Iemand die Fractal Burning/Lichtenberg doet in opdracht?

Zwiebert

Nieuw lid
18 feb 2024
1
0
Arnhen
Hoi,

Ik wil graag een custom slagplaat maken voor mijn elektrische gitaar, de originele vind ik vrij lelijk. Ik wil dus een kopie maken met (bijvoorbeeld) een lasersnijder met een ander soort hout, en vervolgens zou ik dit graag willen "fractal burnen", om daarna het kunstje uit te voeren dat je dit opvult met gekleurde epoxy. Van wat ik heb gelezen moet je wel aardig goed weten wat je doet omdat het vrij gevaarlijk kan zijn, dus ik laat dat liever iemand anders doen.

Ik heb dit allemaal zelf nog nooit gedaan en er is niet echt een naslagwerk te lezen, dus vraag me uberhaubt af of het kan met een slagplaat en dat die niet uit elkaar valt daarna, gezien zo'n plaat maar 2,3mm dik is doorgaans.

Iemand die zich eraan wilt wagen? Betaling is natuurlijk mogelijk maar n.o.t.k. Ik zie graag een privé bericht tegemoet.

Groetjes,

Siebe
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
150
45
Ik weet niet of dat wel gaat lukken met je slagplaat, je geeft zelf al aan dat deze vrij dun is. Daarnaast denk ik dat de lak die er op zit er voor zal zorgen dat alles branden gaat in plaats van het gewenste brandpatroon.

Kijk maar eens op dit filmpje hoe diep de sporen aan de uiteinden worden:
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.705
2.570
Gaanderen
Ja Pieter daar heb je gelijk in. Met al die gereedschappen die je opnoemt zijn de veiligheidsmaatregelen in de loop van de jaren flink verbetert. Weet jij wat de richtlijn van Radius is inzake verbliksemen?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het standpunt van Radius daarover is klip en klaar

https://houtdraaien.com/wp-content/uploads/2022/12/lichtenberg-techniek-standpunt-radius.pdf

In die zin is het onderschrift 'RADIUS Westfriesland' niet heel handig hier.

Los daarvan vereisen 'beleid en inzicht' dat er een traditie is, onderzoek hoe het veilig kan, vakliteratuur etc. Dat is er niet, want geen weldenkend mens gaat met 2000-10000V in je handen een beetje op nat hout staan experimenteren of je isolerende handschoenen echt genoeg isoleren.

Als ik hier Safety lees dat wordt aangeraden om een 2e persoon toezicht te laten houden, maar niet wat die dan moet doen als de 1e persoon begint te schokken en licht geven, dan weet ik genoeg.

Maar je kunt natuurlijk altijd laten experimenteren wat er gebeurt als je iemand door zo'n dun plaatje heen laat branden. Dan ben jij de 2e persoon...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ornament

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
De topicstarter is geen houtdraaier volgens mij en wil graag de slagplaat van zijn gitaar behandeld hebben. Dat heeft helemaal niets met houtdraaien of RADIUS te maken. Het standpunt van RADIUS is duidelijk, namelijk dat er in clubverband of namens RADIUS het niet toegestaan is om te verbliksemen. Dat hoeft een individueel iemand er niet van te weerhouden deze mooie techniek uit te voeren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.705
2.570
Gaanderen
Beetje domme opmerking..
Ik zou niet zeggen dat het een domme opmerking is als is niet weet wat de kennis op dit gebied van een ander is. Er zijn wel meer dingen die ik doe met houtdraaien die ik niet zo zou adviseren aan een ander.
Ik zou zeggen dat als je niet weet waar je aan begint blijf er dan vanaf. Met kennis van zaken is er wel wat meer mogelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou zeggen dat als je niet weet waar je aan begint blijf er dan vanaf. Met kennis van zaken is er wel wat meer mogelijk.
Maar ja, hoe krijg je kennis van zaken? dan moet je toch eerst beginnen met iets waar je weinig van af weet ;-)

(Ik weet het - het is een aloud dilemma. Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan. Vrij naar Pippi Langkous)
 

Peter87

Nieuw lid
20 feb 2020
19
5
Het probleem zit hem bij deze techniek dat de kennis voor het veilig werken hiermee niet 123 uit te leggen valt.
Ik kan me voorstellen dat de beroepen onderwaterlassen en mensen die met hoge spanningen werken hierin de risico's goed in kunnen schatten en dit op een veilige manier uit zouden kunnen voeren
Alleen ik zie de leek/hobbyist geen opleiding volgen om dit te kunnen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Zo heel moeilijk is veilig werken nu ook weer niet. Zorg ervoor dat je electrodes vast zitten en ga op veilige afstand staan. Spanning er pas op als je je vergewist hebt dat jij of anderen veilig zijn.
En gebruik een kleine trafo met wikkeling die halverwege geaard is. Dan is de spanning tov de massa ook maar de helft. En gebruik een kleine trafo met beperkt vermogen.
Een 230 Volt installatie is ook onveilig als je gekke dingen doet. En dan spreek ik nog niet over het ontbreken van essentiële veiligheden zoals een verliesstroomschakelaar.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.705
2.570
Gaanderen
Mathieu ik denk dat heel veel mensen niet weten wat die dingen doen. Het verschil tussen spanning stroom en vermogen is voor vele niet meteen duidelijk. Ook waar je een trafo voor nodig hebt in dit geval. Verliesstroomschakelaar is iets wat ik meteen begrijp, maar in de 7 jaar die ik bij een elektrotechnische groothandel heb gewerkt, heb ik hem niet gehoord. Lees aardlekschakelaar al geef ik meteen toe dat de benaming verliesstroomschakelaar de lading veel beter dekt.
Ik heb ook wel eens een filmpje gezien waarin een rus in siberie een draad over de stroomleiding gooide en ging lassen. Stroom vloeit gewoon terug naar de massa (de aarde).
Ik blijf erbij ik zou er niet aan beginnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.