Idee: stofafzuiging en luchtzuivering combineren.

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik heb mijn nieuwe schuur bijna af en begin deze te vullen met machines. Het wordt nu ook tijd voor een spaanafzuiger, omdat ik de afgelopen jaren weinig lol van ingeademd stof heb ondervonden wil ik er een met fijnstof filter aanschaffen. Dat is nuttig voor afzuiging van schaafmachine en zaagtafel maar er komt geregeld ook stof vrij bij bijvoorbeeld handmatig schuren. Dit wordt niet direct afgezogen. Je ziet soms luchtwassers hangen maar dat lijkt me overbodig wanneer ik de afzuiger gewoon kan laten draaien. Maar dan wel op een lage snelheid bijvoorbeeld met een VFD. Is dit een onzinnig idee? Ik heb het nog nooit gezien terwijl het nogal simpel is. Misschien denk ik te simpel. Hoor graag jullie gedachten. Gr Hans
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Stofafzuiging als eerste bij de bron. Helaas bij ons dhz-ers nooit 100%. Dus komt er stof in de lucht. Er werkt dus maar een ding stofmasker op. Ja zo'n box aan het plafond werkt prima. Het duurt alleen even voordat de lucht schoon is. In die tijd adem je dus stof in. Ik ben ook met mijn schuur bezig en verwacht volgende week mijn stofafzuiging te installeren. Iets met een cycloon. Ik wacht even af hoe eea uitpakt. Komt er toch te veel stof dan komt er naast mijn masker nog zo'n box aan het plafond. Een van onze forumleden heeft een bouwplan en de filters ervoor. Dus even zoeken.
Succes
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
100% stofvrij kun je het niet krijgen, maar jouw idee klinkt goed. Waar je op zou moeten letten is dat je zoals Wim Kluck aangeeft afzuigt bij de bron. Schuur je veel met de hand, doe dit dan op een vaste plek, en zorg dat je daar een goede omgeving afzuiging hebt. Die kan uiteraard om je standaard afzuiging worden aangesloten, mits je de juiste filters op de uitgang toepast.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ik heb mijn nieuwe schuur bijna af en begin deze te vullen met machines. Het wordt nu ook tijd voor een spaanafzuiger, omdat ik de afgelopen jaren weinig lol van ingeademd stof heb ondervonden wil ik er een met fijnstof filter aanschaffen. Dat is nuttig voor afzuiging van schaafmachine en zaagtafel maar er komt geregeld ook stof vrij bij bijvoorbeeld handmatig schuren. Dit wordt niet direct afgezogen. Je ziet soms luchtwassers hangen maar dat lijkt me overbodig wanneer ik de afzuiger gewoon kan laten draaien. Maar dan wel op een lage snelheid bijvoorbeeld met een VFD. Is dit een onzinnig idee? Ik heb het nog nooit gezien terwijl het nogal simpel is. Misschien denk ik te simpel. Hoor graag jullie gedachten. Gr Hans

Hans B,

Je idee is niet onzinnig, maar ik betwijfel of je een geschikt fijnfilter kan vinden voor de retour lucht van de afzuiger.
Wat normaal gesproken in de markt is, is onvoldoende om fijnstof tegen te houden.
Het vervelende is, dat je fijner dan 3 micron niet ziet en het daarom al gauw "schoon" lijkt.
Als je werkelijk de lucht gezond wilt maken, dan zul je allereerst een goed masker moeten dragen ( geen mondkapje) tijdens het werken.
Daarnaast is afzuigen bij de bron ( aan de machines) nodig.
De luchtwassers zoals jij ze noemt die in de markt zijn presteren onvoldoende mbt fijnstof.
De gebruikte filters in deze systemen houden geen fijnstof ( <1 micron ) tegen. En dat is nou juist het stof wat diep de longen indringt en schadelijk is.
Ik wil je best adviseren bij het bouwen van een goede luchtreiniger.

Groet,

Kor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.