Iets voor de beginner met frezen??

Bobbie

Actieve deelnemer
25 aug 2011
72
0
Amstelveen
Eerst maar eens kijken, wat er in mijn spaarvarken zit aan spaarcentjes :? en dan eens mijn vrouw lief aan kijken :roll:
Wie weet dat ze een kleine bijdrage wilt leveren :mrgreen:
 
A

Anonymous

Guest
Ik ben er al met haar.
Geen probleem zei ze.

Ga maar halen,en wegblijven............

:lol: :lol:
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Die heb ik in mijn schuurtje staan!
Omdat ik hem maar weinig gebruikte heb ik het binnenwerk eruitgehaald en omgebouwd tot sauna. ;)
 

WR1944

Oud hout
Bedoel je belachelijk duur of belachelijk goedkoop?
Ik zou het alleen al niet moeten omdat het volgens mij alle gevoel wegneemt met het hout. Je dumt het hout in de machine, je programmeert het geval en je hebt genoeg tijd over om naar de kroeg te gaan om je ellende te verdrinken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Helaas ben ik te laat voor deze aanbieding. Vorige maand een andere gekocht. Hier was de komma toch noch enige plaatsen naar links toe. :lol: :lol: :lol: Of hou ik links en rechts niet zo goed uit elkaar.
 
A

Anonymous

Guest
Ik ben bang heren,dat het toch iets van de toekomst is.
Vaklui worden bijna niet meer opgeleid,en degene die het willen leren,zijn met mondjesmaat
aanwezig hier en daar.(vooral hier ;) )
De vraag naar producten blijft,dus koopt de fabrikant een machine,die straks
alles doet wat voorheen 5 man of meer deed.

Voortschrijdende veranderingen maken een mens niet altijd blij.............


:cool:
 

tuoh

Oud hout
Voor of tegen, maar het is wel een stukje toptechniek. In dit gamma is Weinig de referentie.
Ramenautomaten zijn de laatste jaren totaal herdacht, tot voor enkele jaren waren de machinecenters een combinatie van een freesmachine met een penmachine. Beide waren heel duidelijk van elkaar te onderscheiden. Voorbeeld hiervan de Weinig Unicontrol. Ook toen al de Rolls Royce van de ramenautomaten.

Maar de tegenwoordige configuratie komt oorspronkelijk van Biesse, een gerenommeerde machinebouwer uit Italie. Die gebruikte van in het begin een CNC gestuurde freesmachine met in- en uitvoertafels.
Deze laatste configuratie is heel wat veelzijdiger, en ook nog eens compacter te bouwen mede door de inbouw van een gereedschapsmagazijn, de freesas pikt hier zelf de gewenste frees op. Met één freesas zijn er zo verscheidene bewerkingen mogelijk, zelfs boren. Bij de oude machines had je per bewerking een as met bijhorende motor en afzuiging nodig. Dit werd nodeloos gecompliceerd.

Het is inderdaad geen handwerk, maar desondanks toch boeiende materie om te volgen. Zeker ook omdat hoe gecompliceerd de machine ook is, het de man achter de knoppen is die het uiteindelijke resultaat gaat bepalen. Zet een prutser achter de knoppen, en het resultaat is navenant.
Om het uiterste qua kwaliteit en kwantiteit uit deze machines te halen, daar is ook een vakman voor nodig,
hij of zij heeft enkel andere bagage aan boord dan de klassieke timmerman.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Diegenen die graag eens een mooi schuurtje zouden willen bouwen moeten eens aan Google vragen voor wat plaatjes van de "HundeggerK2" Als je die machine aan het werk ziet dan gooi je gefrustreerd die ouwe zooi van handgereedschap zo de hoek in :D

Mvg,

André
 

hanske

Actieve deelnemer
1 sep 2010
39
0
Zijn zo wel meerdere machin bouwers hoor.Homag-Ima-SCM enz enz.
Bij ons staan er verschillende .Verbaas me soms wel wat ze allemaal kunnen en hoe nauwkeurig.Vaak is de operator de beperkende factor (is niet persoonlijk vaak ontbreekt een goede opleiding op de machine)
 

Bobbie

Actieve deelnemer
25 aug 2011
72
0
Amstelveen
Heb hem maar uit eindelijk op mijn verjaardag's lijstje neergezet :mrgreen: mijn vrouw wilde geen bijdragen leveren :cry:
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb nul ervaring met dit soort machines, maar is het niet een kwestie van programmeren? Deze frees moet coördinaten X frezen, geprogrammeerde freeswissel, coördinaten Y frezen enz,enz... Of zit ik er nu heel erg simpel te denken???
Zo werkt het met de metaal cnc machines, toch? Met het verschil dat je met hout rekening moet houden met de nerf?
 
A

Anonymous

Guest
Als het zo simpel is,ga ik er morgen 1 halen.
Even kijken of mijn aanhanger groot genoeg is.

:arrow:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik begrijp niets van jullie reactie's. Hoe frezen jullie dan ? Ik heb al jaren deze machine op mijn zolder staan. Ik doe de deur op, gooi er wat hout in, loop naar de laptop en type "doosje" en dan wacht ik 5 minuten en er komt aan de andere kant een doosje uitrollen. Nu weten jullie gelijk waarom mijn werktempo zo hoog ligt!!!Hahaha
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.