heb je een specifieke toepassing voor ogen voor de hamer, want hij ziet er wat gedrongen uit (korte steel, grote kop) ?
Yup, ik wilde iets lichters dan de grote rubberen hamer voor het kloppen op beitels. De hoogte van de kop is puur bepaald door hoe breed het stuk purperhart was dat ik nog had liggen en graag als binnenkant wilde gebruiken, dus het donker eiken is uiteindelijk op dezelfde breedte gezaagd en geschaafd. De lengte en vorm van het handvat heb ik puur bepaald op hoe het voor mij lekker in de hand lag. Hij is dan ook licht asymmetrisch en rechtshandig gevormd. De neus (slagkop) is iets langer dan ik had bedoeld, maar ik kan hem altijd nog inkorten en ik heb nog geen idee hoe erg het ding gaat uitkloppen bij gebruik. Misschien moet ik er iets op maken, stukje oud leer ofzo.
Reden twee is dat ik iets wilde bouwen dat snel, praktisch en volledig met de hand gemaakt is, voor de open dag later dit jaar. Ik hoop nog wat meer gereedschap te kunnen gaan tonen dat in een paar uur, met basisgereedschap in elkaar is gezet om de potentieel nieuwe houtbewerkers een beetje aan te moedigen.
Ik heb gebruikt:
boormachientje op accu voor gaten (want ik heb nog geen avegaar)
japanse zaag
rasp
beitel
schuurpapier
schaaf en bolschaaf
kruisstaal
blokhaak
lijm (bison D3)
zwitser zakmes (het pincet, vanwege een splinter

)
zelfgemaakte futselplank
maar een deel hiervan was gewoon omdat ik het had liggen, met de helft van dit lijstje had je het ook gered.