Inbouwkast met deuren 3 meter

MB200

Nieuw lid
1 nov 2021
18
0
erp
Ik wil een inbouwkast voor de slaapkamer gaan maken. Zit een beetje met de materiaalkeuze.
Kast wordt 1,9 meter hoog 3 meter lang (5x60cm)
Voorzien van deuren. Lades komen achter de deuren.
Deuren gaan er een beetje klassiek uitzien. Wordt rondom een kader ingevreesd waaromheen een sierlijst komt.

Populieren multiplex gegrond was mijn eerste keuze aangezien je daar nog een beetje houtnerf etc. ziet en dat net was beter past bij de kaststijl.
Weet alleen niet of populieren multiplex kwalitatief goed genoeg is om in te frezen en of de kastdeuren gaan kromtrekken.

Andere alternatief zou MDF zijn of iemand een andere suggestie. Prijzen zijn ook hoog momenteeld us als iemand nog een tip heeft is deze welkom.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.986
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom op dit forum

mdf en spaanderplaat zijn het meest stabiel
wil je wat houttekening, dan zijn populieren en poolse den mpx een prijsbewuste keuze, met iets meer kans op kromtrekken
wat bedoel je met kader en sierlijst ? is dit apart hout, of een infrezing om de indruk te geven dat er een kader is ?
 

MB200

Nieuw lid
1 nov 2021
18
0
erp
inderdaad een infrezing en vervolgens daaromheen nog een kant en klare sierlijst.
M.b.t het risico op kromtrekken zie ik denk ik de grootste kans bij de deuren? Waarvan zou ik deze beter kunnen maken Meranti multiplex?

Wellicht is het ook een de binnenkast van MDF te maken ben dan alleen een beetje huiverig voor veel schilderwerk.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.986
Klein-Brabant, Vlaanderen
sierlijst op het vlak van de deuren of op de kopse kanten ?
de kans op kromtrekken schat ik bij meranti mpx groter in dan bij poolse den
wat bedoel je met 'binnenkast'
de inbouwkast in zijn geheel of het corpus ervan ?
het zijn grote vlakken
die kan je schilderen vooraleer je de kast in mekaar bokst
 

MB200

Nieuw lid
1 nov 2021
18
0
erp
inderdaad sierlijst op het vlak van de deuren.
Binnenkast bedoel ik alles achter de deuren.
Denk dat ik de binnenkast compleet van MDF maak en dan de deuren van multiplex. of heeft er iemand nog een andere suggestie voor de deuren?
 
Laatst bewerkt:

MB200

Nieuw lid
1 nov 2021
18
0
erp
ook aan gedacht maar heb ik een beetje aversie tegen. Ben altijd bang dat de folie gaat loslaten na verloop van tijd en vindt het te plastic achtig
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Loslaten van folie heb ik nog nooit gezien. Het voordeel van gelamineerd spaanplaat is dat het redelijk geprijsd is, stabiel, goed beschikbaar bij de diverse bouwmarkten in de buurt en al is afgewerkt (behalve de kopse kanten). Dus je zaagt de panelen op lengte, beplakt de kopse kanten en monteert de kast. In vergelijking met alle andere materiaal ben je snel klaar.

En als je een nette print neemt valt de plastic look ook wel mee, in ieder geval vanaf een afstandje: GAMMA | Meubelpaneel eiken knoest 240x60 cm 18 mm kopen? | meubelpanelen

Je hoogte is overigens wel erg lastig, want je houd te weinig over om er een plank van te maken. Persoonlijk zou ik de volle hoogte benutten, of er ca. 184cm van maken zodat je precies een plank eraf kunt halen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.183
877
Ulvenhout
Je kan het corpus ook van zwart MDF maken. Die kan je ook afwerken met bijvoorbeeld Osmo hardwaxoil. Wordt dan wel erg donker in de kast.
Of de corpus halen van Ikea als dat past qua maatvoering. Daar lopen hier ook meerdere draadjes over.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.986
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ben altijd bang dat de folie gaat loslaten na verloop van tijd en vindt het te plastic achtig
Het voordeel van spaanplaat is dat het redelijk geprijsd is
beplakt de kopse kanten
in vroegere tijden zat er dikwijls een folie op de meubelplaten & die durfde wel eens los te komen
vandaag laat de melamine niet los, maar is niet echt stootbestendig, maar voor een corpus is dat geen probleem
ook die kan je verven, als je de goeie werkwijze volgt
spaanplaat is boven mdf te verkiezen omdat die steviger is (ten slotte is mdf zacht geperste pulp)
in vl zijn gemelamineerde spaanplaten in verschillende breedtes te koop waar de lange kanten met 1 mm abs afgeboord zijn, waardoor de kopse kanten niet afgewerkt dienen te worden
boven- & onderkant zijn niet afgeboord, maar die zie je niet (tenzij je ogen in dit geval boven 1,9 mt uitkomen)
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

