@ Ernie, poedercoaten en verzinken en poedercoaten is natuurlijk het best, bedankt voor het onder de aandacht brengen. Ik zal morgen voor de aardigheid eens vragen een bedrijf waar we wel eens mee werken wat de kosten zijn van zoiets en hoelang het gaat duren. Zou mij ook weer schilderwerk uitsparen, maar ik denk dat het er toch uitdraait op schilderwerk. Het hek zal toch om de zoveel jaar geschilderd worden en het is toch afwachten hoe lang een multiplexen hek meegaat.
@ Wupsie, ik zal een paar foto's maken en door m'n vrouw laten plaatsen, toch eens leren hoe dat moet

Ik denk trouwens niet dat het zo bijster interresant zal zijn, zo veel stelt het niet voor.
Voor de liefhebbers: het hek is gezaagd uit een plaat 22 dik watervast multiplex. 3 meter breed en 1,5 m hoog op het hoogste punt. De ronding uitgezaagd met een decopeerzaag en nageschuurd met de bandschuurmachine, de sparingen met een invalzaag en decoupeerzaag gezaagd, ronde kanten gefreesd en bijgeschuurd.
Op de bovenkant heb ik een gegalvaniseerde strip geschroefd van 50 mm breed en 3 mm dik, waar ik van te voren het (afgezaagde) heng aangelast heb. Op de strip zit een meranti afdeklat waaronder ik aan beide kanten een in de ronding gezaagde houten lijst geschroefd heb.
Van de stalen strip zie je dus niks terug, die zit er puur in om het hek recht te houden (en als verrassing voor degene die er door denkt te kunnen rijden met de auto

). Alle randen heb ik 2 keer behandeld met randsealer voor multiplex en het hek een paar keer in de verf gezet.
Een mooi eiken hek is natuurlijk degelijker op termijn, maar ik heb voor dit gekozen ivm gewicht/verhouding van het hek, ook de kostprijs en de vlotheid waarin het hek te maken was speelden mee, natuurlijk.
Het hek draait aan 2 duimhengen, de duimen zijn op een balkje geshroefd. De stevigheid en soepelheid waarmee het hek draait vallen me niks tegen, ik was eerst bang dat 3 meter lang hek met de draaipunten hoh op +-145 cm misschien zwak zou zijn.