Ik snap hem niet............. proppen boren met die Timmerman Koos ??

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Het nadeel van filmpjes. Vaak zit 5 seconden informatie ergens in 10 minuten film, en soms nog verspreid ook. De vraag is waar het zit.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Nou, ik kan me wel een beetje inleven in deze vraag, want Koos lult je altijd de oren van het hoofd :eek: . Ik kijk de filmpjes vaak zonder geluid :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Want anders ontgaat me vaak de essentie van het filmpje. Ik ben een zeer trouwe kijker trouwens hoor.
Hier ook, grappige vent, die Koos, echt een Rotterdammer, op youtube een filmpje van een nieuwssite zitten kijken waarin ie verteld hoe het allemaal zo is gekomen dat ie nu al 1500 filmpjes heeft oid.
Zelf heb ik ook het idee dat het, voor mij in ieder geval, sneller is om het gewoon op (electronisch)papier te zien dan een filmpje, maar klussen wordt er denk ik wel laagdrempeliger van. En aan de ene kant zien we dat er minder vaklui komen, hopelijk draagt youtube eraan bij dat er meer mensen ontdekken dat het allemaal zo moeilijk niet is en ze het gewoon zelf kunnen, of nog beter, zelfs hun roeping vinden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
het blijft wachten op wat @JPAJS niet snapt

het filmpje is duidelijk
laagdrempelig, dus voor beginners een hapbare brok, en voor gevorderden langdradig
wat bij koos dikwijls het geval is

zoals @Efvee het ervaart: dikwijls vind je in een filmpje van 10 min 5 sec nuttige info
en dan moet je nog goed opletten, of je kijkt er over

of snapt @JPAJS het zakenmodel van koos niet ?
daar heb ik geen zicht op
als koos op deze manier zijn brood kan bakken + er kaas tussen krijgt, waarom niet !?
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en Vurenhout

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.286
226
't hoofd van Overijssel
Wat ik niet snap......................

Onze koos boort gaten voor proppen met een proppenboor. Die boor is bedoelt om proppen te maken en niet om de gaten voor proppen daarvoor te maken.

Het is wel een idee als je een groter gat nodig hebt. Maar om dan met gevaar voor je vingers een klein propje te gaan steken met een scherpe steekbeitel ?? brrrrrrrrrrrrrrrrrr

1687847364701.png
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Wat ik niet snap......................

Onze koos boort gaten voor proppen met een proppenboor. Die boor is bedoelt om proppen te maken en niet om de gaten voor proppen daarvoor te maken.

Het is wel een idee als je een groter gat nodig hebt. Maar om dan met gevaar voor je vingers een klein propje te gaan steken met een scherpe steekbeitel ?? brrrrrrrrrrrrrrrrrr
Hij heeft eerst de prop gemaakt.
Daarna liet ie zien hoe je ze met een beitel kan maken.
En die stopt ie in het reeds geboorde gat waar hij een prop uit heeft gehaald.
Scheelt hem een extra gat boren , zie persoonlijk niet echt wat daar mis mee is.

En ach mensen doen gekkere dingen dan een propje steken met een beitel heb ik het idee.
Maar in nood is het een oplossing.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Hoe zit dat eigenlijk met die proppen, als je dat met de juiste mat en lijm er in klopt, komt dat er dan niet meer uit?
Ik heb gaten aangesmeerd met een 2k vuller, glad geschuurd en het zag er super perfect uit, geschilderd en niks te zien.
Nu een paar maanden later is wat ik heb aangesmeerd opgezet, niet veel, maar het stoort mij wel.
Had ik dit nu niet gehad als ik van hetzelfde hout een prop had gemaakt?
Nu moet ik het toch overnieuw schilderen, mijn vrouw wil het zwart hebben in plaats van donker grijs, dus nu kan ik eventueel de 2k vuller er voorzichtig uit boren en een prop er in plaatsen.

Wat zijn goede proppen boren, ik zag op Bol.com al setjes voorbij komen voor weinig, alleen daar heb ik geen goed gevoel bij.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.118
2.616
Ik heb een setje van ecotools. Die gebruik ik ook om deuvels mee te maken. Zijn wel voor gebruik in een boorkolom. Ik boor ze van twee kanten in een plankje, plak er daarna aan beide zijden schilderstape op en zaag het plankje daarna door midden. Heb je zo een berg mooie propjes , zonder dat ze over al terecht komen. Als er hout dikte genoeg is, plak ik eerst een stukje 3mm glasband op de kop van de schroef. Daarna vul ik de gaten. Zowel met propjes als met epoxy. Zo kan het hout werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Baardmans en Athanor

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ik gebruik een Stehle setje met tapse boren. De proppenboor volledig in het hout drukken. De bovenkant van de prop wordt dan in minieme mate taps, wat helpt om deze beter in het gat te tikken. Ik had dat eerst niet door, gebruikte ze andersom en dan was het vaak een heel gedoe om ze er recht in de slaan. Was zelfs al aan het wurmen met schuurpapier om er een zoekertje aan te schuren.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en mink