MB200

Nieuw lid
1 nov 2021
18
0
erp
Je kan het corpus ook van zwart MDF maken. Die kan je ook afwerken met bijvoorbeeld Osmo hardwaxoil. Wordt dan wel erg donker in de kast.
Of de corpus halen van Ikea als dat past qua maatvoering. Daar lopen hier ook meerdere draadjes over.
Corpus van Ikea had ik inderdaad ook naar gekeken, Pax kast prijstechnisch intressant en makkelijk met lades etc. Vont alleen de beplakking vna d ekopse kanten vna het hout heel minimaal en al met lucht eronder op veel plekken. leek wel tape. Gaat hem dan ook niet worden.
 

jorisvh

Post veel
in vl zijn gemelamineerde spaanplaten in verschillende breedtes te koop waar de lange kanten met 1 mm abs afgeboord zijn
+1
Als de kast 1m90 hoog wordt, 5 x 60cm breed, dan zijn de meubelpanelen van gemelamineerde spaanplaat waar @ZotVanHout naar verwijst de max.
Die zijn typisch 2m50 lang en in wit verkrijgbaar in breedtes 20-30-40-50-60-80cm, aan 1 of 2 lange zijdes afgekant met ABS (0.4-1.0-2.0mm afhankelijk van merk/leverancier). Ook soms in kleur en/of met print verkrijgbaar, maar dan misschien enkel in 250x60cm.
Als je met tussenliggende bodem/bovenregel werkt haal je 1 module uit 2 platen van 250x60cm: 1 zijde van 190cm + 1 onder- of bovenregel van 60-2x1,8=56,4cm, efficiënter kan niet.
Met een melaminezaagblad kan je die platen zelfs met een handcirkelzaag zeker aan 1 kant (de onderzijde in dit geval) zagen zonder uitbrokkelen. Met een stukje tape aan de bovenkant moet die ook acceptabel worden, zeker als je die als buitenzijde gebruikt.
Haal die wel bij een goeie houthandel en koop geen brico/gamma/Hubo-brol want die hebben een superdunne folie en quasi geen buigstijfheid.
Een goeie melamineplaat buigt onder belasting minder door dan een MDF, hoewel die laatste veel zwaarder is (van belang voor legplanken).
Voor de lades en geleiders zou ik overwegen om Ikea spul te gebruiken, dat is prijs/kwaliteit zeker OK. Voor de korpussen van de pax reeks volg ik je, die hebben zeer dunne folie waar je de vezelplaat bijna door kan zien en zijn op een rare manier afgeplakt met een soort tape die om de hoeken heen gaat ipv met iets stevigs zoals ABS. Zo past ook meteen de rest van het beslag zoals kleerhangers, uittrekplanken, ... Moet je wel de maatvoering ff checken maar ik denk dat die modules buitenafmetingen 50-75-100cm hebben en dat de plaatdikte ook 18mm is.
Het grootste werk wordt dan nog de gaatjes voor scharnieren, geleiders en ander beslag uitmeten en boren, tenzij je de platen ook met rijboring kan vinden, wat me niet onmogelijk lijkt.

Mijn 2de keus zou MDF zijn, liefst voorgegrondeerd of met lakdraagfolie om schilderwerk lichter te maken.

Ik begrijp niet zo goed hoe je de deuren wil doen. Begrijp ik het goed dat je daar in de voorzijde van de plaat gaat frezen om ze er te laten uitzien alsof het deuren met een kader en een bossingpaneel zijn en er dan nog sierprofielen op gaat lijmen?
In dat geval lijkt MPX me geen goeie keuze en zal je voor MDF moeten gaan.
 

