Ik ben Catalin

catalin

Nieuw lid
13 okt 2021
18
4
Purmerend
Ik ben helemaal nieuw. Nieuw in dit land, veel nieuws in Purmerend en heel erg nieuw in de houtbewerking. Ik werk graag met hout en gebruik het handgereedschap, maar ik sluit elektrisch gereedschap absoluut niet uit. Vanwege mijn gebrek aan vaardigheden, gebruik ik soms liever een cirkelzaag om het houtstuk niet te verpesten.
Ik kom uit Roemenië, ik ben 34 jaar oud en ik ben werktuigbouwkundig ingenieur. Ik noem mezelf een hobbyist in houtbewerking, en ik ben heel blij als ik iets nuttigs in huis maak; of het een plank is, een snijplank voor mijn vrouw of een speelgoeddoos voor mijn zoon, iedereen is blij.
Ik mis veel tijd om mijn hobby te doen en ook veel gereedschap, daarom ben ik op zoek naar een hobbyclub. Een collega van mij is lid van zo'n hobbyclub maar dit is op 2 uur rijden.
Ik zou graag iets in de buurt zoeken, misschien kan iemand van jullie mij iets aanraden in Purmerend en omgeving.
In de tussentijd zal ik proberen zoveel mogelijk van dit forum te leren. Ik ben een oude school die is opgegroeid met forums en ik ben blij te ontdekken dat er zo'n mooie bestaat.
Ik zal proberen me in het Nederlands uit te drukken, maar ik spreek geen Nederlands en nu vertaal ik dit bericht met google translate. Dus als ik een hoop fouten heb gemaakt, begrijp dan alstublieft mijn situatie. Ik ben natuurlijk Nederlands aan het leren, maar ik zit niet op dat niveau.

Blij om hier te zijn, ik groet u allen,
Catalin
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Welkom op het forum
Nederlandse taal is niet zeker niet gemakkelijk, dank zij de pc wordt het wel een stuk gemakkelijker,
 

catalin

Nieuw lid
13 okt 2021
18
4
Purmerend
Dank jullie wel voor de warme ontvangst. Maar weet iemand echter een hobbyclub waar ik een abonnement kan betalen om de gereedschappen en het pand te gebruiken, en om in de buurt van Purmerend te zijn?
 

mvdv

Nieuw lid
13 feb 2020
17
12
Het is misschien niet helemaal wat je zoekt, maar ik kan je aanraden om eens bij Konijn Meubelmakers gaan kijken in Zuid Oost Beemster (aan de rand van Purmerend). Ze hebben opleidingen en workshops, en kan een goede manier zijn om anderen te leren kennen. Bijzonder vriendelijke en kundige mensen daar.


edit: Ik weet dat ze indertijd ook bezig waren om de werkplaats / gereedschappen beschikbaar te maken voor mensen buiten de cursus. Misschien is dit wat je zoekt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
D


Dit is mijn naam. Het is een gewoon naam in Roemenië.
My bad. Maar: catalin is ook een bakeliet-achtige kunststof, ook uit het begin van de 20e eeuw, waar veel gebruiks en kunstvoorwerpen van gemaakt werden. Het was oorspronkelijk cremekleurig, maar verkleurde met de tijd naar een diep oranje. Veel catalin-gebruiksvoorwerpen zijn op dit moment gewilde verzamelobjecten, denk aan scheerkwasten met een handvat van catalin. Maar ook radio's.

Het is weliswaar geen hout - maar is voor sommige houthobbyisten toch een bekend, alternatief materiaal...
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
213
117
Salut Cătălin,
Welkom op het forum!
Helaas kom ik niet uit de buurt van Purmerend dus kan ik je niet verder helpen met je vraag.
Hopelijk lukt het je om iets moois te vinden en wat meer tijd aan je hobby te besteden!
 

catalin

Nieuw lid
13 okt 2021
18
4
Purmerend
My bad. Maar: catalin is ook een bakeliet-achtige kunststof, ook uit het begin van de 20e eeuw, waar veel gebruiks en kunstvoorwerpen van gemaakt werden. Het was oorspronkelijk cremekleurig, maar verkleurde met de tijd naar een diep oranje. Veel catalin-gebruiksvoorwerpen zijn op dit moment gewilde verzamelobjecten, denk aan scheerkwasten met een handvat van catalin. Maar ook radio's.

Het is weliswaar geen hout - maar is voor sommige houthobbyisten toch een bekend, alternatief materiaal...
Oh, dit is heel interessant. Hoewel ik weet wat bakeliet is, heb ik nooit de connectie met Catalin gekend.
Er is iets dat ik moet vermelden. In het Roemeens wordt mijn naam eigenlijk geschreven met een speciaal teken dat "ă" is, dus mijn naam is Cătălin. Zo is Catalin niet alleen iets anders, maar klinkt het ook anders. Ik schrijf mijn naam echter met een normale "a" omdat op de ENG/INT-toetsenborden "ă" niet bestaat.
Elke dag nieuwe dingen die je vindt/leert.
Bedankt!
 

catalin

Nieuw lid
13 okt 2021
18
4
Purmerend
Het is misschien niet helemaal wat je zoekt, maar ik kan je aanraden om eens bij Konijn Meubelmakers gaan kijken in Zuid Oost Beemster (aan de rand van Purmerend). Ze hebben opleidingen en workshops, en kan een goede manier zijn om anderen te leren kennen. Bijzonder vriendelijke en kundige mensen daar.


edit: Ik weet dat ze indertijd ook bezig waren om de werkplaats / gereedschappen beschikbaar te maken voor mensen buiten de cursus. Misschien is dit wat je zoekt.
Ja, als zij (of iemand anders) toegang kunnen verlenen tot de gereedschap, is dit wat ik zoek. Mijn collega heeft precies dit in zijn club, maar het is te ver voor mij. Ik zal ze controleren. Bedankt voor de tip.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.