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Ik heb wel eens het idee dat koos content moet produceren. Het zal wel een deel van zijn inkomst4en zijn.
Dat is het ook zeker, maar hij vertelde dat dat niet het idee was toen ie begon.
Vraag me wel af of de aantallen kliks niet te beperkt is, is natuurlijk relevant voor een veel kleiner publiek dan een of ander filmpje met internationaal "appeal".
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat zijn goede proppen boren
Ik gebruik een Stehle setje met tapse boren.
voor 'goed' betaal je meestal een goeie prijs
voor eenmalig gebruik mag het goedkoop zijn
bij meermalig gebruik + precisie ga je best voor duurder
er zijn sets op de markt bestaande uit een combi van forstnergatenboren + - proppenboren
zelfs wanneer de maten overeenstemmen, is het best om de proppen vooraf te krimpen door ze bv in een oven te leggen
net zoals dat bij koekjes aangeraden is
uiteraard zijn tapse proppen het best
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Wat zijn goede proppen boren, ik zag op Bol.com al setjes voorbij komen voor weinig, alleen daar heb ik geen goed gevoel bij.
Ik heb zelf al jaren een set van Veritas (ook ooit gekocht bij Baptist, maar zeker weten toen niet zoveel voor betaald).
Ecotools heeft hetzelfde type (hier, kijk naar type A). Toen ik mijn set van Veritas kocht had Ecotools deze nog niet, anders had ik vast die wel gehad. Later wel 12-14-15mm erbij gekocht bij Ecotools, het zijn hetzelfde soort en ik merk geen tot zeer weinig verschil in gebruik/resultaat (alleen de prijs is "iets" gunstiger). Ik zou dus tyoe A van Ecotools aanbevelen.

Deze lopen licht taps toe, waardoor ze altijd goed in het geboorde gat passen (mits dat diep genoeg geboord is natuurlijk), ook al is dat een tiende van een mm breder of smaller. Hetgeen wat er nog uitsteekt zaag je na het drogen van de lijm af met een deuvelzaagje + even met een schaafje erover om 'm helemaal glad te krijgen. Als je dan ook nog eens de prop uit een plank van dezelfde partij maakt als het werkstuk EN met de nerfrichting gelijk legt, valt deze bijna niet op. Of juist van een contrasterende houtsoort om er een juist opvallend detail van te maken (al is dat in jouw geval niet aan de orde).
Moet je er natuurlijk niet naderhand meerdere mm's vanaf schaven, dan krijg je wel een kier door het licht taps toelopen.

Het voordeel van houten proppen tov epoxy vuller is dat de vulling exact hetzelfde werkt als het omliggende hout. Ook al is de houtvuller gemaakt om mee te werken, is de krimp/uitzetting toch iets anders, daardoor je die opbolling krijgt.
Nu is het met een prop niet 100% te voorkomen, vergelijk het met ieder ander lijmnaadje dat heel soms toch onder de verf tevoorschijn komt, maar in ieder geval minder dan met een grote prop synthetisch vulmiddel.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
voor 'goed' betaal je meestal een goeie prijs
zelfs wanneer de maten overeenstemmen, is het best om de proppen vooraf te krimpen door ze bv in een oven te leggen
net zoals dat bij koekjes aangeraden is
uiteraard zijn tapse proppen het best
niet per definitie ik gebruik de proppenboren van Stanley, weet niet of deze nog te krijgen zijn. Deze waren gekocht en gebruikt door m’n vader.
heb een goedkope set er bij gekocht die hier op leek en deze en de Stanley zijn simpel zelf te slijpen en maken net al als de Stanley een zoekertje(vellingkantje)aan de prop.

proppen vooraf krimpen is echt niet nodig,! Risico in magnetron kapot koken van de hout cellen en in de oven in mindere mate ook.
werk je daarna het hout af gedraagt de prop zich anders als het omliggende hout want de houtcellen zijn immers kapot.

waarom zijn tapse proppen het best?
dat valt te bezien bij een ondiep geboord gat past de prop niet om dat deze te klein is. (Taps)
en als de diepte van het gat en prop wel overeen komen dan bij toekomstig schuren schaven ontstaat er een opening.

kortom een eenvoudige “rechte” set is voldoende en met de juiste boor super.
ik mag graag een speedboor gebruiken die ik aangepast heb op de proppenboor door de “grote”centreer punt van de speedboor kan ik direct de schroef plaatsen. Door een speedboor met overmaat te nemen en deze iets ter te vijlen heb ik altijd passende proppen. Stanley heeft gekke maten proppen 9mm 11mm 15+mm. Waarschijnlijk afgeleid van inch maten en de bijbehorende gatenboortjes zijn al lang gesneuveld aanpassen van een speedboortje is zo gebeurd. En de diepte aangeven met een watervaste stift.

Groetnis,

Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Waarom heeft Stanley geen proppenboren meer?
Wij verkochten beide boren van Stanley dus de verzinkboor voor de schroef die ook de uitsparing van de prop boort en de proppenboor. De vertegenwoordiger van Stanley kwam ons vertellen dat vanuit Amerika het assortiment werd aangepast. Artikelen die minder verkochten gingen eruit (nieuw management) Dus geen proppenboren van stanley meer. Mijn reactie was dan gaan ook de verzinkboor eruit en gaan we over op een merk dat beide verkoopt. Dat was toch nog wel lastig want dan worden de prijzen een stuk hoger.
In het algemeen is de kwaliteit van Stanley behoorlijk achteruit gegaan. Veel artikelen verpakken ze alleen.
De meeste schaven zijn bagger geworden (Sweathard serie kan er mee door) en zo kan ik wel door gaan.
De rolband maten en messen voldoen prima.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.