MB200

Nieuw lid
1 nov 2021
18
0
erp
Bedankt jorisvh voor je uitgebreide antwoord.
Keuze voor MDF had ik al gemaakt(sterker nog de corpus is al voor 75% klaar. Meubelplaat ga ik mij toch aan irriteren. Mijn vriendin gaat het schilderwerk doen ;)

M.b.t. de deuren was mijn idee. de Populieren MPX te gebruiken i.v.m. de houtstructuur die hier nog in zit. Je ziet dit toch ook al is het minimaal.
Werkwijze deuren:
1. op maat zagen.(+/- 60x180cm)
2. Vlak (30x150cm 8mm) uitfrezen. hiervoor maak ik een hulpstuk)
3. om het vlak heen een kader uitfrezen van 11mm diep
4. eventueel een kant en klare sierlijst om het kader maken.

Mijn twijfel over de deuren.
1. is populieren goed genoeg te frezen.
2. is de deur nog stevig genoeg en trekt deze niet krom als er een vlak van 8mm diep en kader van 11 diep uitgefreesd wordt (zowel bij MDF als multiplex)?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.986
Klein-Brabant, Vlaanderen
2. Vlak (30x150cm 8mm) uitfrezen. hiervoor maak ik een hulpstuk)
3. om het vlak heen een kader uitfrezen van 11mm diep
30x150 cm is een heel groot vlak
dan nog een diepte van 8 mm
dat maakt dat je de spanningen die in de plaat zitten niet evenwichtig wakker maakt
veel kans op kromtrekken
wil je zo'n groot vlak, dan zou ik eerder uit massief hout een kader maken, en daarin een paneel van 8 of 5 mm stoppen
uiteraard is dat een heel andere opbouw
nadien nog eens 11 mm diep frezen maakt dat je nogmaals de plaat uit evenwicht brengt
 

jorisvh

Post veel
Mijn twijfel over de deuren.
1. is populieren goed genoeg te frezen.
2. is de deur nog stevig genoeg en trekt deze niet krom als er een vlak van 8mm diep en kader van 11 diep uitgefreesd wordt (zowel bij MDF als multiplex)?
ik zal de twijfel nog wat groter maken:
Je zal door een aantal lagen van de mpx heen frezen. Daar komt een mix van kopse en langse draad te voorschijn. Die krijg je volgens mij niet mooi geschuurd. Er is ook geen garantie dat er in het midden van een mpx plaat geen holtes vrijkomen.

In plaats van de helft weg te frezen, zou ik van de helft vertrekken en opbouwen.
Koop mpx van 9mm (of iets in die buurt). Rondom lijm je er een kader op zodat je aan 18mm komt Je kan dan met horizontale draad voor onder- & bovenzijde en verticale draad voor links & rechts werken, zo lijkt het nog meer op een kaderdeur.
Voor het “bossingpaneel” lijm je er in het midden van de vlakken een stukje van 3 of 4 mm dik op. Zo kan je de randen gemakkelijk zagen of frezen en schuren voor je lijmt.
En met wat gekochte sierlijstjes kan je het nog meer landelijk maken.

Populier is zacht. Als je niet wil dat er putjes in komen, is berken of meranti een betere keuze. Meranti zal waarschijnlijk goedkoper zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wickednick en ZotVanHout

MB200

Nieuw lid
1 nov 2021
18
0
erp
Denk dat ik het idee wat ik had inderdaad moet vergeten. Beter dan zelf een kader deur maken.

Heb nog een alternatief. Ik heb nog kastdeuren staan mat precie de bossig / stijl die ik wil van MDF. Deze deuren zijn echter 20cm te hoog en 8cm te smal. dunste stuk van die deuren is 8mm dik.
Zouk ik deze kunnen doorzagen en weer koud op elkaar lijmen met houtlijm? eventueel met wat ondersteuning aan de achterkant.
Verbrede zou denk ik niet zo'n probleem moeten zijn is strookje van 18mm ertegen lijmen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.986
Klein-Brabant, Vlaanderen
heb je ons een foto van die deuren, en van dichtbij de hoeken + de profilering die er op zit ?
als ze 8 cm te smal zijn, dan ga je aan de 4 zijden 4 cm verbreden ?
dus eerst 20 + 4 + 4 = 28 cm inkorten
wanneer die bijkomende rand van 4 cm er niet perfekt op geraakt, kan je bijschuren (deuren worden geverfd ?)
ofwel frees je in de lijmnaad een kleine groef
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.