iemand een idee

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
ik heb pas een stammetje in plakken gezaagd ik heb alleen geen idee wat voor hout soort het is iemand een idee ? alvast bedankt voor de info

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Leuk houtraadsels!

Robinia heeft niet zo'n duidelijke spint/kernhout overgang + een hele andere bast. Ik denk aan Walnoot, al klopt de bast niet echt... Het doet me ook wat aan Eik denken, vooral de bast en dikte van de schors, maar het kleurverschil is wel erg groot voor eik (of het hout is nog kleddernat).
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
het hout is inderdaad kledder nat nou hoorde ik ook iemand zeggen dat het ook populier kon zijun kunnen jullie je er in vinden ?
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
ik ben er nog niet helemaal achter welke hout soort het is op internet is het moeilijk te zien
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Moet je niet meer in de richting van fruithoutsoorten zoeken?
Ik dacht eerder aan appel of pruim.
Eik, robinia, populier en iepen is het zeer zeker niet.
Ook voor walnoot lijkt mij de structuur te fijn en de kleur klopt niet helemaal, maar dat kan natuurlijk wel bedriegen op de foto...
 
A

Athanor

Guest
Als je een stukje van het kopshout van dichtbij kunt laten zien (geschaafd) kunnen we snel beoordelen of het iepen is.

Fons
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Nog iets om Eik uit te sluiten; Als je 'stralen/spaken' ziet zoals hier op het kopshout is het zeker een Eikensoort, anders niet.
eik20kops2.jpg


Dus, of walnoot, of Iepen denk ik (Voor fruitbomenhout lijkt me het spinthout aan de lichte kant).
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey mensen bedankt voor jullie reactie
ik heb de hovenier nog even gevraagt die de bomen gekapt heeft en die zegt dat het een populier was ik zal ook eens een stukje kops hout schaven kijken of we er dan meer dudelijkheid over kunnen krijgen nogmaals dank voor de reactie's
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Populier lijkt me zeer onwaarschijnlijk omdat bij populier weinig onderscheid is tussen kern- en spinthout. Dat kan je van de getoonde houtsoort niet zeggen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.