Ikea Utrusta 110 gr scharnier 2020

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Goedemiddag allen,

Ik heb in de zoekfunctie wat oude topics gevonden over Ikea scharnieren vs Blum en dan met name de maatvoering.
Echter werd in die topics niet gesproken over de scharnieren die ik nu thuis heb liggen.

Ben een wasmachine/droger kast aan t maken en de deuren die daar in komen moeten op maat gemaakt worden en dat houd in het verplaatsen van de scharnieren.

Ik heb dus de Utrusta 110 gr scharnieren.

En ik zoek hier dus een boormal voor.

Ik kwam deze tegen maar weet dus niet zeker of deze goed is.

Is er hier iemand met ervaring met het zelf boren van een Utrusta scharnier?

Alvast bedankt

Gr
Danny
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Het is gewoon een Blum scharnier,


Dus volgens mij is die boormal wel geschikt, je zou in de catalogus kunnen kijken en de scharnier nameten en vergelijken. Maar zover ik weet koopt Ikea gewone Blum scharnieren in.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Ik ben ook bezig met het monteren van 2 deuren dmv Blum scharnieren. Ik heb geen mal, maar heb erg veel gehad aan deze video:
Als je eenmaal de goede afstand hebt berekend lijkt het vrij eenvoudig.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ja precies.......

Afstand berekenen.
Dat gaat ook wel lukken uiteindelijk, maar ik vroeg me af of er mede-forummers waren die al specifiek met dit scharnier hebben gewerkt en wellicht met die boormal.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Morgen komt de bovengenoemde mal binnen.

Het kan idd met de hand zoals jpandriesse zegt maar is wat tijdrovender.

Ik kan inmiddels melden voor toekomstige bezoekers die dit topic vinden dat voor mijn toepassing een hart afstand van 22.5 mm voor mij perfect werkt met die scharnieren....

Ik zet op 22.5mm een lijn op de deur, dan op de gaatjes in de kast op beoogde scharnier positie een haakse lijn op hart gat....die zet ik over op de deur en dan met een loodlijn erop........en het kruispunt tussen de lijnen is m'n hart van t scharnier.
Uitboren op m'n kolomboor met een forstnerboor (14mm diepte) en dan met een aangepast oud scharnier erin met een centreerboortje exact in het centrum voorboren.

Dan met 8mm uitboren en dan kan het Utrusta scharnier erin.
Past perfect.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik gebruik de wat duurdere Blum Ecodrill boormal. Die werkt in ieder geval heel makkelijk en snel. Een goede aanschaf als je echt een heel stel kasten moet maken.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Opgepast. De hierboven vermelde boormal is _niet_ geschikt voor het 35mm boorgat te maken, enkel voor de inserta-style bevestigingen van 8 (?) mm.
Je kan dit goed zien in deze video.

Dus erg beperkt in gebruik.
De Blum eco drill is waarschijnlijk de aller handigste, maar ook de duurste. Er is verder nog een interessante mal van kreg die veel interessanter is prijs/kwaliteit, genaamd "Kreg concealed Hinge Drill".

1601642237431.png
Het voordeel hiervan is a) ingebouwde dieptestop - je boort dus nooit dóór je kastje, en dat steekt nauw want je hebt maar 4mm marge. Ten tweede zit de 35mm boor erbij, die hoef je dus niet apart aan te kopen.

Je vindt op amazon en aliexpress ook chinese varianten die maar de helft kosten.

Ik moest even terug zo'n 45 gaten maken voor een grote kast. Ik ben voor de chinese variant gegaan. Beetje prullen maar het werkt, en het werkt véél sneller dan met de hand.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Hoi Ronald,

Ik lees je opmerking nu pas, en inderdaad ik kan bevestigen dat die jig dus niet werkt voor het scharniergat zelf...:LOL:

Nu heb ik dat opgelost door heel nauwkeurig het middelpunt te kunnen markeren en met de boorkolom recht en op diepte te kunnen boren.
Daarna de blum boormal gebruiken om de Inserta gaatjes te maken en vervolgens diezelfde mal gebruiken om de gaatjes van de ophangplaatjes af te tekenen.

Met die Kreg mal kun je denk ik wel meer tijd winnen dus daar ga ik zeker naar kijken.

Groetjes
Danny
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Momenteel ben ik ook bezig met kasten in een washok/bijkeuken waarbij dan ongeveer twintig scharnieren moeten worden geplaatst.
Na bestuderen van alles wat hier en verder op internet wordt getoond heb ik zelf even vlug uit de losse pols een malletje gemaakt.
Heel eenvoudig van een restje aluminium hoeklijn. Daarin zitten markeergaatjes voor de gaten in de deur en voor in de kastwand. De schroefgaten in de deur doe ik niet met een mal. Ik zet de scharnieren in het deurtje en lijn dan met een liniaal de scharnieren uit dat ze in één lijn liggen. (De markeerkepingen aan de zijkanten die je hier op de foto ziet, werkten niet naar mijn zin.)
Weer markeren met een priem en klaar is kees (Of Jan, in dit geval)
Het is maar een grof prototype, en het ziet er niet erg mooi uit, maar het werkt naar wens. Eigenlijk moet ik me schamen, met een metaalfreesbank in huis, maar dit werkt en dat is het belangrijkste. Na de reorganisatie van mijn hobbyhok maak ik misschien een mooie versie. Dat is afhankelijk van hoeveel kasten er nog moeten worden gemaakt.Scharniermalletje (3).jpgScharniermalletje (2).jpgScharniermalletje (1).jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.