Iemand een idee hoe krijg je krassen uit plexiglas krijgt?

P

Pel

Guest
Iemand een idee hoe krijg je krassen uit plexiglas krijgt? Ik ben een kinderkeukentje aan het maken en voor het ovendeurtje heb ik plexiglas gebruikt, wat al vele jaren op een oude vogelkooi zat. In eerste instantie dacht ik dat het wel mee viel, maar bij nadere beschouwing zitten er toch behoorlijk veel krassen op, iemand een idee hoe die te verwijderen?

Groet Pel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Moet het doorzichtig blijven? Zo niet, dan zou je het kunnen opschuren tot korrel 240 oid. Wil je het wel weer doorzichtig hebben, dan moet je doorschuren met een veel fijnere korrel, totdat het naar je zin is.
Maar het is wel een werkje om het weer mooi te krijgen. Een andere (makkelijke) optie is een nieuw stukje te halen.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Iemand een idee hoe krijg je krassen uit plexiglas krijgt? Ik ben een kinderkeukentje aan het maken en voor het ovendeurtje heb ik plexiglas gebruikt, wat al vele jaren op een oude vogelkooi zat. In eerste instantie dacht ik dat het wel mee viel, maar bij nadere beschouwing zitten er toch behoorlijk veel krassen op, iemand een idee hoe die te verwijderen?

Groet Pel.

Hangt er vanaf hoe diep die krassen zijn, als ze niet te diep zijn kan je polijstpasta gebruiken.
 
P

Pel

Guest
De krassen zijn niet diep Piet, ik zou het met polijstpasta kunnen proberen, ik heb hier allerlei kleuren polijstpasta liggen.

Groet Pel.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Op mijn werk hebben we hokjes met een dure soort plexiglas, eentje die niet snel krast.
Maar als daar krasjes op zitten, dan gaan die er nooit meer uit. Hoe meer je gaat wrijven, hoe erger de vlek wordt.
Ik denk dat het ook komt omdat de wrijving warmte veroorzaakt, waardoor de toplaag steeds opnieuw smelt.
 
P

Pel

Guest
Ik was ook aan het denken om er folie overheen te plakken, zou de Gamma of de praxis die hebben?

Groet Pel.
 

gids66

Actieve deelnemer
Krassen wegwerken lukt vrij goed.
Afhankelijk van de diepte van de kras eerst grof schuren en alsmaar fijner gaan.
Eindigen met polijstpasta.
Bij machinaal polijsten er alleen op letten dat het oppervlak niet te warm wordt.
Vlampolijsten met een propaan- of acetyleenbrander (géén butaan wegens niet heet genoeg) werkt helaas enkel voor de randen.
 
P

Pel

Guest
Pel,
Hoe groot moet het zijn?
Ik heb nog wat stukjes rest afvalstukken liggen 3mm slagvast.

Hoi Nico, ik heb de spijkergaatjes van de glaslatjes mooi afgestopt en het is geschilderd Nico, ik haal het er niet meer uit, evengoed bedankt voor het aanbod. Het is ook maar een klein plaatje maar ik laat het mooi zitten. Ik heb het met tandpasta bewerkt, en de meeste krassen zijn eruit, bedankt voor de tip Merkimac. Daarbij komt dat er in de toekomst als het keukentje in gebruik is er wel menige schram op zal komen denk ik.;)

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Ik werk in de recreatietak en hebben met caravans te maken waar alleen maar plexiglazen ruiten inzitten. Als er een diepe kras inzit beginnen we eerst met waterproof schuurpapier van korrel 500 , dan 1000 en later 2000. Als alles mooi glad geschuurd is polijsten wij met polijstmiddel van 3m met de groene dop. Als afwerking kan je dan nog met de gele dop er over heen . Het polijsten gebeurt machinaal. Meestal krijg ik de ramen weer als nieuw.
 

irtamos

Actieve deelnemer
20 okt 2012
56
0
schuurpapier verzoeten met een stukje bordkrijt en dan wrijven
, wrijven, wrijven ....
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Moet het doorzichtig blijven? Zo niet, dan zou je het kunnen opschuren tot korrel 240 oid. Wil je het wel weer doorzichtig hebben, dan moet je doorschuren met een veel fijnere korrel, totdat het naar je zin is.
Maar het is wel een werkje om het weer mooi te krijgen. Een andere (makkelijke) optie is een nieuw stukje te halen.

Daarvoor is micromesh ooit ontworpen. Om perspex (plexiglas, methacrylaat) cockpitramen weet helder doorzichtig te krijgen. Mijn zoon had laatst een polijstkit om koplampen (ook kunststof) weer helder te maken, en dat werkte ook prima.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.