IJzeren toognagels

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
77
Den Haag
Ik zit het boek van A. Rauwerda te lezen en ik kom onderstaand verhaal van ijzeren toognagels tegen. Ze worden gebruikt voor het 'togen' van pen- en gatverbindingen. Als ik mijn pen- en gatverbinding toog, dan snij/zaag ik een punt aan de houten nagel die ik er in wil hebben en ram met subtiel geweld die in de voorgeboorde gaten. Ik vroeg me af, kent iemand het gebruik van deze ijzeren toognagels. Werkt het handig en zo ja, zijn ze nog ergens te verkrijgen?
Ik zie wel dat er toognagels.nl bestaat maar die heeft alleen de houten nagels.

1705476931488.png
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Ik denk niet dat je die nog gaat vinden maar er 1 maken of laten maken is ook geen hogere wiskunde

in de staalbouw heb je sleutels met een werfpunt die hebben een soortgelijke functie

1705481467496.png
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Err, die snap ik niet - een toognagel is een permanent onderdeel van een verbinding toch? Ik kan me niet voorstellen waar je een 'ding' met aan 1 kant een ringsleutel permanent in zou slaan? Maar wellicht mis ik wat?
je slaat of steekt die werfpunt er in om de gaten goed ten opzichten van elkaar te centreren of in geval van een windverband een beetje spanning aan te brengen

Als de gaten goed zitten draai je een bout in een ander gat vast.
daarna tik je de werfpunt er weer uit en voorziet dat gat ook van een bout

dat doe je met een toogijzer ook ongeveer dat ijzer laat je ook niet zitten
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
je slaat of steekt die werfpunt er in om de gaten goed ten opzichten van elkaar te centreren of in geval van een windverband een beetje spanning aan te brengen

Als de gaten goed zitten draai je een bout in een ander gat vast.
daarna tik je de werfpunt er weer uit en voorziet dat gat ook van een bout

dat doe je met een toogijzer ook ongeveer dat ijzer laat je ook niet zitten
OK, duidelijk
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
59
77
Den Haag
Heldere uiteenzetting, waarvoor dank. Maar ik begrijp dus dat het eigenlijk niet meer gebruikt wordt en je net zo goed direct je houten nagel er in kan rammen om je pen en gat op hun plaats te krijgen en daarna te houden
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Heldere uiteenzetting, waarvoor dank. Maar ik begrijp dus dat het eigenlijk niet meer gebruikt wordt en je net zo goed direct je houten nagel er in kan rammen om je pen en gat op hun plaats te krijgen en daarna te houden
Rammen, rammen.... met enige overredingskracht monteren bedoel je. Denk ik :)
 
  • Haha
Waarderingen: stvno

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik heb een goedkoop stuk rondstaal gekocht en daar een punt aangeslepen met een werkbankslijper.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.