Goedenavond
Er kwam laatst een lintzaag voorbij, een Elektra Beckum BAS315/4 WN55. Staat was onbekend en begreep alleen dat de motor draait en heb hem ongezien gekocht voor 40 euro.
Een lintzaag staat al lang op mijn verlanglijstje
Thuis bleek dat de motor loopt als hij een zetje krijgt. Verder veel roest op het ijzer. Vrijwel alle plastic vleugelmoeren met ingegoten moeren zaten vast. Lagers onder en bovengeleiding liepen niet meer.
Band op de wielen leek goed, v-riem lijkt goed. Lagers voor de wielen en motor lijkt ook goed.
Op YouTube zijn veel mooie restauratie filmpjes te vinden van oude lintzagen echter ben ik daar zelf niet goed in. Heb vrijwel geen machine kennis. Ik probeer de machine niet te restaureren maar hoop heweer goed gangbaar te maken. Er zijn zoveel mooie posts op dit forum en probeer daar een beetje aan bij te dragen
Het plan:
- alle toegankelijke delen loshalen en schoonmaken
- roest frame / loszittende verf weghalen en behandelen met hammerite
- nieuwe aanloop condensator voor de motor
- nieuwe lagers voor boven en onder geleiding
- al het aluminium poetsen met scotch brite en commandant
Mochten jullie tips/feedback of ideeën hebben hoor ik dat graag!
De machine, deels gedemonteerd:

Er kwam laatst een lintzaag voorbij, een Elektra Beckum BAS315/4 WN55. Staat was onbekend en begreep alleen dat de motor draait en heb hem ongezien gekocht voor 40 euro.
Een lintzaag staat al lang op mijn verlanglijstje

Thuis bleek dat de motor loopt als hij een zetje krijgt. Verder veel roest op het ijzer. Vrijwel alle plastic vleugelmoeren met ingegoten moeren zaten vast. Lagers onder en bovengeleiding liepen niet meer.
Band op de wielen leek goed, v-riem lijkt goed. Lagers voor de wielen en motor lijkt ook goed.
Op YouTube zijn veel mooie restauratie filmpjes te vinden van oude lintzagen echter ben ik daar zelf niet goed in. Heb vrijwel geen machine kennis. Ik probeer de machine niet te restaureren maar hoop heweer goed gangbaar te maken. Er zijn zoveel mooie posts op dit forum en probeer daar een beetje aan bij te dragen
Het plan:
- alle toegankelijke delen loshalen en schoonmaken
- roest frame / loszittende verf weghalen en behandelen met hammerite
- nieuwe aanloop condensator voor de motor
- nieuwe lagers voor boven en onder geleiding
- al het aluminium poetsen met scotch brite en commandant
Mochten jullie tips/feedback of ideeën hebben hoor ik dat graag!
De machine, deels gedemonteerd: