoofdbesturingsbord-Draaibank-Power-Drive-Board-Motor-Kit.jpg_Q90.jpg_.webp

Optie vier is een servo motor: Servo motor kit
Qua formaat gemakkelijk te monteren alleen voor een leek als ik lastig te programmeren.
1000W-Ac-Servo-Motor-Drive-Kit-3000rmp-80SS100-5-4A-3-3N-M-ASD2100-Servo-Drive.jpg_Q90.jpg_.webp

Al met al een forse investering van al gauw 250 tot 350 euro, net zo veel als de machine in goede staat waard is. Als iemand van jullie op of aanmerkingen heeft of hele goede alternatieven dan hoor ik het graag. Ik ga hier in ieder geval nog even op "kauwen".
Je hebt ook motoren die kleiner gebouwd zijn.
1 pk zit er wel niet tussen, maar misschien past die van 1,1 pk. Of bij andere leverancier.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Wat ik niet zou proberen en wat ik wel zou proberen (maar weinigen zullen steunen ;) ).

Niet opnieuw laten wikkelen (te duur), Geen andere goedkope en volgens ander principe werkende China-motor kopen.

Wat wel:

Als ik goed naar je foto's heb gekeken zijn tussen de 11 en 20 windingen aangetast.
Knip ze door en voorzie ze van krimpkous en soldeer ze met heel kleine (in de handel zijnde) soldeeerhulsjes weer aan elkaar. Krimpkous erover en proberen.

Ja, kost tijd en wat gepruts maar mits tijd een ondergeschikte rol speelt en je dit soort prutsen leuk vindt, is dit naar mijn inschatting een te prefereren niet kansarme actie. Kost geen drol en je sluit geen andere optie af.
(De doorgeknipte touwtjes wel vervangen hoor!

Ben benieuwd.
Klaas
Naar mijn mening een slecht plan. Op zich zou dit misschien kunnen lukken, maar het risico is groot dat je schade gaat veroorzaken aan de isolatie van de wikkelingen op andere plekken. De laklaag van de draad is zeer waarschijnlijk bros en als je er aan komt valt de lak er af.

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Je hebt het over een riem waar iets tussen is gekomen. Dan lijkt het me toch redelijk simpel om die motor door een andere te vervangen. Kan je misschien foto's plaatsen van de machine waar het over gaat? En foto's van het probleem waar je tegen aan loopt bij het vinden van een vervangings motor?
Hij heet niet voor niets de "Compact", het zit aardig vol gebouwd. Ik zal deze week even fotos maken van het orgineel met wat maten er bij, dan heb je een idee.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.930
3.509
Als ik op inca compact zoek, dan krijg ik een inca die op een metalen boxje zit. Daar zit dan de motor in lijkt me. Wat is er speciaal aan de motor die in dat boxje zit?

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Je hebt ook motoren die kleiner gebouwd zijn.
1 pk zit er wel niet tussen, maar misschien past die van 1,1 pk. Of bij andere leverancier.
De kleinste geschikte motor is 0,55kw maar ze hebben zoals zoveel motoren een huis van 22cm lang. Qua diameter past het net maar de fan er af slopen is ook zo wat. Dan is nog de vraag of je met 10mm speel ruimte de snaar/riem nog kan spannen.

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Bij deze de maten van de behuizing. Zoals je ziet zit het aardig krap. Het originele motortje heeft ook maar een dunne gladde plaatstalen behuizing wat het compact maakt. Ik vraag me af of er vergelijkbare motoren verkocht worden in Europa.
(Voor het scherpe oog dat opmerkt dat ik de ventilatie opening heb dicht gegemaakt dat klopt, er zit in de onderplaat een groot gat op inspiratie van Petervh. Deze motor zuigt de lucht bij de poeli aan en blaast hem normaliter langs de zaagsel afvoer naar buiten waardoor het zaagsel meegezogen word)
Inca Compact motorruimte.jpgInca compact motor (4).jpgInca compact motor (3).jpgInca compact motor (2).jpg

Bijlagen

• Inca compact motor (1).jpg
    Inca compact motor (1).jpg
    94,1 KB · Weergaven: 8

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Nu is het me duidelijk wat voor motor er in zit. Dit is geen norm motor, maar eentje wat (speciaal) voor zulke machines werd gebruikt. In België maakte Acec een soortgelijke motor.
Het gaat een zoektocht zijn om iets te vinden wat kan passen. Je zou een 'verzamelaar' moeten vinden met een schuur vol rommel.
Misschien toch eens langs lopen bij een bedrijf dat motoren herwikkeld. Of een onderdelenhuis voor electro.Mogelijk kunnen die je op weg helpen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.930
3.509
Staat er ook nog een fabrikant op de motor sticker? Dit soort motoren zie je veel meer in het verre oosten en in de usa. Maar ik zou ook eens een aanvraag doen bij een wikkelbedrijf.

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Staat er ook nog een fabrikant op de motor sticker? Dit soort motoren zie je veel meer in het verre oosten en in de usa. Maar ik zou ook eens een aanvraag doen bij een wikkelbedrijf.
Eén aanvraag gedaan voor wikkelen, koste minimaal 400 ex.... De prijs zit hem vooral in de manuren.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.