In hoogte verstelbare wielen voor werkbank, tips gezocht

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
301
149
Amersfoort
Dag allen,

Ik ben al wat dagen aan het zoeken naar 'de' perfecte oplossing. Ik ben bezig met een goed zware Roubo werkbank (200kg+) met poten die 14*14 dik zijn. De vloer waar het komt te staan is bijzonder oneffen en wil ik de werkbank ook mobiel maken.

De perfecte oplossing zou een verborgen wiel zijn in combinatie met een voet die in hoogte verstelbaar is, makkelijk in gebruik en leuk/onzichtbaar voor het oog. Het enige dat in de buurt komt is dit: Amazon.com. Het enige nadeel is dat ik een gat van ongeveer 10*10 moet maken om het weg te werken, oftewel niet helemaal perfect.

Ik zit nu te denken om zoiets als dit te gebruiken om de hoogte te verstellen: Verstelbare Voeten. Ik zou dan een deel aan de binnenzijde van de poot wegfrezen om het 'in' de poot te verwerken. Dan kan ik er altijd nog makkelijk bij en is het geen doorn in het oog.

Om het te verplaatsen heb ik al casters gekocht (Amazon.nl). Deze heb ik ook op mijn huidige werkbank en zijn zeer handig. Het enige nadeel... het is zeker niet mooi voor het oog. Ik overweeg nu dus alternatieven, en eentje ervan is een platform te maken met deze casters om onder de bank te plaatsen en uit te klappen om het zo te verplaatsen. Een soort van hondje, maar dan met uitklapbaren wielen die het geheel omhoog duwen. Ook hier sta ik open voor betere suggesties. Het is niet dat ik regelmatig de werkbank zal verplaatsen. Het is voor de uizondering, niet de regel.

Ik heb de volgende opties al overwogen en afgeschoten ivm gebruiksgemak of andere redenen:

Ik hoor graag wat jullie hierover denken... want een mooie werkbank verdient een mooie oplossing.

Groet,
Roel

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
145
85
Hillegom
Als verplaatsen van de werkbank inderdaad heel incidenteel is, zal ik voor M10 stelpoten gaan, met een RAMPA moer in de poot. Er zijn genoeg wieltjes met M10 schroefdraad, als er verplaatst moet worden werkbank aan een kant optillen/krikken, stelpoten eruit, wielen erin, andere kant, en rijden maar. Wieltjes zijn er +- 20 euro per 4 bij omme Jeff.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
3.163
1.545
Omgeving Leiden
Poten van 140x140 en dan je werkbank laten rusten op een ielige stelpoot vind ik geen goed idee. Lijkt me ook weinig weerstand bieden tegen schuiven bij het schaven.
En, niet onbelangrijk, geen gezicht :)

Natuurlijk ken ik de situatie niet, maar kan je de ongelijke vloer niet vlak maken?
Is een hoop werk, maar op een ongelijke vloer werken lijkt me ook niet zo fijn.

Voor het incidenteel verplaatsen zou je ook meubelrollers kunnen gebruiken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.