Inbouwkast in nis

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Hallo,
Ik wil een inbouwkast uit MDF maken in een nis, zie afbeelding. De deuren komen op 1 lijn met de muren ernaast.

Hoe ga ik best te werk? Laat ik een paar cm ruimte die ik afwerk met een latje dat ik kan afkitten, zoals links? Of laat ik de kast en de deur tot tegen de muur komen en hoop ik dat die (lood)recht is, zoals rechts?
Of is er nog een betere optie?
Bedankt!

IMG_2939.jpg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.986
813
Omgeving Leiden
Hoi Bram,
Een nis die aan alle kanten haaks is kom je maar zelden tegen.
Dus ik zou een inbouwkast maken iets kleiner dan de nis en die in de nis schuiven.
Aan de boven-, onder- en zijkanten een verdiepte paslat maken, zoals je in de tekening ook aangeeft en dan de ruimte opvullen met gips oid, dus de muur doortrekken tot aan de kast; dan heb je straks een mooi haaks kastje in de muur.
De kastdeuren dan niet op , maar in de kast monteren.
Met een paslat en kit, zoals jij aangeeft, wordt de 'niet haaksheid' van de nis juist geaccentueerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Precies zo als in de eerste post links ben ik het momenteel aan het maken met een bovenkastje in de garage, dus een paslatje in de spleet en verder glad gewerkt met kit/gips/plamuur.
Bij deze een foto. Nou heb ik met verschillende belichting geprobeerd om het te fotograferen,, maar alles was al wit. Dus ik hoop dat je er wat aan hebt. Het bovenkastje hangt boven een betegelde hoek. Wegens grillige muur zitten de tegels op een dikke lijmlaag om te egaliseren. En de hoek was niet haaks. Moest dus tussen 10 en 15 mm opvullen. 20200920_141222.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.