In de maak

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Op dit moment ben ik naast het bekijken van ons ;) forum in de werkplaats bezig met het maken van een eettafel in massief amerikaans essen.
Voor het eerst teruggedroogd hout gekocht (bij Huyskamp in Zwolle)
Van een restant eiken heb in een verbinding/versiering bedacht.
Later moet er nog een dressoir bij in dezelfde stijl, maar nu eerst even een plaatje van de tafelpoten. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

Kor



Attached files
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
ziet er goed uit!! ben zeer benieuwd naar het eind resultaat!
en zo komen we ook mooi aan leuke adressen waar we ons materiaal vandaan kunnen halen!
Bas
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Er zijn veel houtleveranciers, maar het blijft lastig om het juiste materiaal en de juiste leverancier te vinden. Als hobbyist wordt het nog moeilijker, omdat niet iedereen aan particulier levert. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik zakelijk kan inkopen.
Mocht er hout nodig zijn, dan wil een meubelmakertje zoals ik vast wel meewerken om een mooie partij mee te bestellen.
Voor ik handel doe, kijk ik eerst in de keuken.
Bevalt het over en weer, dan kunnen we verder.

Groet, Kor
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ik moet bekennen,.. die zijn gefreesd.
Een malletje gemaakt van multiplex en een contramalletje.
Tussen deze twee mallen de dikte van de kopieerring als ruimte laten en na het frezen past het na wat friemelen en bijschaven prima in elkaar.
Nu kan ik 4 exact dezelfde 'vlindertjes' maken en straks nog dezelfde in de bijpassende kast.

Later, als ik gevorderd ben ga ik het met de hand proberen.

Kor
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Het was een productief weekend.
Om te zorgen dat straks mijn tafelblad niet gaat scheuren heb ik het volgende gedaan;
De latten langs de lange kant zijn gewoon verlijmd want dat krimpt toch in dezelfde richting.
De kopse kant van het tafelblad moest oook opgedikt worden en allemaal van die kopse stukjes vond ik niet mooi. Dus zit die lat met een zwaluwstaart onderaan het blad vast.
Klein naadje tussen de langs en dwarslat, dan kan het blad maar gaan krimpen als ie dat wil.
De zaag* is gebruikt om de zwaluwstaartlat te delen, zodat hier het hout ook de ruimte heeft om te werken en je ziet het toch niet weer. Onder het propje zit een schroef om te voorkomen dat de lat niet naar buiten of naar binnen kan.

* Japanse zaag is van Silky, gekocht bij machinehandel Garmerwolde http://www.machinehandelgarmerwolde.nl. Deze zaak is van Ronald Boes, een voormalig meubelmaker/interieurbouwer die naast Festool dealer een zerzameling gereedschap verkoopt waar een meubelmaker wat aan heeft.


Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
mooi werk Kor, maar ik had niet een rechte lat gebruikt onder het blad. Of een eindplank in het verlengde van het tafelblad, met jouw mooie zwaluwstaartverbinding. Voor zo'n onderliggende lat had ik er eentje samengesteld uit kopse blokjes en die met een zwaluwstaart vastgemaakt aan het blad. Zo loop je (op een andere manier dan mijn eiken tafel) ook het risico dat het blad iets krimpt en de lat de rails die in de lengte onder het blad liggen naar buiten duwt. Je hebt een beetje mijn probleem gekopieert, of zie ik dat verkeert?
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Het latje, in gedeelten, wat tegen het blad is gelijmd/geschroefd kan vrij bewegen in de opdiklat die je nu ziet op het kopse eind.
Het bovenblad kan dus krimpen/zwellen, samen met het zwaluwstaartje in de lat op de kopse kant. Daarom is er een zaagsnede ruimte gehouden op de kopse kant tussen de opdiklatten in.
Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd, zoniet dan plaats ik nog een foto met details.
Kor
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Het lijkt me dat in deze constructie het blad in de breedte vrijelijk kan uitzetten en krimpen, maar de schuivende onderlat met daarin de zwaluwstaartlatjes zou bij uitzetting van het bovenblad op de hoek onderaan los kunnen komen van de lange lat over de lengte. Dwarshout op kopshout geeft altijd problemen?
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
@Kor,
Mooi werk, die poten! Is een leuk idee om het zo vorm te geven. Momenteel heb ik even geen geschikte werkplaats (gaat weer gebouwd worden) maar dit is een idee om vast te houden.

Wat het blad betreft had ik verwacht dat je dwars op de lengterichting aan de kopse zijde een plank had bevestigd, maar ik wacht even het resultaat af...

Succes!

