Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13
    Athanor
    Guest

Red face Hoe maak je een pijpklem?

Door een flinke lijmklus die op stapel staat heb ik een tekort aan lange lijmklemmen. Daarom breid ik mijn collectie pijpklemmen nog maar even uit met een viertal pijpklemmen van 150 cm. Deze worden met een schroefdraad op stalen pijpen bevestigd. Dit weekend gerealiseerd en hierbij de werkwijze. Men neme:
    • Vier sets pijpklemmen
    • Vier lengtes stalen gaspijp van 150 cm
    • Een snij-ijzer met ratel
    • Een stevige bankschroef
    • Wat (snij)olie

Ga als volgt te werk:
    Zet de pijp stevig in de bankschroef vast en laat ongeveer tien cm uitsteken voor het snij-ijzer. Schuif de snijkop (rechts snijdend) met ratel over het pijpeind. Duw de snijkop tegen de pijp en begin met de ratel te snijden. Smeer tijdig de snijkop met wat olie om dit proces te vergemakkelijken. Snij door tot de kop bijna het buiseinde heeft bereikt. Keer de ratelrichting om en verwijder de snijkop. Maak het geheel schoon en schroef de pijpklem er op. Draai deze door tot hij klemt. Schuif vanaf het andere eind het tweede deel van de pijpklem erop en....... klaar is je pijpklem Herhaal deze stappen voor de ander pijpen.

Leveranciers
    • De pijpklemmen kun je bij elke goede lokale gereedschapshandel kopen (Bessey) ook Baptist heeft verschillende modellen in de collectie. Ik heb dezelfde sets als van een vorig project gekocht bij Dieter Schmid Fine Tools.
    • De stalen pijpen heb ik bij De IJzershop gehaald, toevallig is die in Leeuwarden gevestigd, dus ik had ze in een half uurtje te pakken. Anders kun je bij Wildkamp terecht of een lokale loodgieter, die je mogelijk ook met het draadsnijden kan helpen
    • Het snij-ijzer met ratel heb ik deze keer gehuurd bij BoRent.

Kosten
    De pijpklemmen 4 x € 14,90 plus € 10,- verzendkosten is afgerond € 70,--
    Vier pijpen van 150 cm voor € 25,-- (zelf gehaald)
    Huur snijkop met ratel € 11,--
    Totale kosten € 106,-- is € 26,50 per pijpklem van 150 cm

Links naar andere topics
    http://www.woodworking.nl/showthread...t=Serre+joints

Foto's:

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
    Laatst gewijzigd door Athanor; 04-05-14 om 21:37.

Nice hoor!

Mooi duidelijk verhaal.
    Maar je hebt dus die snijkop voor het draad ergens gehuurd? Waar kun je zo iets huren?

Blijven de buizen als je iets dwingend moet klemmen, met kracht dus, vlak?

Kun je daar ook een soort van voetstuk voor krijgen, zodat de pijpklem op een soort van kleine poot staat waarbij je bv een houtdraadbout in een tafel of plaat kunt schroeven??
    Net zoiets als bij een Serre-Joint? of zoals ze ook wel worden genoemd: lijmknecht of sergeant.

Ik zie bij die pijpklemmen altijd twee maten staan; 1/4 en 1/2
    Snap geloof ik dat 1/2 inch groter is dan 1/4.
    Dat zal vast met de maat van de buis dikte te maken hebben.
    Maar wat is daarvan het verschil tussen de klemmen en de klemkracht? Groter klem oppervlakte van de lijmkop?
    Stom dat we maten van buizen nog steeds in Inch doen.

Doe je nog Locktite o.i.d tussen het draad van de buis en de klemkop?
    Laatst gewijzigd door Zweihaak; 05-05-14 om 23:11.

Zweihaak volgens mij is het 3/4 en 1/2

Ai ja idd, scherp van je Wim.

Voor mensen in de grensstreek met Belgie, is het een optie om de pijpen over de grens te halen.

Zo'n beetje elke bouwmarkt, heeft deze 3/4' pijpen mét schroefdraad aan beide zijden (1pijp=2klemmen), gewoon op voorraad.

Athanor
    Guest
    @zweihaak
    't is nog vroeg in de ochtend..... maar het snij ijzer heb ik bij de BoRent gehuurd, zie de link bij onder het kopje leveranciers voor meer info. De klemmen buigen wel door, ook omdat je flink kracht kunt zetten. Het is daarom aan te bevelen om aan beide kanten van het te lijmen object klemmen te zetten.

Bij deze klemmen zijn geen pootjes verkrijgbaar, zelf maken?

Locktite is niet nodig, de draad loopt taps toe en zet zich vanzelf klem

Fons

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robert Hardwoodie Bekijk Berichten
    Voor mensen in de grensstreek met Belgie, is het een optie om de pijpen over de grens te halen.

Zo'n beetje elke bouwmarkt, heeft deze 3/4' pijpen mét schroefdraad aan beide zijden (1pijp=2klemmen), gewoon op voorraad.
    Bedankt voor de tip!

Hoe maak je een pijpklem

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    Bedankt voor de tip!
    De pijpen met aan twee kanten draad (1/2" en 3/4") zijn ook verkrijgbaar bij Toolstation. Tot 1,5 meter lang. Dus 1 lengte geeft al materiaal voor twee klemmen van 75 cm. Prijs ca. € 11.50, en boven
    € 10 gratis bezorging.
    Ik heb ze geprobeerd en ze passen (1/2") op de klemmen van Dieter Schmid

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Hier bij de Home Depot koop je zwarte 3/4" gaspijp van 10 ft (ca. 3 m) voor rond de €12 (gegalvaniseerd voor rond de €16). Aan beide einden zit schroefdraad. Dus als je ze middendoor zaagt kun je er twee klemmen van 1,5 m van maken. Ik zelf heb de in onbruik geraakte gasleiding in huis gedemonteerd en heb daardoor een overdosis aan 3/4" pijp. Ik heb 4 sets klemmen gekocht en zo nu en dan wissel ik de klemmen als ik een kortere of langere klem wil hebben.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten