Ik kon het weer niet laten

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
WhatsApp Image 2024-01-21 at 11.43.06(1).jpeg
WhatsApp Image 2024-01-21 at 11.43.06(2).jpeg
WhatsApp Image 2024-01-21 at 11.43.06(3).jpeg
WhatsApp Image 2024-01-21 at 11.43.06(4).jpeg
WhatsApp Image 2024-01-21 at 11.43.06(5).jpeg

Na een tip van @Mbeldman opgepikt hier 20min van mijn huis vandaan.

Ja, het ding draait (niet zelf getest), maar heeft overduidelijk wat liefde nodig. Ik ga hem ergens dit jaar beginnen opknappen, maar hij gaat mijn nieuwe (veiligere) zaagtafel niet vervangen. Ding komt naar zeggen van de verkoper van een oude scheepswerf vandaan. Het heeft er alle schijn van dat het ding handgebouwd is. Het frame is in elkaar gelast met een paar houten wielen voor de mobiliteit. Er zit gewoon een houten plaat op de bovenzijde waar een sleuf in gezaagd is.

De motor:

1705834542938.jpeg

komt bij EMF Dordt vandaan.



Dat is ook gelijk zo'n beetje het enige dat we kunnen dateren aan deze machine. EMF Dordt heeft bestaan van 1911 tot 1977, maar op basis van informatie op de twee bovenstaande links schat ik de productie van deze motor in vanaf 1919:

1705834957060.jpeg


Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de hele machine zo oud is, men kan ook in 1940/50/60 besloten hebben een oudere motor in te bouwen.

Omdat de zaag zo'n beetje alle moderne veiligheden ontbeert ga ik tijdens de restaurantie ook wat tijd pakken om te bekijken hoe dit verbeterd zou kunnen worden. Onder andere een spouwmes lijkt mij een broodnodige aanvulling, ik ga wel pogen e.e.a. in het ontwerp van de tijd te maken, maar het zal meer een museumstuk worden dan een alledaagse machine. Waarom dan toch restaureren en aanpassen? Omdat musea waarin je niks aan mag raken saai zijn en het gewoon gaaf is als spul van vroeger nog goed werkt.

De wielen zijn nog in hele nette en goede staat, dus buiten wat opknapwerk en smering hebben die weinig werk nodig.

Er komt tezijnertijd nog wel een apart projecttopic voor deze machine, voor nu parkeer ik hem even in een hoekje.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Mooi oud stuk. Zelf zou ik alleen dat er aan doen dat hem zoveel mogelijke in oorspronkelijke staat brengt maar zoals jij je doelstellingen beschrijft komt dat wel aardig overeen. Soort van terug restaureren. of conserverend restaureren. Die EMF is ook mooi.
Trigger: weer een leuk project!!
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Mooi museumstuk! Die geleider is een van de grotere veiligheidsrisico’s, maar dat kun je gemakkelijk oplossen met een verstelbare hulpgeleider. Daarvoor hoef je slechts een gat in de bestaande geleider te boren en draad in te tappen……

Succes met het project!

1705837654902.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.