Iemand ervaring met Otoro buisleidingen?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Iemand ervaring met Otoro buisklem?

Ik overweeg om drie buisklemmen te kopen. Bij Dictum zag ik Otoro klemmen. Helaas vind ik er weinig info over. Iemand hier met ervaring hier mee? Blijkbaar moet je ook buis hebben met schroefdraad op het einde...
 
Laatst bewerkt:

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik heb er ook twee. Ik vind ze prettig in gebruik, prima kwaliteit. Het is wel handig om er een soort voetje onder te maken zodat je ze zelfstandig kan laten staan. Je hebt inderdaad wel buizen nodig met schroefdraad aan 1 einde. Kun je ook redelijk zelf makkelijk tappen, maar is ook te koop met.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik ben een gefitte cv installatie aan het slopen. De 3/4 buis ga ik gebruiken voor mijn bessey buisklemmen. Ik heb nog wat 1/2 liggen voor de liefhebber. Misschien ook nog wat 3/4 dus wie nog wat nodig heeft doe een p.m. Ophalen in Gaanderen
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Ik gebruik de otoro klemmen voor het verlijmen van snijplanken.
Naast de otoro gebruik ik ook de bessey klemmen. De bessey klem heeft een voet waar het geheel inclusief werkstuk op kan rusten.
Dat kan handig zijn. Ook het ontbreken van die voet (otoro) kan handig zijn.
Een ander verschil zijn de "klemplaatjes". Daarmee bedoel ik het gedeelte van de klem wat je over de buis schuift en na loslaten op de buis klemt.
Bessey heeft aan beide zijden de mogelijkheid om deze klem in te drukken en te verschuiiven, de otoro slechts aan één zijde.
Het doet echter niets af aan de klemkracht (het verschuiven van het klemgedeelte op de buis). Die is bij beide uitstekend.
Als ik beide klemmen vergelijk dan heb ik het gevoel dat ik met de otoro klem meer spankracht kan geven met minder inspanning van mijzelf.
Maar nogmaals, dat is mijn gevoel en mijn ervaring.

Succes met je keuze.
Groet,
Jan
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Ik heb zowel de Otoro ("eerbiedwaardige tonijnbuik") als de Bessey 3/4. Maar heb enkel de laatste gebruikt, tot nu toe. Otoro heeft een geweldige 'build quality" en het principe is ook heel interessant (perskracht op de stang). De Besseys hebben wat mij betreft ruim voldoende perskracht en zijn door de voetjes heel praktisch.

Punt van aandacht is dat kant-en-klare buizen moeilijk te vinden zijn. Ik heb ze bij Toolstation gevonden (ze heten daar pijpnippel & de grootste lengte die ze hebben is 150 cm). Voor zelf maken (met steiger- of gasbuis) heb je een goede draadsnijder nodig & die is voor eenmalig gebruik aan de dure kant. Je kunt ook snijders huren bij de bekende adressen, maar dat heb ik aan me voorbij laten gaan.

Geschikte RVS-buizen worden gebruikt in de industrie en landbouw (melkverwerking), maar ik heb gemerkt dat de leveranciers weinig interesse hebben in leveren aan particulieren. Jammer, ik had RVS wel kek gevonden, maar gegalvaniseerd is ook mooi… De schroefdraad kan trouwens net niet de goede zijn (is allemaal heel verwarrend - je moet een conische British Standard hebben).

In Duitse bouwmarkten hebben ze de gewenste stalen buizen wel. Zal ermee te maken hebben dat we in NL geen samengestelde buizen gebruiken voor gas, maar die gele buigzame.

O ja, met een passend verbindingsstuk (een sok heet dat geloof ik) kun je meerdere lengtes aan elkaar schroeven, dus zijn heel erg lange klemmen ook mogelijk als je geen meters beschikbaar hebt.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
In belgie en duitsland liggen deze stkken pijp gewoon in de bouwmarkt. schroefdraad aan beide zijden, dus doormidden zagen en dan heb je al 2 genoeg voor 2 klemmen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.