Ikea Metod bovenkast weer uit elkaar halen

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Goedemorgen houtvrienden,

Ik heb een vraagje, een bovenkast is niet goed haaks in elkaar gezet.
Hoe krijg ik de spijkertjes aan de achterzijde eruit zonder de kast te (veel) beschadigen?
Is er iemand die daar een trucje voor weet?

Ik weet dat er voor vloerplanken spijkertrekkers zijn maar die zijn te groot, of zijn er ook hele kleintjes?
Wie heeft voor mij de oplossing?

Mvg, :).
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
638
303
Het Groene Hart
1663052556544.png

Er zijn ook kleine spijkertrekkers ja ;-)
Wat is er mis met een nijptang? De achterkant van de kast hangt tegen de muur en zie je toch niet?
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.702
101
Utrecht
meestal duw ik de achterkant van binnen naar buiten, eventueel met een blokje hout en een hamer, om geen deuken te slaan.
Mochten de spijkertjes achterblijven, dan kun je die op andere plaatsten weer er in slaan. Of je kiest voor achterwandschroeven.
Precies dit
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Bekijk bijlage 123486

Er zijn ook kleine spijkertrekkers ja ;-)
Wat is er mis met een nijptang? De achterkant van de kast hangt tegen de muur en zie je toch niet?
Het lullige is dat de spijkertjes er ook met een dreveltje licht ingeslagen zijn.
Dus zonder beschadigen gaat het niet lukken, maar waarschijnlijk de enige optie.
Het zit aan de achterkant dus later niet zichtbaar, maar ik wilde weten of er iets is voor dit probleem.

De afbeelding is toch geen spijkertrekkertje, maar een nagelwipper?

Mvg, :).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.131
2.622
Als de achterwand in een groef zit, horen er volgens mij geen spijkertjes in. Maar je kan die spijkertjes met een dreveltje door de plaat heen slaan.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
174
Groene Hart
Ik heb bij verwijderde glaslatten of ander dunne latten wel gezien dat men de spijkertjes (met kleine kop) helemaal door het hout heen trok, door aan de spijkerpunt te trekken met een tang. Het kleine gaatje werd later dichtgestopt.
Dat gaat hier niet, maar je kunt wel de spijkertjes met een kleine drevel helemaal door de achterwand heen slaan, zodat de achterwand los komt.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Als de achterwand in een groef zit, horen er volgens mij geen spijkertjes in. Maar je kan die spijkertjes met een dreveltje door de plaat heen slaan.
Volgens de ikea gebruiksaanwijzing wel, heb toevallig ook net een Metod bijkeuken geplaatst. Maar jouw voorstel voor een oplossing lijkt me inderdaad de beste.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.131
2.622
Ik heb in het verleden een hoop van die ikea keukens in elkaar gezet. Bij die kasten moest je de achterwand op de achterkant van de kast vast spijkeren. Dan gebruikte je zoals reeds aangegeven een balkje om de achterwand er af te tikken.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Dan hebben ze dat aangepast denk ik. Zie screenshots van de montagehandleiding. Ik stond versteld van hoe goed het allemaal doordacht is. Ikea wordt vaak afgeschreven als rommel maar mijn beperkte ervaringen met Metod zijn heel positief.
 

Bijlagen

  • Ikea metod achterwand 1.png
    Ikea metod achterwand 1.png
    27,9 KB · Weergaven: 18
  • Ikea metod achterwand.png
    Ikea metod achterwand.png
    86 KB · Weergaven: 18

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.131
2.622
Het grootste probleem van die ikea keukens is dat er geen ruimte voor leidingwerk is. Een normaal keukenkastje heeft 5cm ruimte achter de achterwand. En het lukt veel mensen niet om zo'n keuken maatvast in elkaar te zetten. Dat moet ik dan komen doen. En dan zijn ze duurder uit, dan als ze complete kastjes hadden besteld. En dan heb je nog steeds kastjes van geperst houtstof, dat bij elkaar gehouden wordt door een laag plastic. Oude keukenkastjes van spaanplaat met melamine toplaag waren echt een heel stuk steviger.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dan hebben ze dat aangepast denk ik. Zie screenshots van de montagehandleiding. Ik stond versteld van hoe goed het allemaal doordacht is. Ikea wordt vaak afgeschreven als rommel maar mijn beperkte ervaringen met Metod zijn heel positief.
het is logisch dat je in de achterwand spijkers moet slaan
de achterwand schuif je tussen de zijwanden
zonder speling krijg je die er niet tussen
door de speling kan het corpus uit de haak gaan
de spijkers door de achterwand houden het corpus haaks
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Omdat de kwaliteit van de spaanplaat redelijke open is heb ik met een heel klein priempje van mijn vrouw haar naaispullen het spijkertje een fractie omhoog gekregen en met de nagelwipper (zie afbeelding hierboven) omhooggeduwd. Het is nagenoeg zonder schade gelukt maar toch allen bedankt voor de adviezen.

De bovenkast is nu weer haaks gezet en weer vastgetimmerd, maar moet nog op zijn plaats gehangen worden.
Mvg, :).

PS.
Volgens mij heten de kasten voor de metod kasten faktum en daar zat de achterwand in een uitsparing in de achterkant van de wanden.
Door de achterwand tikken is erg moeilijk als je eerst door 1 cm spaanplaat moet en dan door de achterwand in de groef met het risico dat het spaanplaat afbreekt.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en jelmer

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.131
2.622
Is weinig boeiend. Het deel dat afbreekt zit niet in het zicht. Maar zo te horen kan je de kop van zo'n spijkertje makkelijk vrij maken en hem er daarna uit wippen.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.702
101
Utrecht
Ja ze hebben de Billy's ook al aangepast met zo'n groef rondom, vastspijkeren doe je alleen nog op de bodem en eventueel op een vaste (dus niet in hoogte verstelbaar) middenplank. In het geval van de billy zit er genoeg flex in de achterwand om de spijkertjes er voldoende uit te duwen om ze er vervolgens goed uit te kunnen trekken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.