Ik werk met een transpallet (palletwagen of pompwagen in Nederland) in een kelder en wil misschien toch enige kanttekeningen maken bij de handigheid hiervan.
Ikzelf moet mijn machines zelden verplaatsen en vond de transportinrichtingen vrij duur, zeker gezien ik een transpallet staan heb. Heb eerder machines van o.a. Rojek en Casadeï staan gehad, nu Felder.
Transpallet wordt gebruikt voor het ter plaatse brengen van de machines en voor die zeldzame keer dat ze toch verplaatst moeten worden, alsook voor het verplaatsen van bouwmaterialen op kleine palletten (moeten door een deur kunnen), het verplaatsen van werktafels etc.
Wat de machines betreft: transpalletten bestaan niet alleen in verschillende lengtes, maar ook in verschillende breedtes. Heel wat kleinere combinatiemachines kun je niet zomaar rechtstreeks opheffen met een palletwagen omdat deze te breed is om eronder te passen. Onder heel wat machines kan je ook maar in één richting onder rijden met een palletwagen. Onder een KF700 van Felder kan je met een min of meer standaardbreedte palletwagen van 55 cm enkel in de lengte. De verplaatsing die je het meest moet maken in een kleine werkplaats is deze in de breedte (dichter bij of verder weg van een wand zetten). Je zal dus wat heen en weer moeten manoevreren (en die plaats moet dus ook vrij zijn). Een paneelzaag van Altendorf is meestal voorzien om vanuit iedere richting te onderrijden met een palletwagen. (Misschien toch eens een klein minpuntje aan het adres van Felder, komt niet zo vaak voor op het forum

)
Een vlak- vandiktebank van Felder is te smal om een standaard palletwagen van 55 cm onder te plaatsen (uitsparing is een goeie 45 cm bij een AD 741 of een AD 941). Bij het binnenbrengen in mijn werkplaats is het met wat tussenstappen gegaan (opkrikken van de machine, balken op blokken.... Machine rechtstreeks op de poten van de palletwagen geplaatst.... Eens ter plaatse de handleiding gelezen en vastgesteld dat er wel een oplossing voorzien is van Felder uit: aan de achterzijde van de machine kan je een paar draadstangen door bussen in het machineframe schroeven, dan kan je de machine laten steunen met een poot van de palletwagen onder het frame, en de andere poot onder deze draadstangen. Heeft tot gevolg dat de transportbreedte wel toeneemt. Heb het zelf nooit geprobeerd. Installateur die in opdracht van Tema ter plaatse kwam, zij niets te weten van die mogelijkheid en zij dat het volgens hem niet kon.
Verder i.v.m. kleine palletten in een kleine werkplaats: om een pallet op te nemen met een palletwagen, moet de ruimte voor die pallet vrij zijn, om met de palletwagen te kunnen rijden en manoevreren. Hetzelfde voor werktafels etc. Op de momenten dat de werkplek netjes opgeruimd is, en mits de werkplek doordacht is ingericht, gaat dit prima. In mijn werkplek is dat helaas niet alle dagen het geval en staat er al vaak eens iets in de weg...
Dit alles gewoon om even te schetsen dat de mobiliteit met een palletwagen in een kleine werkplaats toch ook een zekere relativiteit kent.... Al blijft het voor mij wel het beste systeem.