Trouwens erg leuk om zo de opbouw te zien in de foto's!
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Alweer een produktief weekend, de tafel is klaar. (1700 x 900 x 740 mm (lxbxh))
Het eindresultaat in puur essen met een vleugje eiken in de OSMO hardwax olie.
Onderstaand een paar plaatjes ( ff snel zonder fotoshoppen).
Op de detailfoto is met de linker pijl een ruimte van 1 a 2 mm aangegeven waardoor het blad kan krimpen via de 'zwaluwstaartlat' zonder dat de buitenkant wordt wegggedrukt.

Volgende week zaterdag maar weer verder met het bijpassende dressoir.
Ik hou jullie op de hoogte.
groet, Kor





Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Kor,

Erg mooi geworden. In een eerder bericht zie ik nog dat ik de onder het tafelblad liggende rand op de kopse kant ook van kops hout had gemaakt, maar dit staat ook wel erg strak. De verdikking onder het blad, in combinatie met de "hoekjes" geven een mooie basis aan het blad. De zwaluwstaart in de poten is een mooi constructiedetail, maar ook een grappig strikje.

Ps. zo dat wordt vast een gevulde koek bij de koffie in Rottum.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
Mooie tafel maar toch even een miepmutsopmerking over een detail, die strikjes zijn leuk
maar waarom ronde hoekjes recht ziet er veel authentieker uit

grts, Houtmannetje
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
kiesvoorhout zei:
@houtmannetje,

Geen miepmutsopmerking!
Bedankt voor je kritiek, maar als startend ondernemer/meubelmaker maak je keuzes.
De afrondingen zij het gevolg van (boven) frezen 8 mm met een mal.

Groet, Kor


Aldoende leert men, in dit geval is het maar een klein detail maar je ziet wel eens bij bv keuken deurtjes met paneel gefreesd dat de hoekjes rond (freesradius) doorlopen en daardoor zie je dat het machinaal gemaakt is, niet dat het erg is maar ik vind dat niet mooi (persoonlijk dus)

en uiteindelijk gaat het er om dat je het zelf mooi vindt

grts, houtmannetje
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Re: In de maak -- vervolg--> dressoir

Na de tafel ben ik nu bezig met het dressoir.
Weer in massief Amerikaans Essen.

Het begint al op een kast te lijken, alleen de deurtjes en de laden nog.

Ik hou jullie op de hoogte.
Kor

Attached files
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag Kor,

Ziet er strak uit! Helemaal mijn smaak!
Hoe heb je de constructie gemaakt? koud verlijmd, deuvels, domino's,...?
En de achterzijde, is dat ook essen?

gr, Wim
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Dag Wim (en de rest),

Was er ff tussenuit, maar heb de draad weer opgepakt.
De verbindingen zijn allemaal met lamellen gemaakt, verlijmd met D3 lijm van Frencken.
De achterkant is populiermultiplex, omdat deze nergens in het zicht komt en licht en gemakkelijk te verwerken is. Was trouwens mede op aanraden van de houtleverancier (= Huyskamp Zwolle)
Daar hebben ze naast verstand van verkopen van hout ook nog de liefde voor het houtvak. Er lopen mesne rond met ervaringen uit de interieur en meubelbranche. Kan ik nog wat van leren :) .

Ben nu zover, dat alle onderdelen klaar zijn en alleen nog op maat moeten, dan kan de kast afgemonteerd worden.
Hieronder een plaatje van hoe het er ongeveer uit gaat zien.
As ie helemaal klaar is plaats ik nieuwe foto's.

Attached files
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Klaar!

Na de tafel is nu ook het dressoir klaar.
De deurtjes werken met een duw scharnier/springslot en de laden met een push geleider systeem.
Alles greeploos en superstrak.
Van de restjes hout heb ik nog een set spiegellijsten gemaakt en twee lamppoten.
Moeten nog op de foto, plaats ik later.

En wat denk je, moet er ook nog een salontafel bij :)



Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ziet er zeer strak uit!

Maar het eerste wat mij opviel is dat het midddelste deurtje qua tekening op een nogal droevig kijkend mannetje lijkt. Persoonlijk vind ik dit een leuk detail of het nu bedoeld is of niet.

Deed mij denken aan een blog die ik een tijd geleden tegen kwam over het matchen van hout.
Hierop vertelde de blogger dat zijn zaagplan ten alle tijden ondergeschikt is aan de tekening van het hout. Ook al betekend dit dat je erg veel zaagverlies hebt.
Deze reststukken gebruikte hij dan weer voor het maken van snijplanken, draaien van pennen, segmented turning en je zou van sommig hout zelfs tandenstokers kunnen maken :lol:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.