Humidor bouwen

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Let wel, de vaak gehoorde claim dat cederhout insektenwerend, of zelfs insektendodend zou zijn is een fabeltje. Cederhout bewerkt fijn, is goed tot fineer te verwerken en ruikt heerlijk - allemaal redenen waarom het o.a. voor bewaar'eenheden' voor sigaren werd gebruikt, en waarom sigaren vaak zelfs in een velletje cederfineer gewikkeld worden (merk overigens op dat er voor de houtbewerker meerdere houtsoorten zijn die 'ceder' of 'cedar' worden genoemd, maar dat er voor sigaren maar één type in aanmerking komt: libanonceder, een loofboom die in de landen rond de middellandse zee voorkomt). Insektenwerend is het echter zeker niet. Voor kortdurende opslag van sigaren in eigen huis is dat ook niet zo'n issue. Voor langduriger opslag van tabak, sigaren, of ander materiaal dat door insekten aangevreten kan worden zoals bont, huid en veren - kleermot, tapijtkever - zul je doeltreffender maatregelen moeten nemen. Zappen en hermetisch afgesloten bewaren, of bestrijdingsmiddel gebruiken. Mottenballen en naftaleensnippers (klassieke materialen) werken, maar stinken. Anti-mottenvellen werken ook, maar zijn giftiger.
 

workmate

Nieuw lid
31 okt 2012
5
0
ik heb inmiddels al het mdf op maat en morgen krijg ik mijn deuvelaar binnen en wil het dan gaan monteren. Nu heb ik het volgende bedacht voor de handgrepen (ik ga een aluminium tafelrand polijsten, koop deze bij de gamma), ik heb bedacht dat ik de tafelgreep dmv lijm en deuvels in het midden van het frontje van de lade plaats. Dit wil ik doen door het frontje door midden te zagen, deuvelgaten te maken en gaten in de tafelgreep. de deuvel gaan in een helft van het frontje, tafelgreep erop en dan bovenzijde frontje, in de lijmklem en klaar is frontje met de tafelgreep mooi verzonken in het frontje. Maar nu de vraag heb k dan een stevig frontje aangezien er een alumiumstrip tussenzit? (ik verlijm alles met constructielijm) Als dit werkt wil ik namelijk hetzelfde doen met de deur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.