Iepenhout en multiplex

Johnh

Nieuw lid
21 mei 2024
7
1
Harmelen
Ik ben luiken aan het maken voor mijn huis. Ik heb van 20 mm iepenhout frames gemaakt. Twee lange zijden van 60 cm en 9cm breed met daartussen 35 cm lange tussenstukken, ook 9 cm breed. Deze zijn met deuvels haaks verlijmd.
Ik heb ook nog een 9 cm brede schuine diagonaal verlijmd om uitzakken te voorkomen. Dit is inmiddels allemaal af.
Ik was van plan om de buitenkant dan 15 mm multiplex te maken. Deze heb ik al gezaagd. En daar vervolgens met een frees nep planken in te frezen. Dit idee kreeg ik toen ik bij een professionele luikenmaker had gekeken die het zo had gedaan. Dan krijg je geen werking tussen de dekplanken.
Echter,, ineens werd ik bang voor kromtrekken. Immers multiplex doet niks en dat iepenhout wel. Het is wel goed gedroogd.
Ik dacht eerst het gewoon helemaal vast te lijmen in de hoop dat het wel goed komt, maar dat durf ik nu niet meer. Later dacht ik eraan om het multiplex erop te schroeven met ruime gaten. Maar dat voelt ook niet lekker. Iemand een beter idee? Ik ben al veel geld kwijt aan al het hout, dus liefst een oplossing met deze materialen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.500
344
Torhout, België
Ik ben luiken aan het maken voor mijn huis. Ik heb van 20 mm iepenhout frames gemaakt. Twee lange zijden van 60 cm en 9cm breed met daartussen 35 cm lange tussenstukken, ook 9 cm breed. Deze zijn met deuvels haaks verlijmd.
Ik heb ook nog een 9 cm brede schuine diagonaal verlijmd om uitzakken te voorkomen. Dit is inmiddels allemaal af.
Ik was van plan om de buitenkant dan 15 mm multiplex te maken. Deze heb ik al gezaagd. En daar vervolgens met een frees nep planken in te frezen. Dit idee kreeg ik toen ik bij een professionele luikenmaker had gekeken die het zo had gedaan. Dan krijg je geen werking tussen de dekplanken.
Echter,, ineens werd ik bang voor kromtrekken. Immers multiplex doet niks en dat iepenhout wel. Het is wel goed gedroogd.
Ik dacht eerst het gewoon helemaal vast te lijmen in de hoop dat het wel goed komt, maar dat durf ik nu niet meer. Later dacht ik eraan om het multiplex erop te schroeven met ruime gaten. Maar dat voelt ook niet lekker. Iemand een beter idee? Ik ben al veel geld kwijt aan al het hout, dus liefst een oplossing met deze materialen.
Gewoon spijkeren met inox spijkers? Dan kan het hout toch nog beetje werken, doordat spijkers makkelijker meebuigen dan schroeven. Eventueel gebruik je spijkers zonder kop. Met een drevel sla je die nog iets dieper, en werk je af met houtpasta.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.355
2.694
Als het geschilderd wordt gebruik ik liever gewone ijzeren nagels. Die komen veel vaster te zitten. Koppen weg drevelen en zorgen dat de nagels doorsteken, zodat je die kant kan omslaan en in het hout kan verzinken. Dat blijft goed zitten.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
346
147
55
Luzy Saint Martin
Ik heb ook nog een 9 cm brede schuine diagonaal verlijmd om uitzakken te voorkomen.
Schoren mag niet lijmen want dan kan het hout niet meer in de breedte werken.
Als je gaat samenstellen in de dikte dan moet je evenwicht creëren: dus aan beide zijden gelijke dikte verlijmen.
Maar dat werpt meteen de volgende vraag op: waarom Iepen als je de boel gaat schilderen?!

En dan: wat wordt buitenzijde en wat wordt binnenzijde?
En verder: wat doe je met de langszijden van het triplex/multiplex?
 

Johnh

Nieuw lid
21 mei 2024
7
1
Harmelen
Oeps. Ik heb die gelukkig niet met deuvels bevestigd maar met lamello’s, dus die kunnen schuiven. Erg weinig lijm gebruikt, dus dat is dan maar hopen dat het goed gaat.
Iepenhout omdat het licht en toch sterk is. En duurzaam. Wilde eerste eiken, maar watchers erg zwaar en ik moet twee luiken met scharnieren verbinden omdatvil overlap heb tussen twee ramen. Vanwege de mooie tekening dachten we nog aan lakken, maar het staat gewoon niet mooi bij de rest van de boerderij.
Als de luiken openstaan zie je het iepen frame. Het multiplex is dus bijna altijd uit zicht, behalve bij felle zon en storm, dan sluiten we de luiken.
Ik wilde de randen afwerken met iepenhooten stroken en deze verlijmen met alleen het iepenhout. Maar ik denk er nu aan om gewoon kantensealer te nemen voor het multiplex. Ik heb multiplex in overmaat. Als het bevestigd is zaag ik alles gelijk en op maat. De bovenzijde zaag ik wel in een lichte hoek om water te laten aflopen.
Ik bedacht me vandaag dat ik het multiplex verlijm en schroef in het centrum en dan de hoeken met dunne nagels tack.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.355
2.694
Wat ga je gebruiken als scharnieren? Want standaard gehengen bout en of nagel je ook door de luiken heen.
 

Johnh

Nieuw lid
21 mei 2024
7
1
Harmelen
5 luiken hebben duimgehengen. Een daarvan is met scharnieren aan de zesde verbonden. Deze klappen over elkaar heen als ze open zijn. Vandaar hout met goede gewicht/sterkte verhouding gekozen omdat er zo best veel gewicht op het binnenste luikgeheng komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.