Inca Compact lagers vervangen; moeilijk?

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Ik heb jaren geleden geprobeerd om mijn Inca Compact weer aan het zagen te krijgen, zie Inca Compact overbelast?
Wat ik in dat topic nog niet verteld had was dat ik daarna ook nog een gloednieuwe motor gekocht heb, en met die (sterkere) draait de zaag nog niet. Pas als ik de snaar eerst heel los hang zodat de motor flink wat toeren kan maken en ‘m dan weer op spanning breng gaat de zaag draaien.
Mijn conclusie; hij draait te stroef. Gisteren wat delen gedemonteerd en smeermiddel ertussen gespoten en dat scheelt wel iets, maar niet veel. De lagers zijn versleten denk ik.
Is het vervangen van die twee lagers een lastige klus? Lagers eruit (tikken met oude schroevendraaier, of moet dat met iets van een pers?), nieuwe lagers erin (idem, duwen, tikken, of persen?), en zijn dit soort lagers gemakkelijk te bestellen?
Graag jullie advies!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.191
2.638
Als je met je hand de zaag as probeert te draaien, gaat dat dan zwaar? Het lijkt me meer een elektrisch probleem.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Draait hij stroef met de motor aangekoppeld? En als de motor niet bevestigd is, hoe soepel draait de zaag dan (de as, zoals @chevy66 hierboven ook zegt). Om uit te sluiten dat het de motor zelf is die ervoor zorgt dat de boel stroef draait.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
224
95
Omgeving Alkmaar
En mochten ze dan vervangen moeten worden, met behulp van een poelietrekker is dat zo voor elkaar.
Ik veronderstel dat de lagers hetzelfde zijn als die van de inca universal (zou het wel even nameten). Die kun je zelfs bij Bol bestellen: SKF Kogellager - 6202 2RSH - 15x35x11mm | bol.com

Even in de juiste volgorde monteren (en handig gebruik maken van vriezer (as) en oven (lagers)) dan zit de boel zo weer in elkaar.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.191
2.638
Als de lagers versleten zijn, draaien ze juist soepel. De lagers kunnen ook vast gerot zijn. Dan kan je de as waar de zaag op zit niet simpel ronddraaien. Mijn vraag lijkt me simpel te beantwoorden. Kan je de zaag as makkelijk met de hand ronddraaien?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.207
569
.... handig gebruik maken van vriezer (as) en oven (lagers)....
Ja, maar hoe dan?:unsure::rolleyes:

SKF geeft hier zelf keurig antwoord op in de Montagehandleiding warme montage.
In een notendop:

  • Bij montage is het doorgaans voldoende dat de lagertemperatuur 80 tot 90 °C hoger is dan die van de as.
  • Verwarm lagers niet tot een temperatuur van meer dan 125 °C en verwarm ze nooit met een open vlam.
  • Gebruik van een elektrische oven is toegestaan. Plaats het lager op steunen om een vrije luchtcirculatie rond het lager mogelijk te maken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.328
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ken de machine niet maar... hoe dan ook, zoek nou eerst even uit of de as makkelijk met de hand is rond te draaien (losgekoppelde motor hoeft nog niet eens maar voor een eenduidig antwoord beter) Moeilijker is de eerste en belangrijke stap in het onderzoek niet.

Klaas
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
224
95
Omgeving Alkmaar
Chevy66 heeft natuurlijk gelijk, je kunt ze er gewoon op persen. Maar omdat ik hier geen ervaring mee had, had ik het zekere voor het onzekere genomen om het mezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken. Eerst de as in de vriezer gelegd en één van de lagers in de oven op 60 graden geloof ik. Toen dat lager gemonteerd op de as (gleed gewoon op zijn plek). Toen as met één lager weer even in de vriezer gelegd. Vervolgens gemonteerd in de behuizing van de zaag en aan de andere kant het lager over de as geschoven. Met een stuk hout met een gat er in ter grootte van de diameter van de as vervolgens het lager in de behuizing en verder over de as geklopt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.