Ikea frontjes verven, kan dat ?

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
551
131
En aflakken op een plaats waar het niet stoft of waar het waait of regelmatig iemand langsloopt.

Weet niet hie groot die frontjes zijn, maar wanneer je op die acryl laag andere lagen gaat aanbrengen moet je dat mogelijk ook aan de achterkant doen. Ivm kromtrekken altijd het beste om het symmetrisch te houden.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
Ammoniak zou ik zeker niet gaan kopen als je dat niet hebt. dat spul is niet gezond en stinkt ook nog eens.
En ammoniak ontvet niet goed de verbeterde hechting komt meer doordat het microscheurtjes in de verflaag maakt.
ontvetten is bij waterbasis een stuk belangrijker voor een goede hechting>


universol is speciaal voor dit doel ontwikkeld
met 1 fles doe je ontzetten lang (dat is genoeg om 50 liter aan te maken)
ook verdund kan je het gewoon bewaren en een jaar later weer gebruiken als je iets moet schoonmaken

die nageltest van @Wim Kluck zou ik in deze tijd een dagje later uitvoeren als je in een onverwarmde schuur werkt of iets dergelijks verf is pas na een paar weken echt op sterkte
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.128
2.618
Ammoniak is een gas. Dat gebruiken ze in industriele koelinstallaties. Voor keukenkastjes reinigen zou ik nog steeds ammonia gebruiken. Je moet het na spoelen, het stinkt een beetje, maar het ontvet het beste. En een fles kost 80 cent per liter en universol 10 euro. En je moet het beiden voor sterk ontvetten 1 op 10 verdunnen.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
St. Marc moet je naspoelen inderdaad, ook is dat het beste te bij ammoniak.
Ammoniak is het goedkoopste en zeker goed te gebruiken voor deze klus en ontvet zeker zeer goed.
Ga maar eens je ramen wassen met ammoniak, je heb ze nog nooit zo schoon gehad.
Goed ventileren en niet teveel door het water gooien, dan val de stank erg mee.
Wat betreft gezondheid, hele volksstammen koken nog op gas, gebruiken chloor en hoor je niemand over, dat beetje ammoniak is een heel stuk minder erg.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
Als het echt zichtbaar vies of vet gebruik dan warm water met dreft of zo om het zichtbare vuil en vet te verwijderen.

na droging pas afnemen met je standaard middel en schuren.
bij mij komt ammonia er niet meer in
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.