Iemand ervaring met het draaien hout in combinatie met metaal?

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik was een tijdje geleden van plan een ring te draaien van aluminium met messing buisjes en een houten middenstuk, heeft iemand ervaring met het draaien van een dergelijk iets? of misschien iemand anders gezien die dit al eens geprobeerd heeft?

ring2.jpg
 
Laatst bewerkt:

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ik heb wel redelijk ervaring met metaal draaien. Ik verwacht niet dat je dit echt goed kunt doen op een hout draaibank. Ik verwacht eerder andersom, dus hout op een metaaldraaibank.
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Ik doe dit wekelijks.
Voornamelijk ebben en messing.
De onderkant snookerkeu is voornamelijk uit ebbenhout en het voorste stuk wordt ook voorzien van ebbenhout. Deze 2 delen worden samen gezet met messing sluitingen.
Deze kan ik probleemloos afdraaien tot de gewenste diameter, op een metaal draaibank met snijstaal beitels.
Denk wel dat hoe harder het hout hoe beter het resultaat.
Met zacht hout zal dit makkelijker afnemen dan het metaal en dan een aantal 10 den dunner worden.
Ik draai het geheel dan een paar 10den dikker en ga dan de messing op maat brengen.
Met schuren kan je dan alles gelijk brengen in maat.
Succes
Daniel
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik was een tijdje geleden van plan een ring te draaien van aluminium met messing buisjes en een houten middenstuk, heeft iemand ervaring met het draaien van een dergelijk iets? of misschien iemand anders gezien die dit al eens geprobeerd heeft?

IK draai wel messing, koper en aluminium op een houtdraaibank. Meestal ringen die ergens overheen moeten - messing ook wel 'platen' - de platte eindstukken van schroefdraadeinden die gebruikt worden om deelbare wandelstokken te maken - om ze dezelfde diameter als de wandelstok te geven. Aluminium draaien gaat prima, en daar gebruik ik gewoon mijn normale beitels voor. Koper kost meer moeite en messing is zelfs knap vervelend - voor messing en koper heb ik een aparte HSS beitel die ik alleen daar maar voor gebruik. Het is feitelijk schrapen. Alu kun je ook, met enige moeite, 'snijdend' draaien, beter zelfs dan delrin (yuck, al die plastic krullen die aan je apparatuur blijven hangen).
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Hoe verbind je het hout met het metaal?

De kleinste messing buisjes die ik kan krijgen hebben een buitendiameter van 1,6mm (binnendiameter niet gegeven), deze bepalen de dikte van de ring. Geloof dat ik de buisjes eerst maar eens achterwege moet laten, simpel beginnen.

Heb een metaaldraaibank, het lijkt mij inderdaad het makkelijkst hier op te gaan draaien ipv. houtdraaibank.

Ik heb nog wel een stukje ebben liggen, maar geloof niet dat ik dat er erg bij vindt passen. Er liggen ook nog stukken purperhart en kingwood in mijn voorraad, maar vraag mij bij het kingwood af of het zich wel laat lijmen aan metaal i.v.m. het oliegehalte in het hout.
 
Laatst bewerkt:

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Ik heb al wel eens een soort gelijke gedraaid op de houtdraaibank met gewone houtdraaibeitels en dat gaat goed hoor. Of het goed gaat zal er wel aan liggen welk metaal of je wilt draaien denk ik. De ring die ik gemaakt had was van mahonie met aluminium.
Welke lijm je er het beste voor kunt gebruiken ben ik nog niet achter. Zelf heb ik bison tix gebruikt maar door de warmte die ontstaat tijdens het draaien laat de lijm weer los. Daarna epoxy lijm gebruikt maar daar bij het zelfde probleem. na de zoveelste keer de boel vast te hebben gelijmd en een paar dagen laten drogen, er voor gezorgd dat de ring niet te warm werd tijdens het draaien en schuren door elke keer een klein stukje te doen en dan eerst weer af laten koelen.
Verder zou ik idd de messing ringetjes er niet in doen want dan wordt de ring wel erg dik.

Gr Marco


Gr Marco
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.